blog اصطلاحات طراحی و چاپ درمورد نقاشان، مدیر هنری، طراحان و انتشارات - شرکت تبلیغاتی اصفهان پرسفید

اصطلاحات مهم در طراحی و چاپ 4

  • تاریخ نشر : آبان ۱۰, ۱۴۰۰
  • نویسنده : آژانس تبلیغاتی پرسفید
اصطلاحات طراحی و چاپ

در این مقاله درباره اصطلاحات طراحی و چاپ درمورد نقاشان، مدیر هنری، طراحان و طراحی گرافیک، حرف و حروف چینی، انتشارات و انجمن ها را برای شما کاربران گرامی آماده کردیم. در خواندن ادامه مقاله با ما تیم شرکت تبلیغاتی پرسفید همراه باشید.

می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید: اصطلاحات طراحی و چاپ 1

پرکاربردترین اصطلاحات طراحی و چاپ

فروشاگ، آنتونی (1920-1984)

طراح حروف و مدرس اهل بریتانیا. در مدرسة مرکزی هنر و صنایع دستی لندن آموزش دید و در زمینة طراحی و حکاکی تخصص یافت. طی جنگ جهانی دوم به عنوان چاپگر، طراح حروف و طراح نمایشگاه مستقل به کار پرداخت و اولین نمونه‌های طراحی حروف پیشرفتة اروپایی را به تأسی از یان چیکولد تهیه کرد.

وی سپس به کورنوال انگلستان رفتو و چاپخانة خود را در آنجا دایر کرد. کوتاه زمانی به لندن بازگشت تا در مدرسة مرکزی هنر و صنایع دستی طراح حروف تدریس کند. از سال 1957 تا 1961 استاد طراحی گرافیک و ارتباطات بصری فرهنگستان هنر اولم بود. وی بین سال‌های 1961 تا 1964 به انگلستان بازگشت تا در کالج سلطنتی هنر به تدریس بپردازد . پس از آن به عنوان سخنران پاره وقت در چند مدرسة هنری انگلستان به کار پرداخت. مدت کوتاهی نیز در مدرسة انجمن معماری لندن به تحصیل معماری پرداخت در سال 1971 وی مجددا” چاپخانة خود را در لندن دایر کرد.

ماردراشتیگ، جوانی (هانس) (1892-1977)

طراح حروف، چاپگر، طراح حروف چاپی و کتاب، مدرس اهل آلمان. در وایمار به دنیا آمد و پس از تحصیل در رشته حقوق به شرکت انتشاراتی کورت و ولف در لایپزیک پیوست.

وی به همراه دو تن از دوستانش یک مجلة کوتاه عمر دو سالانة هنری گینوس را دایر کرد که نقطة شروعی بود برای گرایش پایاتر او به چاپ نفیس و جنبش انتشارات خصوصی. وی بنا به دلایل پزشکی به سوئیس رفت، در سال 1922 مؤسسه انتشاراتی خود با نام «اوفیسینا بودونی» نزدیک لوگانو را تأسیس کرد. این نامگذاری بدان دلیل بود که دولت ایتالیا حق استفاده از قالب‌های اصلی حروف «جیامباتیستا بودونی» را به وی اعطا کرد. در سال 1923 کار انتشاراتی خود را آغاز، و ارتباط مستمری با استنلی موریسون برقرار کرد و در مجموعة نخست کتاب‌های مربوط به خوشنویسی رنسانس با وی همکاری داشت.

در سال 1927 انتشاراتی «اوفیسینابودنی» را به ورونا نقل مکان داد، و آن را به یکی از برجسته‌ترین مؤسسات انتشاراتی دنیا در سده بیستم ارتقاء داد. ماردرشتیگ نام مسیحی خود را به جوانی تغییر داد و به تبعیت ایتالیا درآمد. وی به عنوان طراح حروف با چارلز مالی فرانسوی همکاری نزدیکی داشت و تعدادی حروف چاپی رمی از جمله «زنو» و «دانته» را تهیه کرد.

ماسون، جان هنری (1875-1951)

چاپگر، طراح حروف و معلم اهل بریتانیا. از چهره‌های پیشرو در تحول چاپ نفیس و جنبش انتشارات خصوصی در انگلستان و خارج بود. وی طی همکاری خلاقانه اش با انتشارات داوز که امری واکر و کوبلان ساندرسون در سال 1900 تأسیس کردند تأثیر چشمگیری برجای نهاد. طی سال‌های 905 – 1940 در مدرسة مرکزی هنر و صنایع دستی لندن به تدریس چاپ دستی و طراحی حروف پرداخت و از مشوقین تأسیس انتشارات «کراناخ» در وایمار بود. وی با همکاری ادوارد جانستون، ارنست جکسون و جرالد مینل موسس و ویراستار مجله ایمپرینت بود.

مجله کوتاه عمر ولی پرنفوذی که در ژانویه 1913 منتشر شد. وی در سال 1913 مشاور شرکت مونو تایپ لانستون در ساخت حروف چاپی ایمپرینت بود. وی در سال 1936 به عنوان RDI برگزیده شد.

موریسون، استنلی آرتور

طراح حروف، تاریخ شناس طراحی حروف. در وانسنتد، اسکس به دنیا آمد و آموزش رسمی در طراحی ندید. پس از مدتی فعالیت به عنوان وکیل، در سال 1913 به هیأت تحریریه ایمپرینت، مجلة تخصصی چاپ پیوست.

میدل تون، روبرت هانتر (1898-1985)

طراح حروف. در نزدیکی گلاسکو، اسکاتلند به دنیا آمد، در سال 1908 به همراه خانواده اش به ایالات متحده مهاجرت کرد. در مؤسسة هنر شیکاگو آموزش دید و تحت نظر دیترر، معلم الهام بخش وی که با ادوارد جانستون تحصیل کرده بود، در زمینة چاپ دستی آموزش دید. تمام دورة فعالیت حرفه ای میدل تون در شرکت طراحی حروف «لادلو» شیکاگو سپری شد. از ماشین حروفریزی لادلو به طور گسترده در صنعت چاپ روزنامه برای حروفچینی نمایشی و عنوان استفاده می‌شد. در این روش که حال مهجور شده است، از ماتریس‌های دست ساز سطرهای ماشینی متراکم و باکیفیت بالا تهیه می‌شد.

البته دستگاه به گونه ای نبود که بتواند با حروفچینی متن کتاب که با سیستم‌های لینوتایپ و مونوتایپ امکان پذیر شد، رقابت کند. میدل تون نزدیک به یکصد حروف چاپی را برای «لادلو» طراحی کرد. علاوه بر طراحی چندین نوع حروف دست نویس مانند «کرونت» و «آدمیرال»، حروف دیگری هم طراحی کرد که از آن میان حروف بدون سریف «رکورد گوتیک» و «تمپو» به ویژه قابل توجه است.

نووارس، آلدو (متولد 1920)

طراح حروف اهل ایتالیا. در مدرسة هنرهای گرافیک «جی بی پاراویا» در تورین آموزش دید. اشتغال طولانی مدت وی در شرکت حروفریزی «سوساتین نبییولو» در تورین از سال 1936 آغاز شد و در سال 1952 به مدیریت هنری آن منصوب شد. آثار پربار و متنوع وی شامل حروف دست نویس «سیگنو» ، حروف «ریتمو» که نوعی حروف بدون سریف مایل بود، و حروف رومی «فنیس» و «نووارس» بود. طی دهه 1940 و 1950 با همکاریی الساندرو بوتی بر روی تعدادی حروف چاپی از جمله حروف «نورماندی» که نوعی حروف رومی پهن بود، حروف اوگوستا که نوعی حروف بزرگ رومی دسست نوشته بود و حروف میگروگراما که در سال 1962 با عنوان «یورواستیل» معروف شد به کار پرداخت.

نیو دیگات، برنارد (1869-1944)

طراح حروف و چاپگر. وی به همراه استنلی موریسون، فرانسیس مینل و الیور سیمون نقشی پیشرو در احیاء طراحی حروف در بریتانیا، پیش و پس از جنگ جهانی اول ایفا کرد. وی پسر یک چاپگر در لیمینگستون، وارویک شایر بود. از سال 1890 در کارگاه پدرش به کار پرداخت و آن را به چاپخانة «آردن» تغییر نام داد: در سال 1907 به مالکیت بنگاه خبری اسمیت درآمد. از سال 1905 به عنوان طراح حروف در «بورنر» و «اوتس» ناشرین کاتولیک با موریسون مشارکت داشت. وی که فردی سنت گرا با علاقه ای وافر به حروف کاسلون قدیمی بود، در سال 1920 به عنوان چاپگر ارشد به انتشارات «شکسپیر هد» رفت، و متعاقب آن کتاب‌های بسیار متفاوت و متمایزی تهیه کرد. وی از موسسین باشگاه دبل کروان بود.

بخوانید: اصطلاحات مهم در طراحی و چاپ 2

وولپ، برتولد (1905-1989)

طراح حروف، حروفچین و معلم. نخست به عنوان فلزکار آموزش دید و مهارت‌های فلزکاری، کنده کاری، حکاکی را فرا گرفت که بعدها تأثیر ژرفی بر آثارش نهاد. از سال 1924 تا 1928 شاگر رادولف کخ ردر «مدرسه هنر و صنایع اوفنباخ» بود، و در سال 1929 معلم و دستیار کخ شد.

همزمان از سال 1929 تا 1933، در مدرسة هنری فرانکفورت به تدریس پرداخت. در اولین سفرش به انگلستان در سال 1932 با استنلی موریسون آشنا شد که پیشنهاد طراحی نوعی حروف چاپی برای شرکت مونو تایپ را به وی داد. آن حروف نوعی حروف رومی نمایشی بود که براساس دست نوشته هایش طراحی و حروف آلبرتوس نام نهاده شد. این حروف بعدا” خود اساسی برای ابداع یک مجموعه خانواده حروف شد که طی پنجاه سال کار مداوم تهیه اش کرد.

در سال 1935 آلمان نازی را به قصد اقامت در انگلستان ترک کرد و به مدت چهار سال بعد در انتشارات فانفار لندن به کار پرداخت و آثاری از جمله جلد کتاب‌های زرد رنگ معروف خود را برای «گولانسر» تهیه کرد. در سال 1940 به شرکت «فابر اند فابر» لندن پیوست و تعداد بیشماری کتاب، جلد کتاب، صحافی را تا ز مان بازنشستگی اش در سال 1975 طراحی کرد. طرح‌های حروف وولپ شامل «هیپریون»، «تمپست»، گروه «پیگاسوس»، «ساشنوالد»، «دکورتا» و نوعی حروف ایتالیک بود که به سفارش ادارة حمل و نقل تهیه کرد. وی سر عنوان مجلة تایمز لندن را طراحی کرد.

طی سال‌های 1948 تا 1953 در مدرسة هنر کامبرولل و در سال‌های 1956 تا 1975 در کالج سلطنتی هنر، و نیز در مدرسة هنر شهر و صنف لندن به تدریس پرداخت. در سال 1959 به عنوان RDI برگزیده شد و در سال 1968 موفق به کسب دکترای افتخاری از کالج سلطنتی هنر لندن شد.

نـقـاشـان

استانکوفسکی، آنتون (متولد 1906)

نقاش و طراح گرافیک اهل آلمان. آثار نقاشی، به ویژه تجربه گری‌های وی در رنگ و فرم به خوبی گویای قابلیت هایش به عنوان طراح بود. کار وی در زمینة طراحی هویت سازمانی حائز اهمیت است و در خلق نمادهای بصری برای انتقال نیروها یا فرایندهای علمی مهارت داشت. پس از مدتی کارآموزی به عنوان تزئین کار کلیسا در دوسلدورف، تحت نظر ماکس بورشارتز در folkwangschule آموزش دید.

طی دهه 1930 در زوریخ و اشتوتگارت به کار پرداخت و ساختگرایی و آموزه‌های باهاوس را به کار بست و با تصویر سازی عکاسی از جمله فتومونتاژ به تجربه گری پرداخت. پس از خدمت نظام در زمان جنگ، و یک دوره اسارت جنگی، به اشتوتگارت برگشت و مسئولیت صفحه آرایی و طراحی حروف مجلة تصویری مشهور اشتوتگارت ایلاستویت را برعهده داشت. طی دهة 1950 و 1960 از پیشروان طراحی برنامه‌های هویت سازمانی با سفارش دهندگانی چون استاندارد الکتریک، پوزا AG و شرکت آی بی ام بود.

در دهة 1960 از سوی شورای شهر برلین سفارش برای طراحی هویت شهری شامل نشریات چاپی، معماری و علائم و طراحی نشانه‌های خیابانی دریافت کرد؛ در اکثر آثار وی برای نشریات، یک خط افقی با خط عمودی بر رویی آن که نمادی از برلین که با دیوار تقسیم شده بود مشهود است. از سال 1970 با کارل دو چک و راینوئر در دفتر طراحی «استانکوفسکی + شرکاء» همکاری داشت. همچنین رهبری کمیتة مسئول طرح‌های بصری بازی‌های المپیک 1972 مونیخ را بر عهده داشت.

وی موفق به اخذ جوایز فراوانی شد و چندین نمایشگاه مرور آثارش در اروپا و آمریکا برپا شد. در سال 1985 بنیاد و جایزة آنتون استانکوفسکی در اشتوتگارت دایر شد. وی از اعضاء AGI بود.

ایتن یوهانس (1888-1967)

نقاش و مدرس اهل سوئیس. در ابتدا به معلمی اشتغال داشت و سپس به سمت نقاشی گرایش یافت. تحصیلات هنری اولیة وی در جنوا رضایتبخش نبود، سپس تحت نظر آدولف هولزی در اشتوتگارت به تحصیل پرداخت، آنگاه به وین رفت. در سال 1919 پس از ملاقات با والتر گروپیوس، در مدرسة تازه تأسیس باهاوس در وایمار به تدریس مشغول شد.

وی از سال 1919 تا 1923 عهده دار دوره‌های «مبانی» بود، نظریات رمزآلود و تلاش وی برای یافتن اصول بنیادین بصری سرانجام با مخالفت گروپیوس مواجه شد. در واقع رویکرد ایتن برای موسسه ای که در جستجوی یافتن روش‌های جدید طراحی برای ماشین بود، نامناسب تشخیص داده شد. سپس لاسلو موهولی ناگی به عنوان مدیر دوره‌های مبانی  جانشین ایتن شد. آنگاه ایتن در هرلبرگ زوریخ بع تحصیل فلسفه پرداخت و سپس مدرسة طراحی خود را در برلین دایر کرد. وی یکی از مدیران تأثیرگذار مدرسة نساجی در کرفلد بود. پس از آن به آمستردام و سپس به زوریخ رفت و در آنجا مدیریت موزه و مدرسة هنرهای کاربردی را برعهده گرفت.

بونار، پی یر (1867-1947)

نقاش فرانسوی که چند پوستر به سبک آرت نوو طراحی کرد. وی رابطه نزدیکی با تولوزلوترک داشت و از اعضاء گروه نبی‌ها بود که نقاشان علاقه مند به هنرهای تزئینی بودند. در سال 1888 در مدرسه هنرهای زیبای پاریس و در فرهنگستان ژولین پاریس به تحصیل نقاشی پرداخت. معروف‌ترین پوسترهای وی نبرد فرانسه بود. وی از جنبة سبک پردازی مدیون تمهیدات فرمی چاپنقش ژاپنی بود. بونار سطوح تخت رنگی و سایه نماهای ژاپنی و آرابسک را در آثار خود به خدمت گرفت. وی به همراه تولوزلوترک و ژول شره راه را برای طراحی پوستر تبلیغی مدرن هموار ساختند.

بیل، ماکس (1908-1994)

معمار، نقاش و مجسمه ساز و نیز طراح گرافیک، نمایشگاه و طراح صنعتی اهل سوئیس. از پیشروان پیش از جنگ سبک طراحی حروف بین المللی محسوب می‌شود. وی جواهرسازی را در مدرسة هنر و صنایع زوریخ و سپس در باهاوس و دسائو آموخت. وی شخصیت مرکزی «گروه زوریخ» بود که یوزف مولر بروکمان عضو آن بود. در سال 1931 مفهوم «هنر منسجم» تئووان دوزبرگ را به کار برد که نوعی هنر جهانی با صراحت مطلق را ترویج می‌کرد. وی در تلاش برای به کارگیری اصول ناب زیبایی شناختی و اعمال اصول بصری دقیق بر عناصر پراکندة طراحی، الگوهای شبکه ای و تصاعدهای ریاضی را به خدمت گرفت.

طی دهه‌های 1930 و 1940 غالبا” از حروف “Akzidenz Grotesque” که نوعی حروف چاپی بدون سریف بود در پوسترش استفاده می‌کرد. در سال 1950 عمدتا” مشغول طراحی ساختمان‌ها و برنامه ریزی دروس آموزشی برای مدرسة طراحی اولم شد. و به عنوان رئیس و مدیر بخش معماری و طراحی محصول مدرسه منصوب شد.

تروپ، یان (1858-1928)

نقاش، طراح پوستر و تصویرگر سمبولیست پیشروی هلندی. در یاوا، نروژ و در یک خانواده شرقی به  دنیا آمد و سبک پر تجمل وی تحت تأثیر اوبری بردسلی و ویلیام موریس بود. وی تصویرگریی سرشناس بود و آثارش در بسیاری از مجلات آرت نوو آن دوران، از جمله مجلة استودیو و مجله هنری بلژیک وان نوئن استراکس به چاپ می‌رسید. پوستر تزئین سالاد برای Delftsche Slaolie که با خطوط مواج و سیال و نقوش به هم فشرده طراحی کرده بود در رشد و گسترش فزاینده سبک آرت نووی بلژیک نقش مهمی داشت.

دلونی، سونیا (1885-1979)

نقاش، طراح پارچه و لباس، و طراح پوستر اهل روسیه. در اوکراین بدنیا آمد و در سال‌های 1903 و 1904 آناتومی و طراحی را در فرهنگستان هنر کارلسروهه فرا گرفت، سپس به پاریس رفت و در فرهنگستان پالت پاریس به تحصیل نقاشی پرداخت. پس از جنگ جهانی اول به عنوان نقاش و طراح مستقل در زمینه طراحی صحنه و پارچه به کار پرداخت.

در سال 910 با رابرت دوانی نقاش ازدواج کرد؛ آنان به سرتاسر اروپا سفر کردند و مدت کوتاهی در نانت، اسپانیا و پرتغال به کار پرداختند. در سال 1913 سونیا تصویر انتزاعی رنگی درخشانی برای کتاب Laprose du Transsiberien اثر بلیز سندرار خلق کرد که طول آن در حالت گسترده بالغ بر دو متر می‌شد. از سال 1921 تا 939 هر دو در پاریس ساکن شدند و پس از آن آخرین سال را در اورگین با همدیگر بودند. در طی دهه 1920 سونیا دلونی چند فروشگاه افتتاح کرد که در آن لباس ها، پارچه‌ها و لوازم ساختة خود را به معرض فروش نهاد.

پس از مرگ همسرش در سال 1941، طی سال‌های 1942 تا 1944 در گراسه به کار پرداخت و سپس به پاریس بازگشت و باقی عمر خود را در آنجا سپری کرد. طرح‌های وی برای پوستر، تصویرسازی کتاب و طراحی پارچه گویای نبوغ خارق العاده و رویکرد ابتکاری وی در استفاده بدیع از رنگ‌های قوی و فرم‌های هندسی موزون بود. درک وی از توان حسی رنگ و حرکت به خوبی در پوسترهای وی برای شرکت شکلات سازی «بنس دورپ» مشهود است. وی در سرتاسر عمر طولانی خود  فعال و پرکار بود و در سال 1975 سفارشی برای طراحی پوستر «سال جهانی زنان» از سوی یونسکو دریافت کرد.

دوزبرگ، تئووان (1883-1931)

نقاش، طراح و منتقد هنری اهل هلند، که از وی به عنوان مبتکر اصلی و نیروی محرک جنبش داستیل نام می‌برند. وی از سال 1917 تا هنگام مرگش در سال 1931 سردبیری مجلة آموزشی داستیل را برعهده داشت. از سال 1921 تا 1923 در وایمار آلمان ساکن شد و خانة خود را به محفلی برای ترویج فلسفة داستیل به دانشجویان و مربیان مدرسة باهاوس اختصاص داد. در سال 1922 کنگرة بین المللی ساختگرایان و دادئیست‌ها را در وایمار برپا کرد. در سال 1930 بیانیة هنر مجسم را با هدف تبلیغ هنر «با خلوص و سادگی مطلق» منتشر ساخت.

روزتی، دانته گابریل (1828-1882)

در لندن به دنیا آمد. نقاش و شاعری که تأثیری عمیق بر زندگی و  فرهنگ انگلستان عصر ویکتوریا نهاد. در فرهنگستان سلطنتی لندن نقاشی را فرا گرفت و به علاوه تحت نظر فورد مادوکس براون و هولمن هانت به آموزش طراحی ترسیمی پرداخت. در سال 1848 به همراه گروهی شامل هانت و جان اردت میلایس «اخوت پیشارافائل» را تشکیل داد. در سال 1856 با ویلیام موریس و ادوارد برن جونز آشنا شد و متعاقب آن به عنوان شریک با شرکت تزئینات «موریس، مارشال، فاکنر و شرکاء» همکاری کرد.

روزتی تا سال 1875 با این شرکت در زمینه طراحی شیشه منقوش، جلد آرایی و مبلمان مشارکت داشت. وی از جمله هنرمندانی بود که برای تصویرسازی چاپ نفیس و متمایزی از کتاب اشعار لرد تنیسون که ادوارد موکسون در لندن به چاپ می‌رساند به کار دعوت شد.

سولومون، باربارا (متولد 1932)

نخست به عنوان نقاش در مؤسسة هنر سان فرانسیسکو آموزش دید، سپس به سوئیس رفت و در مدرسة هنر و صنایع دستی باسل به تحصیل طراحی پرداخت. وی در طراحی پیرو سبک و رویکرد سوئیسی بود و اصول هندسی مربوط به سبک طراحی حروف بین المللی را شبیه سازی کرد. مدت کوتاهی در اروپا و نیویورک به کار پرداخت و سپس در سال 1962 به سان فرانسیسکو بازگشت تا فعالیت حرفه ای طراحی خود را آغاز کند. وی تا اوایل دهة 1970 سفارشات بسیار متنوع و مختلفی در زمینة پروژه‌های معماری داخلی و نماسازی از معماران ساختمان و معماران شهرسازی دریافت کرد.

معماری «سوپرگرافیک» وی با کاربرد جسورانه از رنگ خطوط و‌تری قوی، فرم حروف هلوتیکای غول آسا، جذابیت خیره کننده ای به فضاهای داخلی، طرح نشانه، فضاهای عمومی و نمایشگاه‌ها می‌داد. از جمله آثار معروف وی سفارشات بود که برای ساختمان سازی «سی رانچ» چارلز مور معمار در کارولینای شمالی و در میدان Ghirardelli  در سان فرانسیسکو اجرا کرد. وی عمدتا” به عنوان طراح محیط فعال است، و علاقه اش به طبیعت به ویژه در کتابش معماری سبز و باغ‌های مراتع مشهود است.

گرینیانی، فرانکو (متولد 1908)

نقاش، طراح گرافیک و عکاس اهل ایتالیا که نخست به عنوان معمار در پلی تکنیک توریس آموزش دید. گرینیانی تلاش داشت تا واژگان بصری خاص خود را ابداع کند و از حدود 1950 تا دهة 1970 در حوزة تحرکات بینایی به تجربه گری پرداخت. مطالعات وی دربارة ادراک و جلوه‌های حرکت و توهم در نشانه‌ها و نقوش، سرانجام در بسیاری از آگهی‌های تبلیغاتی و نمادها، جلد کتاب و . . . به کار گرفته شد. نمایشگاه‌های انفرادی وی ارتباط بین هنر زیبا و هنر کاربردی را کشف و بسط داده اند.

مطلعه کنید: اصطلاحات مهم در چاپ و طراحی 3

لک، بارت وان در (1876-1958)

نقاش و طراح اهل هلند. در مدرسة ملی هنرهای تزئینی اوترخت و فرهنگستان هنر آمستردام آموزش دید. در سال 1917 با تئووان دوزبرگ در شکل گیری جنبش داستیل و مجلة آن مشارکت داشت.

زبان طراحی گرافیک مورد علاقة سبک داستیل، که در آن بر شکل‌های مسطح، خطوط مشکی و پهن و هندسة دقیق تأکید می‌شد، مدیون نقاشی‌های انتزاعی هندسی بود که وان در لک پیش از 917 خلق کرده بود. پوستر 16/1915 وی برای شرکت خدمات حمل و نقل «لندن – روتردام» با عنصر موکد افقی، نوارهای مشکی و حروف بدون سریف، منادی ارزش‌های داستیل بود. وی که تا حدی بازنمایی تصویری را در آثار طراحی اش حفظ می‌کرد، هرگز به هدف ادعایی داستیل برای خلق یک زبان بصری انتزاعی و جهانی دست نیافت.

موزر، کولمان (1868-1918)

نقاش، طراح و صنعتگر اهل اطرایش، در وین به دنیا آمد و در همانجا تحصیل کرد. در سال 1888 به فرهنگستان وارد شد تا به تحصیل نقاشی بپردازد، سپس به مدرسة هنر و صنایع دستی رفت و به تحصیل طراحی مشغول شد.

وی به همراه گاستاو کلیمت از اعضاء موسس انشعاب وین بود و برای چندین نمایشگاه گروه طراحی و تبلیغ کرد وی از چهره‌های بسیار پرنفوذ در خلق طرح جلد و صفح آرایی مجله Ver Sacrum مجلة انشعاب وین بود.

در سال 1900 به سمت استادی مدرسه هنر و صنایع دستی منصوب شد، که تا هنگام مرگش در همین سمت باقی ماند. وی طراحی جامع الاطراف بود و در زمینه‌های مختلف طراحی مبلمان، شیشه و پارچه به کار پرداخت، طیفی از طراح‌های مبلمان وی در نمایشگاه انشعاب 1900 به نمایش درآمد.

در سال 1903 به همراه یوزف هوفمان و فریتز وارندورفر کارگاه‌های وین را تأسیس کرد از آن هنگام تا سال 1907 برای کارگاه‌های وین که اهداف آن را برای ارتقائ کیفیت اشیاء روزمره با شور تمام تبلیغ می‌کرد آثار فراوانی طراحی کرد؛ گفته می‌شود که وی حرف نشانة معروف کارگاه‌های وین را طراحی کرده است.

درس ال 1908 یک مجموعه تمبر پستی را برای جشن سالگرد امپراتور فرانتز یوزف تهیه کرد. پس از آن اکثر اوقات خود را وقف نقاشی کرد.

هاردی، دادلی (1866-1922)

نقاش، تصویرگر کتاب و مجله، و طراح پوستر اهل انگلستان، در شفیلد و در خانوادة یک نقاش مناظره دریایی بدنیا آمد. وی که در دوسلدورف، آنتورپ و پاریس به تحصیل پرداخت، تصویرگری پرکار با سبکی سریع و خود انگیخته بود، ولی در مجموع آثارش بسیار متنوع و متفاوت است.

از جمله آثار موفق‌تر وی مجموعه طراح‌های سریع (اسکیس) اپرا برای مجله پانج بود. پوسترهای وی از جمله پوستر بسیار معروف وی برای نمایش دختر خوشخرام و دختر زرد برای یک مجلة هفتگی به دلیل نگرش طنز آمیز و پرتحرکشان بسیار شهرت دارند. وی از طراحان پوستر فرانسوی به ویژه ژول شره تأثیر پذیرفت.

هوزار، ویلموس (1884-1960)

نقاش و طراح گرافیک و از فعالان جنبش داستیل. در مونیخ و زادگاهش بوداپست به تحصیل پرداخت. وی جلد اولین شمارة مجلة داستیل تئووان دوزبرگ را طراحی کرد.

طرح‌های نامتقارن وی متشکل از مربع‌ها و مستطیل‌های دقیق و طیف رنگ‌های داستیل (مشکی، سفید، خاکستری و رنگ‌های اصلی) بود. وی به انواع حروف چاپی بدون سریف علاقه مند بود.

هوزار یک آگهی تبلیغاتی برای مبلمان طراحی کرد که در شش شمارة اول مجله داستیل به چاپ رسید و پیت زوارت و بارت ون در لک از آن در نمایشگاه‌ها و فضاهای داخلی متعددی برای همان سازندة مبلمان بهره بردند.

وی تا سال 1923 با مجلة داستیل همکاری داشت و سپس کار خود را بر نقاشیی فیگوراتیو معطوف کرد. از جمله آثار طراحی دهة 1920 وی پوستر پرقدرتی متشکل از فرم‌های راست گوش بود که برای سیگار مصری «میس بلانش» و پوستر طراحی حروف برای «نمایشگاه هنرهای صنعتی معاصر» طراحی کرد.

مـدیـران هـنـری

اصطلاحات طراحی و چاپ ، مدیران هنری

استورچ، اتو (متولد 1913)

مدیر هنری و عکاس اهل آمریکا. در نیویورک تحصیل کرد و در اوایل دهه 1930 به عنوان دستیار مدیرهنری در «انتشارات دل» به کار پرداخت. درس‌های فراوانی از آلکسی برودویچ دربارة مدیریت هنری آموخت و به پیشنهاد وی انتشارات دل را ترک کرد تا طراحی حرفه ای و مستقل خود را آغاز کند.

پس از جنگ جهانی دوم به شرکت «مک کال» پیوست و به عنوان دستیار مدیر هنری برای مجله بترلیوینگ به کار پرداخت. در سال 1953 به مدیریت هنری مجلة زنان مک کالز منصوب شد. شهرت وی عمدتا” به دلیل طراحی مجدد مجلة مک کالز است و طی بیش از 15 سال با وسواس و باریک بینی مدیریت هنری مجله را برعهده داشت.

رویکرد نوآورانة وی شامل طراحی حروف درشت، عکس‌ها و تصویرسازی‌های مهیج و تصاویری بود که به شیوه ای بسیار جالب در صفحات مقابل هم قرار می‌گرفت. وی یکی از اعضاء گروه برجستة مدیران هنری آمریکا طی دهه 1950 و 1960 بود(شامل براد بوری تامپسونن هنری و ولف، آلن هورلبارت و لئولیونی). در سال 1967 از مک کالز کناره گرفت تا به عنوان عکاس تحریریه و تبلیغات به کار بپردازد.

بدینگتون، جک (1893-1959)

مدیر هنری مبتکر بریتانیایی که نقش مهمی در روشنگری سیاسی عمومی شرکت شل مکس BP  طی دهه 1930 داشت. وی که مخالف ایجاد تمایز بین طراحی و هنر بود اعتقاد داشت که «پرنفوذترین طراحان پوستر در نوع خود هنرمندان بزرگی محسوب می‌شوند» وی که از سال 1927 تا 1938برای شرکت شل مکس کار می‌کرد، قراردادهایی را با هنرمندان برجستة بریتانیایی همچون رکس ویسلر، پل ناش و ادوارد بادون بست وی مشوق طراحی پوسترهایی بود که در آن تصویرپردازی نوآورانه طراحی حروف بیانگرا و عنوان‌های زیرکانه با یکدیگر تلفیق می‌شود.

برودی، نوبل (متولد 1957)

مدیر هنری، طراح گرافیک و طراح حروف اهل بریتانیا. در سال‌های 1976 تا 1979 در کالج چاپ لندن به تحصیل پرداخت. در آغاز به عنوان طراح جلد صفحات موسیقی در مؤسسة آل مک داول اسیگف رکورد و فیتچ رکورد به کار پرداخت از سال 1981 تا 1986 به عنوان ویراستار هنری مجلة بریتانیایی فیس مشغول به کار بود و حروف چاپی
“Six” را برای آن طراحی کرد.

رویکرد پست مدرنیستی وی پس از پیامدهای پانک، بسیاری از قراردادهای طراحی مجلات را به چالش خواند. وی تصاویر متعدد و انواع حروف چاپی غالبا” ناخوانا را طراحی مجدد یا تغییر شکل یا اندازه داد.

وی طی سال‌های 1983-1987 برای مجله هفتگی راهنمای شهر لندن به نام City Limits جلد طراحی کرد. در سال 1987 مجلة آرنا را با سبک طراحی حرروف کاملا” خنثی و فاقد پویایی طراحی کرد. فعالیت حرفه ای وی در لندن که طی اواخر 1980 شکل گرفت، توجه شرکت‌ها و پروژه‌های مد را به خود جلب کرد.

وی یکی از افراد نسل جدید طراحان بود که قابلیت‌های نوآورانة اپل مکینتاش را به خدمت گرفت و چهار فونت جدید برای لینوتایپ طراحی کرد. نظریات وی در کتاب‌های زبان گرافیکی نویل برودی و زبان گرافیکی نویل برودی(2) به روشنی ترسیم شده است.

نمایشگاهی از آثار وی در سال 1988 در موزة ویکتوریا و آلبرت لندن برپا شد. وی با اریک اسپایکرمان در شرکت «فونت ورک» که متخصص تهیة حروف چاپی برای چاپگرهای Post Script  رایانه ای بود، همکاری داشت. وی از سال 1990 مدیریت هنری مجلة فیوز را برعهده دارد.

راند، مایکل (متولد 1929)

مدیر هنری مجله و اهل بریتانیا. در دانشگاه لندن، کالج هنر گوداسمیت آموزش دید. مدتی به عنوان طراح مستقل و سپس به عنوان طراح مشاور در روزنامة دایلی اکسپرس به کار پرداخت، و سرانجام در سال 1963 ویراستار هنری مجله سندی تایمز شد.

این مجله خیلی زود به دلیل کاربرد نوآورانة راند از عکاسی و تصویر شهرت یافت. برای مدت کوتاهی به عنوان مدیر طراحی و ویراستار دستیار در روزنامة سندی تایمز منصوب شده، و سپس به عنان مدیر هنری و مدیر ویراستاری به مجله ساندی تایمز بازگشت. وی جوایز بیشماری را از آن خود کرده است از جمله جایزة طلا و نقره انجمن طراحان و مدیران هنری لندن، و جایزة طراحی 989 از مرکز بین المللی عکاسی نیویورک.

وی چندین کتاب از جمله بازگشت به خانه ویبروت: شهری در بحران با همکاری عکاس برجستة جنگی دون مک کولین و اخیرا” کتاب اعمال جنگ را به همراه جیمز نشتوی عکاس طراحی و ویرایش تصویری کرد. در سال 1989 به مدیریت هنری مجلة میرابلا که در ایالات متحده منتشر می‌شود، منصوب شد.

فیکهاوس، ویلی (1925-1983)

مدیر هنری اهل آلمان که برای طراحی مجلة جوان پسند تووین شهرت یافت. مجله تووین نخست در سال 1959 منتشر شد و به زودی رویکرد نوآورانه ای را درطراحی مجله برقرار کرد. صفحه آرایی‌های پویای جلد و صفحات ملجه، با عکس‌های قوی و طراحی حروف عالی تقویت شده بود.

وی طی یازده سال از انتشار مجله، همکاران فراوانی از بین نویسندگان، عکاسان و تصویرگران مطرح جهان به خود جلب کرد. وی که استعدادی ذاتی در طراحی کتاب داشت، جلد کتاب‌های چشمگیری برای مؤسسات انتشاراتی آلمانی «سورکامپ» و «اینسل» طراحی کرد. از حدود سال 1980 مدیریت هنری مجله فرانکفورتر آلگماینه را بر عهده داشت.

اهمیت و تأثیر وی با انتصابش به عنوان مدرس طراحی گرافیک نخست در اسن و سپس در «وپرتال» ارج نهاده شد. آثار فلیکهاوس در نمایشگاه‌های بی شمار و با اعطای نشان طلا از سوی باشگاه مدیران هنری نیویورک تحسین شد.

کلین، لئو (متولد 1932)

مدیر هنری اهل آمریکا که در چک اسلواکی به دنیا آمد. در مدرسه کوپریونیون نیویورک و مدرسة هنر دانشگاه ییل، نیوهان به تحصیل پرداخت. پس از فراغت از تحصیل در سال 1959 به عنوان مدیر هنری در مجلة اینتریور و تایم، و مدت کوتاهی برای بنگاه تبلیغاتی چالرز هابسون در لندن به کار پرداخت.

این مطلب را بخوانید: انواع روش های چاپی

ماسین، روبر (متولد 1925)

مدیر هنری و طراح حروف اهل فرانسه بی آنکه آموزش رسمی در زمینة طراحی ببیند، با پدرس، که مجسمه ساز و حروف ساز بود، به کار پرداخت و سپس تحت نظر پییرفوشو طراحی حروف را فرا گرفت.

هورلبارت، آلن (1910-1983)

مدیر هنری اهل آمریکا که برای طراحی نشریات طی دهه‌های 1950 و 1960 شهرت یافت. پس از فراغت از تحصیل در سال 1932 از دانشگاه پنسیلوانیا در رشته اقتصادی، نخست به عنوان کارتونیست و سپس به عنوان مدیر هنری مجله به فعالیت پرداخت.

پس از جنگ برای شرکت خبرگزاری ملی نیویورک به کار پرداخت و از سال 1951 در بنگاه تبلیغاتی «وینتراب» برای پل راند مشغول به کار شد. در سال 1953 به مجله لوک نیویورک پیوست و طی 15 سال فعالیت در زمینة صفحه آرایی، طراحی حروف و عکاسی‌های نوآورانة خود در مجله، شهرت فراوان یافت وی بعدا” به لندن رفت.

علاقة ووی به آموزش طراحی در نوشته‌ها و کتاب‌های وی از جمله طراحی نشریات، صفحه آرایی: طراحی صفحة چاپی و گرید بازتاب یافته است.

طـراحـان

استون، رینولد (1909-1979)

طراح و صنعتگر دستی اهل انگلستان، با آثار فراوانی در زمینة حروفچینی طراحی کتاب، حکاکی چوب در دانشگاه کمبریج به تحصیل تاریخ پرداخت. مدتی به عنوان دستیار صفحه آرا در انتشارات کمبریج و مطابق با آموزه‌های طراحی حروف استنلی موریسون کار کرد.

طی این دوره مدتی را با اریک گیل گذراند و مهارت‌های اصلی حکاکی چوب را فرا گرفت. از سال 1934 به عنوان طراح حروف و طراح کتاب مستقل به کار پرداخت. دستاوردهای عمدة طراحی وی عبارتند از:

طراحی تمبر یادبود پیروزی برای ادارة پست بریتانیا، اسکناس 5 پوندی برای Royal Mint، حروفچینی برای بسیاری از ناشرین بریتانیایی، طراحی حروف چاپی مینروا برای لیتوتایپ، و میز سنگی یادمان برای سر وینستون چرچیل در وست مینسترآبی.

تصاویر حکاکی چوبی ممتاز از روستاهای انگلستان، سنتی را که توماس بویک در سدة هجدهم ابداع کرده بود، تداوم بخشید. وی در سال 1956 به عنوان RDI برگزیده شد.

اودگرز، جیم (متولد 1939)

طراح و عکاس موج نو اهل آمریکا در مدرسة مرکزی هنر لوس آنجلس آموزش دید و سپس دو سال نزد پل راند کارآموزی کرد. وی با استفاده از عکاسی و رایانه تلاش داشت تا کیفیات حرکتی طراحی را کشف کند.

وی با دستکاری، لایه گذاری و همپوشانی عناصر فرمی، اشیاء را به فضایی تخیلی کشاند. همکاری وی با آپریل گریمان منجر به خلق پوسترهای تجربی و آثار تبلیغی معروفی برای موسسة هنری کالیفرنیا طی اواخر دهه 1970 شد وی یکی از پانزده هنرمندی بود که برای طراحی پوسترهای بازی‌های المپیک 11984 لوس آنجلس دعوت به کار شد.

بالبز، بارنی (1942-1983)

طراح اهل لندن، شهرت وی عمدتا” به دلیل مشارکت خلاقانه و متمایز وی در طراحی گرافیک مرتبط با صحنه‌های اجرایی موسیقی بریتانیا طی اواخر دهة 1970 و اوایل 1980 بود.

وی دانش جنبش‌های هنری و طراحی سدة بیستم را به صور خیال پسا – پانک وارد کرد. اهمیت وی به دلیل خودداری وی از کار در زمینة طراحی نشانه، به سختی قابل ارزشیابی است. وی در سال 1983 خودکشی کرد.

کورنک، آلن لو (متولد 1944)

طراح و معلم اهل فرانسه، مبتکر نوعی نظام اطلاع رسانی همگانی کارآمد و هوشمندانه و پوسترهای سیاسی و فرهنگی است. پس آموزش هنر در لوسی کلود برنارد، پاریس، موفق به اخذ بورس تحصیلی برای تحصیل در فرهنگستان هنرهای زیبای ورشو، تحت نظر هنریک توماشوفسکی شد.

سپس به عنوان طراح مستقل به کار پرداخت و در کوئیمپر بریتانی به تدریس مشغول شد. وی عمدتاگ در زمینة طراحی پوستر، کاتالوگ، و حرف نشانه تخصص دارد. کورنک بیش از همه مدیون سنت پوستر سازی لهستان است؛ ایده‌های گرافیکی پرقدرت وی در قالب یک سبک اصیل تصویرسازین کلاژ نوآورانه و توانایی به کارگیری قابلیت‌های بیانی طراحی حروف و شکل حروف دست نویس، مورد اقبال قرار گرفته است.

وی جوایز زیادی کسب کرده است. از جمله موفق به کسب جایزة ایکوگرادا در دو سالانة طراحی پوستر ورشو شده است.

طـراحـی گـرافـیـک

طراحی به کمک رایانه

فرایند کاربرد رایانه ای برای کمک به طراحی یک شیء فیزیکی. بستة نرم افزاری CAD به کاربر امکان می‌دهد تا بازنمایی‌های دو یا سه بعدی اشیاء را خلق یا تغییر شکل دهد.

این کار، گاه به همان سادگی طراحی دو بعدی و به همان پیچیدگی نمای سه بعدی یک شیء است. معمولا” معماران برای تهیة نقشه‌های ساختمانی و یا ترسیم سه بعدی نماها از آن استفاده می‌کنند و مهندسین از آن برای خلق نمودار قطعات و نحوة مونتاژ بهره می‌برند.

اخیرا” نیز طراحان گرافیک از نرم افزار کد برای خلق طرح‌ها و تصاویر نمایشی و پیچیده اشیاء سه بعدی بسیار استفاده می‌کنند. بعد از آن که تصاویر آماده شد، می‌توان آنها را با استفاده از یک نرم افزار نشر رایانه ای یا به کمک یک چاپگر یا دستگاه ضبط ویدئویی ثبت کرد.

طراحی حروف نوین

رویکرد انقلابی در طراحی حروف که طی دهه 1920 و اوایل 930 در اروپا شکل گرفت. طراحی حروف نوین که بخش بسیار محسوس و مرئی مدرنیسم در طراحی گرافیک محسوب می‌شود، تلفیقی است از آثار و نوشته‌های ویلیام موریس با جنبه هایی از جنبش‌های معاصر هنری مانند کوبیسم، فوتوریسم، دادا، داستیل و ساختگرایی.

اصطلاحی عام برای حرفه ای متشکل از طراحی حروف، تصویرسازی، عکاسی و چاپ به منظور ارائه اطلاعات یا آموزش. این اصطلاح را نخستین بار ویلیام ادیسون دیگینز در سال 1922 به کار برد، با این حال فقط از جنگ جهانی دوم به بعد بود که کاربرد آن فراگیر و رایج شد.

طراحی گرافیک آلمان

از اواسط دهه 1890 سبک آرت نوو در سرتاسر آلمان فراگیر شد. این سبک که در آلمان با نام یوگندشتیل شناخته می‌شد بسیار محدودتر از سبک رایج در دیگر کشورهای اروپایی بود و این امر به ویژه در آثار اتو اکمان و یوزف ساتلر مشهود است.

این مقاله مفید را مطالعه کنید: سرویس، نگهداری و تعمیر دستگاه چاپ بنر و فلکس

طراحی گرافیک آمریکا

از دهة 1860 با ظهور نخستین بنگاه‌های تبلیغاتی، تا دهه 1880 که تجهیزات حروفچینی لینوتایپ و مونوتایپ ابداع شد، آمریکا پایه گذار نوع سنت ابتکاری هنری و فنی در این زمینه شد که تا سرتاسر سدة بیستم تداوم یافت.

طراحی گرافیک بریتانیا

از دهه 1850 هنر گرافیک بریتانیا به طور فزاینده بازتابی بود از افراط کاری‌های تزئینی سلیقه ویکتوریایی. این جهت گیری به سمت عوام زدگی و ابتذال در صنعتگری دستی، از سوی ویلیام موریس که بر ضرورت بازگشت به معیارهای قرون وسطایی نقاشی و انتشار کتاب تأکید داشت، به چالش فرا خوانده شد.

طراحی گرافیک ژاپن

جنبش مدرن طراحی گرافیک ژاپن در اواخر دهه 1940 طی دورة توسعة سریع صنعتی شدن شکل گرفت. در آن دوره نیاز فزاینده ای به خلق نوعی زبان گرافیکی متمایز حس می‌شد که بتواند فرهنگ سنتی ژاپن را با بازسازی فزاینده ایده‌های غربی در دورة پس از جنگ درهم آمیزد. تا پیش از این، نمونه‌های نسبتا” نادریی از تبادل فرهنگی بین ژاپن و غرب وجود اشت.

انـتـشـارات

انتشارات اراگنی

موسسة انتشاراتی خصوصی که لوسین پیسارو نقاش، تصویرگر و حکاک چوب، در همرشایر لندن تأسیس کرد. وی که پسر کامی پیسارو نقاش امپرسیونیست بود، در سال 1890 فرانسه را ترک کرد تا از رنسانس انتشار کتاب که حاصل موفقیت انتشارات کلمسکوت بود، بهرمند شود.

بسیاری از کتاب‌های زیبایی که در انتشارات اراگنی به چاپ رسید تصاویر باسمه چوبی سبک آرت نوو با حروف چاپی «بروک» بود که پیسارو در سال 1903 طراحی کرد.

انتشارات اشندن

این انتشارات که در سال 1894 و با مدیریت جان هورنبی در انگلستان تأسیس شد، یکی از ثمرات چشمگیر و متمایز جنبش انتشارات خصوص است.

کتاب‌های اشندن محصولات تجملی و مصرفانه ای بودند که مطابق با استانداردهای سدة پانزدهم، با حروف زمخت، حاشیه‌های پهن،  رنگ‌های اصلی و غالبا” با استفاده از چرم ساغریی ساخته می‌شدند.

شهرت این انتشارات برای کاربرد حروف بود که ابری واکر و سیدنی کوکرل، براساس فونتی که مووین هیم و پانارتز از سال 1464 در ایتالیا استفاده می‌کردند، طراحی شده بود.

انتشارات رایانه ای (نشر رومیزی)

بسته‌های نرافزاری انتشارات رایانه ای به کاربر امکان می‌دهد تا تمامی عملیات اصلاح یا خلق حروف / تصاویر را بر روی صفحه نمایش رایانه انجام دهد. بدین ترتیب تصویر صفحه آرایی نهایی آن گونه که برروی صفحه جلب خواهد شد، قابل مشاهده است و طراح امکان می‌یابد تا اثر نهایی را بدون نیاز به هر گونه مونتاژ دستی تهیه کند. ظهور تجهیزات چند رسانه ای برای تلفیق متن با تصاویر و همچنین با تصویر ویدیوئی و صدا موجب متحول شدن و ارتقاء انتشارات رایانه ای به سطح جدیدی از پیشرفت فناوری شده است.

رایانه‌های منفرد می‌توانند از طریق زنجیره رایانه‌های دیجیتالی و نرم افزار مربوطه با دیگر کاربران یک شبکه ارتباط ایجاد کنند.

انتشارات کراناخ

انتشارات خصوصی آلمانی که در سال 1913 توسط کونت هری فون کسلر در وایمار تأسیس شد.

انـجـمـن هـا

انجمن بین المللی طراحی حروف

در سال 957 در لوزان سوئیس تأسیس شد و زمینه تبادل نظر برای تولید کنندگان سیستم‌های حروف چینی، حروف ریزی و طراحان حروف فراهم ساخت.

این مؤسسه در عین حال که تلاش دارد تا «درک بهتری از طراحی حروف ارائه دهد»، اما هدف نخست آن تثبیت حمایت حق تألیف برای هر یک از حروف چاپی بود. کنگره سالانة آن، هر سال در کشور برگزار می‌شود.

انجمن رسمی طراحان

معروف‌ترین انجمن تخصصی بریتانیایی که تلاش دارد تا استانداردهای اجرایی و ارتباطی طراحی را تعیین و تثبیت کند.

این انجمن در سال 1930 در لندن شکل گرفت، و در آغاز به عنوان انجمن هنرمندان صنعتی، و متعاقب آن به انجمن هنرمندان و طراحان صنعتی تغییر نام داد.

انجمن طراحان و مدیران هنری

انجمن طراحان و تبلیغات پیشروی بریتانیایی که در سال 1962 در لندن تأسیس شد تا استانداردهای آفرینش هنری را در بریتانیا ارتقاء دهد.

انجمن طراحی و صنایع

یکی از سازمان‌های طراحی بریتانیا که در سال 1915 در لندن تأسیس شد. عضویت در این انجمن که براساس الگوی ورک بوند آلمان شکل یافته بود، برای همه متخصصین، مدرسین و عموم آزاد بود. هدف اصلی انجمن ارتقاء استانداردهای طراحی درصنایع بریتانیا بود.

انجمن هنرهای گرافیک آمریکا

در سال 1914 در نیویورک تأسیس شد و قدیمی‌ترین و بزرگترین سازمان آمریکایی است که خود را وقف علایق خالقان و استفاده کنندگان هنرهای گرافییک کرده است.

حـروف

حرف نشانه

حروف یا کلمه ای که به فرم متمایز و منحصر به فردی شکل گرفته باشد. غالبا” از آن به عنوان علامت اختصاری، نشان یا هویت سازمانی یک شرکت استفاده می‌شود. عمدتا” به صورت مختصر شده «لوگو» گفته می‌شود.

حروف آماده

حروف فلزی با کیفیت بالا، که برای حروفچینی دستی در کارخانة حروف ریزی، قالب ریزی شده و عرضه می‌گردد.

حروف افتاده اول

حروف آغاززین اولین کلمة متن حروفچینی که، به دلیل آن که با اندازة بزرگتری چاپ می‌شود، تا چند سطر زیر خط کسری ادامه می‌یابد. گاه به آن dropped initial هم گفته می‌شود.

حروف بزرگ و کوچک

حروف اختصاریی برای حروفچینی با حروف بزرگ و حروف کوچک. این نام ماخوذ از اصطلاحاتی قدیمی در صنعت چاپ است که طی آن کشو یا جعبة بالایی حروف، شامل حروف بزرگ لاتین و جعبة پایینی برای نگه داری دیگر انواع حروف به کار می‌رود.

حروف توخالی

اصطلاحی عام برای آن دسته از حروف چاپی که در درون خطوط عمودی، مورت و منحنی حروف، خط سفید نازکی حک شده است، که گاه در مرکز یا خارج از مرکز خطوط زمینه قرار می‌گیرد.

حروف چاپی

الفبایی که به منظور باز تولید یا تکثیر طراحی شده باشد. هر یک از حروف به نحوی طراحی شده اند که در ترکیبات مختلف جور باشند و به هنگام باز تولید به روش چاپ، همگن و یکسان به نظر برسند. حروف چاپی با شکل‌ها و اندازه‌های مختلف موجود است.

حـروفـچـینی

حروفچینی رایانه ای

روش حروفچینی رایانه ای تحت کنترل رایانه. می‌توان رایانه را متناسب با نیازهای حروفچینی و به جهت انجام تمامی مراحل کار، از تحریر به وسیله صفحه کلید تا تهیة متن حروفچینی شده برنامه ریزی کرد. مشخصاتی چون اندازة حروف، ابعاد، قاب و قوانین نقطه گذاری را می‌توان به آسانی در دستگاه سازگار کرد.

حروفچینی روی فیلم

نگاه کنید به حروفچینی نوری.

حروفچینی متقارن

سبک سنتی حروفچینی طی سده‌های گذشته که در آن هر سطر بر محور مرکز صفحه تمرکز می‌یابد. اهمیت نسبی هر یک از سطرها با توجه به نحوه قرارگیری آن در صفحه و نیز ضخامت و اندازة حروف انتخابی موکد می‌شود.

حروفچینی نوری

نامی عام برای انواع سیستم‌های حروفچینی که از اصول عکاسی برای خلق حروفچینی نمایشی و متن بر روی فیلم یا کاغذ استفاده می‌کنند. گاه  Phototypesetting هم گفته می‌شود. در سیستم‌های جدید برای نوردهی تصویر حروف بر روی کاغذ یا فیلم از لیزر استفاده می‌شود.

آلبرس، یوزف

هنرمند، طراح و دانش آموختة آلمانی که نظریاتی در ارتباط با تأثیر حسی و ذهنی رنگ، خط و فرم‌های هندسی ارائه کرد. آموزه‌های وی در باهاوس تأثیر زیادی بر نسل‌های دانشجویان طراحی نهاد.

وی در برلین، اسن و مونیخ تحصیل کرد و سپس از سال 1920 تا 1923 به عنوان دانشجو به مدرسه باهاوس پیوست. بعدها به عنوان مدرس و سرانجام به عنوان مدیر دوره‌های مبانی به فعالیت پرداخت.

در سال 1933 به آمریکا مهاجرت کرد و سمت‌های دانشگاهی متعددی را عهده دار بود، از جمله سمت استادی در دانشگاه بلک مونتین، کارولینای شمالی بین سال‌های 1933-1949 ، استاد مدرسة طراحی دانشگاه ییل از سال 1950 تا 1960، که در آنجا برنامة طراحی گرافیک را راه اندازی کرد. همچنین در دانشگاه ییل بر یک مجموعه نقاشی انتزاعی تحت عنوان کلی گرامی داشت مربع کار کرد.

این آثار ترکیب بندی‌های منظم و دقیق و بارنگ‌های تخت داشت و عمدتا” متشکل از سه یا چهار مجموعه مربع تو در تو بود. نظریات آلبرس دربارة روابط رنگ در کتابش تحت عنوان تأثیر متقابل رنگ تشریح شده است.

آلنر، والتر، اچ

از طراحان آموزش دیدة مدرسه باهاوس است که با یوزف آلبرس، واسیلی کاندینسکی، پل کله و یوست اشمیت به تحصیل پرداخت. وی مدتی دستیار پیت زوارت در هلند بود.

پس از تعطیل شدن مدرسة باهاوس وی در پاریس ساکن شد و به عنوان دستیار باجین کارلو به کار مشغول شد، و سپس با شرکت اومیوم گرافیک به همکاری پرداخت و مدیریت هنری انتشارات «فورمز» و EAGP را عهده دار بود.

نمونه کارهای طراحی گرافیک توسط شرکت پرسفید

جمع بندی

در پایان مقاله که درباره اصطلاحات طراحی و چاپ درمورد نقاشان، مدیر هنری، طراحان و طراحی گرافیک، حرف و حروف چینی، انتشارات و انجمن ها، توضیح داده شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحات دیگر و مقالات سایت پرسفید سر بزنید. اگر سوال داشتید در دیدگاه زیر سوال خود را ارائه کنید تا در اولین فرصت پاسخ داده شود. در صورت تمایل جهت دسترسی آسان اینستاگرام ما را داشته باشید.


مشتریان آژانس تبلیغاتی پرسفید +4630
برخی از مشتریان که افتخار همکاری با آنها را داشته ایم

21 سال خدمت به بیش از 4600 برند و مجموعه تجاری

مطالب آموزشی
تبلیغات اتوبوسی در سطح شهر

اهمیت تبلیغات اتوبوسی در سطح شهر

در این مقاله قصد داریم در مورد مهم ترین ویژگی و اهمیت تبلیغات اتوبوسی صحبت کنیم پس همراه ما باشید: رسانه های محیطی مختلف می توانند در مقاطع زمانی یا محصول و خدمات متفاوت و با توجه به جایگاه بازار کسب و کارها متفاوت باشند. در سال های اخیر شاهد این بوده ایم که تبلیغات […]

نکات مهم بسته بندی و طراحی بسته بندی محصولات

نکات مهم بسته بندی

بسته بندی یکی از زیر مجموعه‌های بازاریابی است که در ایران معنا و مفهوم کالا و بسته بندی و بازاریابی به خوبی جا نیفتاده است . کمتر پدیده ای ارتباطی مانند بسته بندی ، دو ویژگی جاذبه‌ی فردی و اجتماعی را توأمان با خود دارد و از این نقطه نظر ، صنایع بسته بندی در هر کشوری ، نمایندۀ رشد ساختارهای بازاری و تولید آن می‌باشد .

مزایا و معایب تبلیغات محیطی

مزایا و معایب در استفاده از تبلیغات محیطی

وقتی به تبلیغات محیطی فکر می‌کنید اولین چیزی که به ذهن شما می‌رسد، چیست؟ برای اکثر مردم، تصویری از یک تابلوی تبلیغاتی بزرگ در امتداد بزرگراه یا یک ساختمان تجاری در شهر به ذهن می‌رسد. اما تبلیغات محیطی در واقع بسیار فراتر از این بیلبوردهای بزرگ و رنگارنگ است. ایستگاه‌های اتوبوس، دستگیره‌های اتوبوس، بدنه اتوبوس‌ها، […]

سایر مقالات