blog اصول طراحی لوگو ، آرم و نشانه و نکات مهم طراحی لوگو، شرکت تبلیغات و طراحی لوگو پرسفید

اصول طراحی لوگو ، آرم و نشانه

  • تاریخ نشر : مهر ۱۸, ۱۴۰۰
  • نویسنده : آژانس تبلیغاتی پرسفید
اصول طراحی لوگو

مهمترین اصول طراحی لوگو

در این مقاله سعی داریم در زمینه طراحی لوگو و نکاتی که معمولاً به آنها توجهی نمی‌شود با شما صحبت کنیم به امید اینکه مورد توجه شما قرار گیرد. از مهم ترین اصول طراحی لوگو در موارد زیر:

لازم نیست یک لوگو بگوید که آن سازمان چه کار می‌کند

اگر برای یک رستوران لوگو طراحی می‌کنید اجباری نیست حتماً لوگوی شما به شکل یک غذا خوردنی باشد. یا برای کلینیک پزشکی وسایل پزشکی را نمایش دهد و … فقط به دلیل مرتبط بودن موضوع طراحی لوگو نباید شکل آنرا قربانی کنید.

لوگوی مرسدس بنز یک اتومبیل یا اجزایی از آن نیست یا لوگوی شرکت اپل یک کامپیوتر نیست.

از مشتری خود کمک بگیرید

کمک گرفتن از مشتری، از مهمترین اصول طراحی لوگو است. شما به عنوان طراح لوگو باید به نیاز مشتری احترام بگذارید. بعضی مواقع آنها فقط یک لوگوی ساده و حرفه ای می‌خواهند تا فعالیت یا حرفه آنها در بین رقبا شناسایی شود بنابراین برای پرسیدن اینکه مشتری چه می‌خواهد شک نکنید.

کاغذ را فراموش نکنید

امروزه طراحی لوگو بدون کامپیوتر غیر ممکن به نظر می‌رسد ولی استفاده از کامپیوتر به این معنی نیست که طرح هایی را که در ذهن دارید روی کاغذ امتحان نکنید و برای کشیدن طرح‌های اولیه روی کاغذ احتیاجی نیست که یک نقاش یا هنرمند ماهر باشید. فراموش نکنید که طرح هایی را که روی کاغذ می‌کشید هیچگاه نمی‌توانید روی کامپیوتر ابداع کنید. اگر با من موافق نیستید قلم و کاغذ بردارید و شروع به کار کنید.

مد را فراموش کنید

اگر بخواهید کفش و لباس بخرید توجه به مد بد نیست چون بعد از مدتی باید آنها را دور بیندازید ولی لوگوی یک کمپانی یا سازمان چیزی نیست که مطابق مد روز طراحی شود بلکه باید با این دید که سالهای سال بدون تغییر زیبا و جذاب باشد طراحی شود و اگر غیر از این باشد و مجبور باشید هر چند وقتی مطابق مد طراحی خود را عوض کنید عملاً از هدف اصلی طراحی لوگو دور شده اید چون لوگو باید برای بیننده نام و اعتبار یک سازمان را تداعی کند و اگر مرتب لوگو عوض شود به مردم فرصت به خاطر سپردن نشان آن شرکت یا سازمان داده نخواهد شد.

ابتدا از رنگ سیاه استفاده کنید

همیشه رنگ‌ها را بعد از اتمام طراحی به لوگو اضافه کنید. تشخیص ضعف‌های طراحی وقتی فقط با یک رنگ و به سادگی کشیده می‌شوند به مراتب ساده‌تر است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه روانشناسی در انتخاب رنگ برای طراحی لوگو مراجعه کنید.

طرح مناسب را انتخاب کنید

طرحی که برای لوگوی خود انتخاب می‌کنید باید مناسب حال و هوای آن شخص، شرکت، سازمان یا سایت اینترنتی باشد. مثلاً اگر برای یک شرکت وکالت لوگو طراحی می‌کنید نباید اشکال طنز به کار ببرید یا اگر برای یک مؤسسه که در ارتباط با کودکان است لوگو طراحی می‌کنید استفاده از طرح‌های خیلی جدی جالب نیست.

یک لوگوی ساده بهتر در ذهن می‌ماند

هر چه لوگوی شما ساده‌تر باشد به خاطر سپردن آن ساده‌تر است. و به خاطر داشته باشید هدف از اصول طراحی لوگو این است که با یک نگاه در ذهن بیننده حک شود. اگر به لوگوی سازمانهای بزرگی مانند میتسوبیشی، سامسونگ، BBC، … دقت کنید متوجه می‌شوید که لوگوی آنها چقدر ساده است ساده بودن لوگو یک برتری دیگر هم دارد و آن این است که انعطاف پذیری شما در ابعاد لوگو بیشتر می‌شود و می‌توانیدلوگوی آن سازمان را در متن ها، تبلیغات و…مختلف استفاده کنید بدون اینکه جزئیات آن (در اثر کوچک شدن ) از بین برود.

اصول طراحی لوگو ساده

فقط یک چیز را بخاطر بیاورند

لوگوی شما باید به گونه ای طراحی شود که فقط یک چیز را در ذهن بیننده تداعی کند آنهم یک سازمان است. پس این لوگو باید منحصر به فرد باشد تا در میان تمام زرق و برق‌ها و جذابیت‌ها خود نمایی کند و فقط یاد آور آن چیزی باشد که برای آن طراحی شده است.

بخوانید: برای برندسازی چه باید کرد؟

کار طراحی خلاقانه همیشه یک تلاش بزرگ محسوب می‌شود. لوگو‌ها نیز از این معقوله جدا نیستند و می‌توانند حتی برای طراحان حرفه ای نیز مشکل ساز باشند. برای کمک به شما در طراحی لوگو هایتان، ما چند ویژگی اصلی برای طراحی لوگو‌های خلاقانه را جمع آوری کردایم که خود ما آن‌ها را در گذر زمان تجربه کرده و با آن‌ها مواجه شده ایم.

سادگی

سادگی یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر کار طراحی است. این برای اصول طراحی لوگو یک مورد مضاعف است، زیرا به شما یک فضای کوچک برای کار در آن داده می‌شود. پس، یک راه عالی برای ایجاد یک لوگو کارآمد و موثر این است که از قانون طلایی سادگی استفاده کنید. آن را ساده، تمیز، و موثر نگه دارید. هر قسمت را ارزیابی کنید و تصمیم بگیرید که به چه قسمت هایی واقعاً احتیاج دارید. آیا لوگو بدون بودن آن قوی‌تر نمی‌شود؟ از اینکه چقدر این موضوع به شما کمک می‌کند شگفت زده خواهید شد.

همچنین سادگی در توانایی یک لوگو در هماهنگ شدن با دیگر طرح‌ها بسیار مهم است. لوگو‌ها اغلب با لوگو ها، طراحی ها، شیپ ها، رنگ‌ها و بسیاری دیگر همراه می‌شود. به این معنا که باید توانایی ترکیب شدن با یکدیگر را داشته باشند، در غیر این صورت نمی‌توانند در کنار یکدیگر به خوبی قرار گیرند. بسیاری از لوگو‌ها که در طراحی هایشان سادگی رعایت نشده زمانی که در یک صفحه عالی و خوب قرار می‌گیرند آن را به هم ریخته و نا متعادل می‌کنند. بنابراین حتماً سادگی را در نظر داشته باشید. با این کار لوگو شما قابل فهم بوده و به وضوح درک می‌شود.

وضوح

تمام لوگو‌ها باید در یک نگاه قابل فهم باشند. در حقیقت، این یکی از اصلی ترین اصول طراحی لوگو هاست. برای اینکه نماینده یک محصول یا برنامه باشد. پس، در طراحی لوگو هایتان وضوح را در نظر داشته باشید. اگر هدف از طراحی آن نماینده بودن یک محصول نیست، در یک روش قابل درک و سریع باید حداقل نشان دهنده یک ایده و یا مفهوم باشد. وضوح به قابل تشخیص بودن کمک می‌کند، که آن به به یاد ماندنی بودن کمک می‌کند، و این‌ها به لوگو شما کمک می‌کند. پس، وضوح را برای طراحی‌های لوگو خلاقانه تمرین کنید تا لوگو شما در ذهن مردم باقی بماند.

تناسب

بسیاری از لوگو‌های خلاقانه به خاطر کمبود تناسب سقوط کرده اند. مهم نیست که یک لوگو چقدر عالی باشد، اگر مناسب موضوع کار نباشد به هیچ وجه کار نمی‌کند. همیشه در زمانی که لوگو هایتان را طراحی می‌کنید هدف اصلی کار را در ذهن داشته باشید، به طور عینی موفقیتتان را نمایان کنید. بعضی اوقات لازم است که طرح کلی تان را از زوایای مختلف بر طراحی کنید تا هدفتان را کامل کرده و در مسیر درست باقی بمانید.

مقیاس گذاری

این یک مورد مشترک در لوگو‌ها است، به خاطر اینکه آنها اغلب برای وکتور‌ها استفاده می‌شوند و باید توانایی کوچک شدن تا جایی که یک لوگو می‌تواند کوچک شود را داشته باشند. حرفه ای به نظر رسیدن لوگو‌ها در هر شیپ، اندازه و تنظیماتی امر بسیار مهمی است. مهم نیست که چقدر لوگو جالب باشد، اگر عناصر در هم باشند، یا در یک مقیاس خاص ظاهر خوبی نداشته باشد، پی این نمی‌تواند که یک لوگو خوب باشد.

ثبات

تمام لوگو‌ها باید در استفاده از رنگ، نورپردازی و انعکاس‌ها ثبات داشته باشند. اگر به طور صحیح انجام نشود، کیفیت کار پایین آمده و کارمان پوچ می‌شود. این یکی از ساده‌ترین راه هایی است که به لوگو‌های شما این حالت را می‌دهد که قابل حس باشند، در غیر این صورت به سمت نارضایتی کلی رفته، هم برای طراح و هم برای مشتری. بدون یک چشم آموزش دیده این کار کار سختی خواهد بود، اما در زمانی که این مورد از کار را درست کنید ناگهان کارتان ده بار بهتر از قبل می‌شود. بخش نیمه هشیار ما اگر این جیز‌ها درست نباشد می‌فهمد و به مغز ما این اجاره را می‌دهد که از آن اطلاع پیدا کند، حتی در زمانی که با کلام نمی‌توانیم بگوییم که این لوگو چقدر بد است. پس، حتما در لوگو هایتان ثبات را ایجاد کنید.

منحصر به فرد

اگرچه اغلب ما این سخن را شنیده ایم، این یک کار تکراری است. سعی کنید که حتما لوگوتان منحصر به فرد و جالب باشد. در حالی که اولویت کارتان را جالب بودن و منحصر به فرد بودن لوگو قرار دهید تفاوت در بین لوگو شما با دیگر لوگو‌ها احساس خواهد شد. از تجربه کردن ترس نداشته باشید. در پایان نتیجه کارتان را خواهید دید. بعضی از چیزها کار می‌کنند و نتیجه مثبت دارند و بعضی دیگر نه، با این حال شما غریزه‌ها و احساس خلاقیتتان را دنبال کرده اید.

این مطلب را مطالعه کنید: اهمیت لوگو و طراحی و اجرای آن در کسب و کار

لوگو را ساده، واضح، متناسب، مقیاس درست، ثابت، و منحصر به فرد نگه دارید و مطمئن باشید که شما در یک مسیر درست قدم گذاشته اید. زیرا بسیاری از طراحی لوگو‌ها عالی شامل این ویژگی‌های اصلی هستند.

جمع بندی

خدمات تبلیغاتی پرسفید ، از بهترین طراحی لوگو در اصفهان و ایران است. برای مشاهده نمونه کارهای طراحی با رعایت اصول طراحی لوگو می‌توانید به صفحه نمونه کارهای طراحی لوگو مراجعه کنید. برای سفارش این طراحی در صفحه تماس با ما با تیم آژانس تلبیغاتی پرسفید درارتباط باشید. در صورت تمایل، اینستاگرام ما را دنبال کنید.


مشتریان آژانس تبلیغاتی پرسفید +4630
برخی از مشتریان که افتخار همکاری با آنها را داشته ایم

21 سال خدمت به بیش از 4600 برند و مجموعه تجاری

مطالب آموزشی
تبلیغات اتوبوسی در سطح شهر

اهمیت تبلیغات اتوبوسی در سطح شهر

در این مقاله قصد داریم در مورد مهم ترین ویژگی و اهمیت تبلیغات اتوبوسی صحبت کنیم پس همراه ما باشید: رسانه های محیطی مختلف می توانند در مقاطع زمانی یا محصول و خدمات متفاوت و با توجه به جایگاه بازار کسب و کارها متفاوت باشند. در سال های اخیر شاهد این بوده ایم که تبلیغات […]

نکات مهم بسته بندی و طراحی بسته بندی محصولات

نکات مهم بسته بندی

بسته بندی یکی از زیر مجموعه‌های بازاریابی است که در ایران معنا و مفهوم کالا و بسته بندی و بازاریابی به خوبی جا نیفتاده است . کمتر پدیده ای ارتباطی مانند بسته بندی ، دو ویژگی جاذبه‌ی فردی و اجتماعی را توأمان با خود دارد و از این نقطه نظر ، صنایع بسته بندی در هر کشوری ، نمایندۀ رشد ساختارهای بازاری و تولید آن می‌باشد .

مزایا و معایب تبلیغات محیطی

مزایا و معایب در استفاده از تبلیغات محیطی

وقتی به تبلیغات محیطی فکر می‌کنید اولین چیزی که به ذهن شما می‌رسد، چیست؟ برای اکثر مردم، تصویری از یک تابلوی تبلیغاتی بزرگ در امتداد بزرگراه یا یک ساختمان تجاری در شهر به ذهن می‌رسد. اما تبلیغات محیطی در واقع بسیار فراتر از این بیلبوردهای بزرگ و رنگارنگ است. ایستگاه‌های اتوبوس، دستگیره‌های اتوبوس، بدنه اتوبوس‌ها، […]

سایر مقالات