blog طرح توجیهی کسب و کار اینترنتی یا بیزینس پلن کسب و کار اینترنتی و 8 گام مهم آن، شرکت پرسفید

طرح توجیهی (business plan) کسب و کار اینترنتی

  • تاریخ نشر : مهر ۲۱, ۱۴۰۰
  • نویسنده : آژانس تبلیغاتی پرسفید
طرح توجیهی کسب و کار اینترنتی

در ادامه مقاله، موضوعی راجع به طرح توجیهی کسب و کار اینترنتی برای شما کاربران گرامی گردآوری کردیم. در خواندن این مقاله با ما همراه باشید.

هشت گام تهیه بیزینس پلن یا طرح توجیهی کسب و کار اینترنتی

هشت گام مهم تهیه بیزینس پلن (business plan) یا طرح توجیهی کسب و کاراینترنتی در زیر:

گام اول: ایده‌های کسب و کار

من یک فارغ التحصیل مهندسی آب هستم و در این زمینه تخصص دارم. کم و بیش هم به فعالیت فروش لوازم و تجهیزات مرتبط با آبیاری و آبرسانی مشغول هستم کشاورزان و پیمانکارانی وجود دارند که به دلیل دور بودن از شهرهای بزرگ و خصوصاً تهران، امکان تهیه لوازم مورد نیاز خود را ندارند یا انها را با چند دست واسطه وقیمت بالایی خریداری می‌کنند.

با توجه به این موضوع و با توجه به پشتوانه تخصصی و همچنین شناخت و حضور دوستم در بازار، به نظرم راه اندازی سایتی جهت فروش و عرضه این محصولات می‌تواند آینده خوبی داشته باشد.

پس ایده من شد: راه اندازی یک وب سایت جهت فروش لوازم و تجهیزات آبیاری

مطالعه کنید: ایده هایمان راه چگونه اجرا کنیم؟

گام دوم: ملزومات کسب و کار اینترنتی و زمان بندی اولیه

از گام مهم طرح توجیهی کسب و کاراینترنتی این است که ما نیاز به یک سایتی داریم که در آن بتوانیم محصولات را به نمایش بگذاریم. امکان خرید اینترنتی چندان لازم نیست زیرا با توجه به قیمت محصولات و نیز شرایط خریداران، فروش اینترنتی چندان کاربردی نیست و تنها نیاز به یک سایت برای معرفی و نمایش محصولات، نوشتن مطالب آموزش و کاربردی و نمایش راه‌های ارتباطی می‌باشد. به همین خاطر سیستم مدیریت محتوای وردپرس برای ما مناسب به نظر می‌رسد.

به یک دامنه مناسب و یک هاست با کیفیت احتیاج دارم. برای انبار کردن می‌توانم روی مغازه شریکم و محصولات فعلی او حساب کنم تا در صورت عدم موفقیت کار، ضرری متحمل نشویم. همچنین فعلاً ۲ خط تلفن هوشمند خریداری می‌کنیم تا در صورت جابجایی بتوانیم آن‌ها را نیز منتقل کنیم. برای فکس هم از سرویس‌های اینترنتی استفاده می‌کنیم.

زمان راه اندازی سایت

لازم است روزی ۴-۳ ساعت به سایت اختصاص بدهم تا کالاهای جدید و مطالب آموزشی را اضافه کنم. همچنین سایت ما در حدود یک ماه زمان برای راه اندازی نیاز دارد.

  1. طراحی سایت: ۱۵ روز
  2. نظر خواهی و رفع ایرادات: ۵ روز
  3. وارد نمودن چند کالا جهت شروع کار: ۱۰ روز

در ابتدا تصور شریکم بر این بود که به یک فروشگاه ساز نیاز است و تصور من هم این بود که بر این مورد اصرار دارد. به همین خاطر زمانی برای برنامه نویسی یک فروشگاه ساز اختصاصی گذاشته شد و سایت در ابتدا با این فروشگاه ساز راه اندازی شد. اما بعد از بررسی و مشخص شدن عدم نیاز به این سیستم و برخی مشکلات آن و به خاطر آشنایی بیشتر با وردپرس و راحتی کار با آن و تسلط بر چم و خم هایش، جایگزین سیستم مدیریت محتوای قبلی شد. در این بین حدود ۴ ماه زمان تلف شد که می‌توانست به راحتی و با واضح‌تر صحبت کردن، آن را صرف پیشبرد کار کرد.

بخوانید: مزیت های راه اندازی فروشگاه اینترنتی

گام سوم: مدل کسب و کار

هدف ما این است که بتوانیم مشتریان مختلف از شهرهای متفاوت ایران را پوشش دهیم. برای این کار نیاز به جلب اعتماد است. متأسفانه فعلاً امکان راه اندازی درفتر در شهرهای بزرگ وجود ندارد، پس بهتر است از همان مغازه شریکم در کاشمر کار را شروع کنیم و بعدها در صورت امکان مکانی را در تهران برای انجام کار تدارک ببینیم.

باید سعی کنیم واردکننده‌های لوازم را پیدا کنیم و هم چنین با چند فروشنده عمده وارد مذاکره بشویم تا بتوانیم بخشی از سفارشات را مستقیماً توسط آنها ارسال کنیم تا نیاز به خرید و انبار کردن لوازم نباشد.

برای رقابت با سایت‌های سایر شرکت‌ها و فروشنده ها، می‌بایست محتوای متمایز و کاملتری در اختیار مشتری بگذاریم. می‌توان با تهیه مطالب آموزشی و نیز بیان خصوصیات و مشخصات کامل محصولات به این مورد دست یافت. همچنین ترجمه نمودن کاتالوگ‌های تخصصی و استفاده از محتوای ویدئویی می‌تواند باعث ایجاد تمایز قابل توجه و جلب مشتریان شود. این گام یکی از مهمترین طرح توجیهی کسب و کار اینترنتی محسوب میشود.

گام چهارم: بودجه بندی

گام بعدی برای نوشتن بیزینس پلن مشخص کردن بودجه مورد نیاز و سرمایه اولیه و هزینه‌های جاری است. فروشگاه اینترنتی مورد مثال ما در ابتدای کار به موارد زیر برای شروع کار نیاز دارد:

  1. دامین: ۵ هزار تومان (برای ۱ سال – صورتحساب سالانه)
  2. هاست: ۱۲۰ هزار تومان (برای ۱ سال – صورتحساب سالانه)
  3. طراحی گرافیک قالب و المان‌های مورد نیاز: ۲۰۰ هزار تومان (پرداخت به طراح جهت فایل‌های PSD)
  4. کدنویسی قالب: ۴۰۰ هزار تومان: (پرداخت به برنامه نویس با شهرت و نمونه کارهای خوب)
  5. خرید خط تلفن هوشمند: ۱۷۰ هزار تومان + ۱۶ هزار تومان (صورتحساب ماهانه)
  6. هزینه اینترنت: ۲۰ هزار تومان (صورتحساب ماهانه)
  7. هزینه‌های متفرقه و پیش بینی نشده: ۱ میلیون تومان
  8. سرویس فکس اینترنتی: ۱۰ هزار تومان (صورتحساب ماهانه)
  9. تأمین جنس: در ابتدای کار، تأمین اجناس بر اساس اجناس موجود در انبار صورت می‌گیرد، همچین مواردی که موجود نمی‌باشد، در صورت پرداخت وجه، اقدام به خرید آنها می‌گردد.

بودجه بندی در فضای کسب و کار

پس از گذشت ۱ سال و برآورد از فضای کسب و کار و روند پیشرفت آن، در صورت مساعد بودن شرایط، اقدام به خرید و انبار کردن کالا می‌کنیم. اما در هر صورت مبلغ ۲ میلیون تومان سرمایه برای خرید وفروش کالاهای جزئی و ایجاد فعالیت، مورد نیاز است.
جمعاً حدود چهار میلیون تومان سرمایه اولیه (با احتساب هزینه‌های جاری ماه اول)

لازم به ذکر است که در تهیه بیزینس پلن یا طرح توجیهی کسب و کار اینترنتی مذکور، فرض بر این است که کسب و کار آنلاین از بستر یک کسب و کار سنتی شکل می‌گیرد، بنابر این هزینه هایی مثل اجاره دفتر، انبارداری، حسابداری، تهیه ملزومات دفتری، رفت و آمد و … لحاظ نشده است. شما در تهیه بیزینس پلن کسب و کار خودتان، اگر نیاز است باید این موارد را نیز پیش بینی نمایید. همچنین هزینه‌های جاری ممکن است تغییر کند و اضافه شود. پس برای این مورد نیز آمادگی داشته باشید.

کسب و کار

گام پنجم: اهداف کسب و کار

هدف ما در ۲ سال آینده این است که در تعداد قابل توجهی از کلمات کلیدی مرتبط در نتایج اولیه جستجوی گوگل قرار بگیریم. همچنین بتوانیم با تولیدکننده‌ها و واردکننده در ارتباط باشیم و با آنها آشنا بشویم و کسب و کار خودمان را به آن‌ها معرفی کنیم. هدف مالی برای این ۲ سال، رسیدن به مبلغ حدودی ۴۰ میلیون تومان به عنوان سود خالص می‌باشد.

از سال دوم تا سال پنجم، سود خالص ۵۰ میلیون تومان برای هر سال مد نظر می‌باشد (البته در هر سال بر اساس نرخ تورم و تغییر ارزش پول، این مبلغ باید به روز رسانی شود).

هدف ما در دراز مدت (۵ ساله) این است که بتوانیم دفتری در یکی از شهرهای بزرگ (ترجیحاً تهران) راه اندازی کنیم و نمایندگی یا عاملیت فروش چند تولیدکننده را بگیریم. همچنین بتوانیم سایت را به عنوان مرجعی تخصصی و شناخته شده در زمینه آبیاری و آبرسانی در بین فروشندگان تجهیزات آبیاری و نیز متخصصین و دانشجویان معرفی کنیم.

یکی از موارد مهم در نوستن بیزینس پلن فروشگاه اینترنتی، مشخص نمودن اهداف است. این اهداف باید ملموس و واقعی باشند. به همین خاطر حتماً آنها را بنویسید. اهداف نانوشته، حدس و خیال و آرزویی هستند. پس حتماً اهداف تان را بنویسید. ضمناً شما می‌باسیت دائماً به اهداف کسب و کارتان مراجعه کنید تا تمرکزتان را از دست ندهید و همواره بیزنس پلن فروشگاه تان را بر اساس این اهداف به روز نمایید.

این مطلب را بخوانید: دلایل اهمیت وبسایت در تجارت الکترونیکی

گام ششم: مدل عملکرد

در واقع این بخش از بیزینس پلن فروشگاه اینترنتی، ترکیبی است از گام‌های سوم و پنج، اما با جزئیات بیشتر. بخشی از مدل عملکرد:

  1. در ابتدا به مدت سه ماه، روزی ۳ ساعت وقت بر روی سایت می‌گذاریم. هر هفته ۳ محصول و هر ماه ۲ مطلب به سایت اضافه می‌کنیم.
  2. مطالب توسط خود من تهیه و‌تر جمه می‌شود.
  3. بعد از گذشت ۳ ماه، تا یک سال پس از راه اندازی فروشگاه، هر ماه ۵-۴ محصول و ۲-۱ مطلب به سایت اضافه می‌کنیم.
  4. بعد از گذشت ۳ ماه، تا یک سال، نیاز است وقت بیشتری برای کسب و کارمان بگذاریم: پاسخ به تماس ها، تهیه پیش فاکتور، پیگیری مشتریان، راهنمایی تماس گیرندگان و … در این صورت نیاز است هر روز به طور تمام وقت به این کسب و کار بپردازیم.
  5. در طول مدت یک سال پس از راه اندازی فروشگاه اینترنتی، در نمایشگاه‌های تخصصی حاضر می‌شویم و با تولیدکنندگان و واردکنندگان اجناس وارد مذاکره می‌شویم. حداقلش این است که با آن‌ها آشنا می‌شویم و لیستی از آنها در اختیار داریم. همچنین کسب و کار خودمان را به آنها معرفی می‌کنیم تا در آینده بتوانیم راحت‌تر روی همکاری مان مذاکره کنیم و برای آنها نا آشنا نباشیم.
  6. در صورت امکان، یک سال پس از راه اندازی فروشگاه اینترنتی، یک مسافرت بازاریابی خواهیم داشت. هدف اول و اصلی ما جمع آوری اطلاعات فروشندگان شهرهای مختلف در چند استان (برای برنامه‌های آتی) و نیز معرفی سایت به آنها می‌باشد. هدف دوم پیدا کردن مشتری در همین سفر است.
  7. در ۲ سال آینده با یکی یا دو نفر از فروشندگان بزرگ و خوش نام، به صورت نزدیک شروع به کار کنیم و بخشی از فعالیت‌های فروش را از طریق انها انجام دهیم.

گام هفتم: استراتژی بازاریابی

اساس بازاریابی ما بر پایه “بازاریابی از طریق محتوا” و “سئو” و بر بستر اینترنت بنا شده است.
ایجاد محتوای کاربردی و انتشار آن در وبلاگ فروشگاه -> جذب مخاطبان دائمی
رعایت اصول سئو و بهینه سازی سایت -> جذب مشتریان از طریق ممتورهای جستجو
انجام یک سفر بازاریابی با هدف معرفی کسب و کار و جمع آوری اطلاعات فروشنگان -> بازاریابی تلفنی و ارسال فکس و پیامک به شماره‌های جمع آوری شده
ایجاد بخشی در سایت جهت دریافت شماره تماس بازدیدکنندگان -> ارسال پیامک‌های فروش ویژه و ارسال پیامک‌های خاص به فروشندگان و همکاران (تبریک اعیاد، اعلام نمایشگاه‌ها و …)
چاپ کاتالوگ، بروشور و کیسه‌های تبلیغاتی با آرم و آدرس سایت

گام هشتم: استراتژی خروج

بالاخره هر کسب و کاری روزهای فراز و فرودی دارد. یکی از سخت‌ترین و تلخ‌ترین قسمت‌ها در نوشتن طرح توجیهی کسب و کار اینترنتی یا فروشگاه اینترنتی همین قسمت است. ما باید مشخص کنیم که چه زمانی به این نتیجه می‌رسیم که کسب و کارمان را تعطیل کنیم؟ راه حل ما در آن زمان چیست؟ البته که یکی از فواید بیزینس پلن، کمک به جلوگیری از وقوع این اتفاق ناگوار است. اگر شما موارد بیشتر و صحیح‌تری را در نظر بگیرید، طبعاً احتمال شکست در کارتان کمتر و کمتر خواهد بود.

طرح توجیهی کسب و کار اینترنتی

استراتژی خروج بعد از شکست کسب و کار

اگر احیاناً کسب وکار ما شکست بخورد (یعنی مطابق آن چه که در طرح توجیهی کسب و کار اینترنتی خود نوشته ام، سود حاصله در پایان سال دوم و سوم کمتر از ۶۰ درصد سود پیش بینی شده باشد) یا بخواهم آن را رها کنم (به هر دلیلی، مثلاً ایجاد یک کسب و کار بهتر یا تغییر مسیر زندگی) استراتژی خروج ما این گونه خواهد بود:

سعی خواهیم کرد که سایت و متعلقات مربوط به آن را به قیمت روز خود بفروشیم. این متعلقات شامل لوازم و تجهیزات فیزیکی و همچنین بانک اطلاعاتی جمع آوری شده خواهد بود. تمام خدمات مرتبط با کسب و کارمان را ظرف دو ماه تعطیل خواهیم کرد. مشتریان دائمی و دیگر کسانی که به کسب و کارمان گره خورده بودند را از فروش یا تعطیلی سایت آگاه می‌کنیم و آنها را به همکاران معتبر خودم معرفی خواهیم نمود.

در طول زمان و از ابتدای راه اندازی سایت، مقداری از درآمد حاصل از کار را پس انداز می‌کنیم تا در همچین روزی و یا شرایط نامساعد دیگر پشتیبان داشته باشیم. پس از تعطیلی کار، حتماً آن را مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهیم تا مشکلات و محسنات کار را پیدا کنیم. این تجربیات را هم در اختیار دیگران می‌گذاریم، هم در صورت نیاز بار دیگر خودمان به کار خواهیم گرفت.


مثالی در هنگام کار:

در مقطعی به خاطر شرایط بسیار بد بازار و نداشتن پشتوانه مالی و تغییر مداوم قیمت‌ها و اجناس انبار شده، تصمیم گرفتیم کسب و کارمان را موقتاً متوقف کنیم و فقط بر روی فروش یک جنس خاص تمرکز کنیم. اما پس از همفکری، به جای تعطیلی موقت فروشگاه اینترنتی مان، کار دیگری انجام دادیم؛ در بخش‌های مختلف و پس از هماهنگی با همکاران، به طور موقت اطلاعات تماس آنها را قرار دادیم. این کار چند مزیت داشت. اول این که از تعطیلی سایت و کاهش اعتبار آن جلوگیری کرد. دوم این که باعث شد همکاران با پتانسیل فروشگاه اینترنتی ما آشنا بشوند و بیشتر روی ما حساب کنند. سوم این که در آینده و در صورت تمایل برای فروش سایت، می‌توانیم پیشنهاداتی را به این همکاران ارائه دهیم

خب این نمونه ای از بیزینس پلن یک فروشگاه اینترنتی بود. البته برای هر فروشگاهی یا کسب و کاری این بیزینس پلن ممکن است متفاوت باشد، اما کلیات و اصول آن یکی است. شما هم حتماً برای راه اندازی کسب و کارتان قبل از هر چیز اقدام به تهیه بیزینس پلن کنید.

جمع بندی

خب نظر شما چیست؟ آیا واقعا طرح توجیهی کسب و کار اینترنتی لازم است؟ آیا نمونه ذکر شده، مثال خوبی است یا ایراداتی دارد؟ آیا شما هم برای کسب و کارتان طرح توجیهی کسب و کاراینترنتی تهیه کرده اید؟ اگر تمایل دارید می‌توانید آن را برای ما بفرستید تا در بیزمن منتشر کنیم و در اختیار دیگران قرار بدهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحات دیگر سایت پرسفید سر بزنید. اگر سوال داشتید در دیدگاه زیر سوال خود را ارایه کنید تا در اولین فرصت پاسخ داده می شود. در صورت تمایل جهت دسترسی آسان اینستاگرام ما را داشته باشید.


مشتریان آژانس تبلیغاتی پرسفید +4630
برخی از مشتریان که افتخار همکاری با آنها را داشته ایم

21 سال خدمت به بیش از 4600 برند و مجموعه تجاری

مطالب آموزشی
تبلیغات اتوبوسی در سطح شهر

اهمیت تبلیغات اتوبوسی در سطح شهر

در این مقاله قصد داریم در مورد مهم ترین ویژگی و اهمیت تبلیغات اتوبوسی صحبت کنیم پس همراه ما باشید: رسانه های محیطی مختلف می توانند در مقاطع زمانی یا محصول و خدمات متفاوت و با توجه به جایگاه بازار کسب و کارها متفاوت باشند. در سال های اخیر شاهد این بوده ایم که تبلیغات […]

نکات مهم بسته بندی و طراحی بسته بندی محصولات

نکات مهم بسته بندی

بسته بندی یکی از زیر مجموعه‌های بازاریابی است که در ایران معنا و مفهوم کالا و بسته بندی و بازاریابی به خوبی جا نیفتاده است . کمتر پدیده ای ارتباطی مانند بسته بندی ، دو ویژگی جاذبه‌ی فردی و اجتماعی را توأمان با خود دارد و از این نقطه نظر ، صنایع بسته بندی در هر کشوری ، نمایندۀ رشد ساختارهای بازاری و تولید آن می‌باشد .

مزایا و معایب تبلیغات محیطی

مزایا و معایب در استفاده از تبلیغات محیطی

وقتی به تبلیغات محیطی فکر می‌کنید اولین چیزی که به ذهن شما می‌رسد، چیست؟ برای اکثر مردم، تصویری از یک تابلوی تبلیغاتی بزرگ در امتداد بزرگراه یا یک ساختمان تجاری در شهر به ذهن می‌رسد. اما تبلیغات محیطی در واقع بسیار فراتر از این بیلبوردهای بزرگ و رنگارنگ است. ایستگاه‌های اتوبوس، دستگیره‌های اتوبوس، بدنه اتوبوس‌ها، […]

سایر مقالات