اصول مهمی در بازاریابی تلفنی
- تاریخ نشر : مهر ۲۵, ۱۴۰۰
- نویسنده : آژانس تبلیغاتی پرسفید
آژانس تبلیغاتی پرسفید – قبل از توضیح در مورد توجه به نکات مهم و اصول بازاریابی تلفنی باید گفت که بازاریابی به عنوان فرایندی مدیریتی -اجتماعی تعریف میشود که بوسیلهٔ آن افراد و گروهها از طریق تولید و مبادلهٔ کالا با یکدیگر، به امر تأمین نیازها و خواستههای خود اقدام میکنند. برای روشن شدن این تعریف باید بدواً اصطلاحات مهم نیاز، خواسته، تقاضا، کالا، مبادله، معامله و بازار را بررسی کرد.
البته باید این سوال را ازآن هایی پرسید که بازاریابی تلفنی را تجربه کرده اند این که آیا تا به حال هنگام بازاریابی تلفنی احساس بدی به شما دست داده است؟ آیا از اینکه پیشنهادتان موردقبول واقع نمیشود، ناراحت شدهاید؟ آیا از موفقیت محدودتان ناامید شدهاید؟
مطالعه کنید: تفاوت تبلیغات و بازاریابی
موارد اصول بازاریابی تلفنی
بنابراین پیشنهادات و یا بهتر بگوییم هشدارهای زیر نکاتی کاملا جدی و رسمی هستند که میتوانند لذت کار را در شما از بین برده و فروشتان را به حداقل برسانند. بنابراین باید به موارد اصول بازاریابی تلفنی در زیر توجهی اکید داشته باشد.
مشتری را دک نکنید بلکه آن را به سوی خودتان جذب کنید
بیشتر ما از کسانی که اصرار میکنند و تمام مدت در مورد خودشان صحبت میکنند، خوشمان نمیآیند. به بازاریابی خود فکر کنید. آیا مدام در حال ارائه مصرانه اطلاعات در مورد خودتان یا محصول و خدماتتان هستید؟ این کار ممکن است مشتریانتان را فراری دهد، درحالیکه تنها کاری که باید انجام دهید این است که آنها را به درون بکشید.
روی نیازها و دغدغههای مشتریان بالقوهتان تمرکز کنید و به آنها چیزی پیشنهاد کنید که میخواهند. شما به آنها کمک میکنید، آنها را به مشتری تبدیل میکنید و درآمد بیشتری به دست میآورید.
به سوال و درخواست مشتری پاسخ مکتوب ارائه ندهید
در نود درصد اوقات ارائه پاسخ کتبی به استعلام مشتری به فروش منجر نمیشود. تلفن را بردارید و از سوالات آن شخص برای شروع مکالمه استفاده کنید با پرسیدن چند سوال بیشتر میتوانید دریابید که او چه اهداف و نیازهایی دارد و سپس راهحل خود را به او معرفی کنید.
در مشتریان انرژی ایجاد کنید
بازاریابی تلفنی به معنای شروع مکالمه با مشتریان بالقوه، شناخت نیازهای آنان و کمک به آنها در درک راهحلهای پیشنهادی شماست. برای اینکه مشتریان بیشتری به دست آورید، به افراد بیشتری کمک کنید تا نوع محصول یا خدمات شما را درک کنند و مشتریان بالقوهتان را تشویق کنید تا با شما تماس بگیرند.
آیا نوع بازاریابیتان به شما کمک میکند تا مشتری بالقوه کافی به دست آورید و با آنها گفتگو کنید؟ شما میتوانید با یک پیام تبلیغاتی مناسب و استراتژی آنلاین و آفلاین جریان متداومی از مشتریان بالقوه شایسته را برای خود ایجاد کنید.
این مطلب را بخوانید: نقش تبلیغات در بازاریابی
خریدار را واقعی نمیبینید زمانتان را هدر ندهید
هرچقدر هم که سیستم کاریتان خوب باشد، گاهی میبینید که دارید با افرادی صحبت میکنید که یا نمیتوانند از پس هزینه خدماتتان برآیند یا محصولات شما سودی برای آنها ندارد. مکالماتی از این قبیل باعث هدر رفتن بخش زیادی از زمانتان میشود.
از سوالات تعیینکننده و پاسخ مشتریها در طول ۳ دقیقه نخست مکالمه استفاده کنید و ببینید که آیا فردی که پشت خط است، مشتری واقعی است یا خیر. اگر نبود، از او به خاطر وقتی که گذاشته تشکر کنید و به سراغ فرد دیگری بروید.
قیمت محصول و یا خدماتتان را خیلی زود اعلام نکنید
زمانی که مشتریان بالقوه تماس میگیرند، یکی از اولین سوالاتی که میپرسند در مورد قیمت محصول یا خدمات است. اگر به سرعت به آنها پاسخ دهید، احتمالا مکالمه به زودی پایان مییابد و فروش را از دست خواهید داد؛ چون هنوز قیمتها از نظر آنها معنایی ندارند.
زمانی که یک مشتری از شما قیمت میپرسد تا زمانی که کاملا متوجه نشدهاید او چه چیزی میخواهد قیمت را اعلام نکنید. سپس قیمت را در قالب راهحلهایی ارزشمند و با کیفیت به او عنوان کنید.
هدف و ارزش از نگاه مشتریتان را مشخص کنید
شما کاملا از مزایای محصول و خدماتتان مطلع هستید؛ میخواهید که مشتریان بالقوه نیز این مزایا را کاملا متوجه شوند. برای اینکه به مشتریان کمک کنید تا ارزشی را که ایجاد کردهاید درک کنند، از آنها بخواهید تا چیزی را که میخواهند، تعریف و آنچه را که برایشان ارزش دارد، مشخص کنند.
بیراه نروید و خیلی زیاد صحبت نکنید
شما از زیروبم محصولاتتان با خبر هستید؛ میتوانید ساعتها در مورد آنها، فرآیند کاریتان، ویژگیها و مزایای محصولات صحبت کنید. این کار را نکنید. شما با این کار حوصله مشتری را سر میبرید و توجه او را از دست میدهید، به خصوص اگر بازاریابیتان از نوع تلفنی باشد.
هر زمان که با یک مشتری تماس میگیری یا یکی از مشتریان بالقوه با شما تماس میگیرد، از آن تماس برای درک نیازهای مشتری استفاده کنید. سوال بپرسید. اجازه دهید آنها صحبت کنند تا شما اطلاعات موردنیاز خود را به دست آورید.
فراموش نکنید که شما باید به مشتریتان درخواست فروش بدهید
اگر میخواهید مردم محصولات یا خدماتتان را بخرند، باید از آنها درخواست کنید. به نظر مشخص میآید؛ اما بازاریابهای تلفنی معمولا منتظر میمانند تا مشتری علاقهاش به خرید را عنوان کند.
چرا این کار را میکنیم؟ شما تا زمانی که اعتمادبهنفس کافی در زمینه تکنیکهای فروش تلفنی را کسب نکنید، از شنیدن پاسخ رد در ازای درخواست فروشتان میترسید. برای همین است که معمولا در ازای این کار فقط به بیان ویژگیها و مزایای محصول یا خدمات میپردازید.
به این مقاله سر بزنید: تبلیغ موثر در بازار رقابتی چیست؟
اگر با مشتریان بالقوه و مناسبی صحبت کنید، احتمال اینکه از شما خرید کنند بسیار زیاد است. به آنها کمک کنید تا ارزش مدنظرشان را مشخص و سپس خرید را نهایی کنید.
در مکالمه هدفتان گرفتن جواب «بله» باشد
هدف اولیه شما این است که وقتی از مشتریان در مورد ثبت سفارش یا ثبتنام برای استفاده از خدمات سوال میکنید، از آنها پاسخ «بله» را دریافت کنید اگر یک الگو از پاسخهای مثبت تهیه کنید، شانس شنیدن پاسخ مثبت را برای خود افزایش دادهاید.
اهداف آنها را بررسی کنید و از آنها بپرسید که دقیقا دنبال چه چیزی هستند. راهحلی را هم که یافتهاید بررسی کنید و از آنها سوال کنید که آیا همان چیزی است که به دنبالش بودند یا خیر.
موضوع و اصل مهم پیگیری را فراموش نکنید
شاید وقتی محصولی را به فروش میرسانید به نظر برسد که دیگر کارتان تمام شده است. اولین فروشتان را به عنوان یک «پایان» درنظر نگیرید، چون میتوانید آن را به منزله دری به سوی روابط طولانیمدت و فروش بیشتر تلقی کنید.
زمانی که یک مشتری بالقوه به یک مشتری بالفعل تبدیل میشود، اعتمادش نسبت به شما و محصولتان را نشان داده است. با برقراری یک تماس دیگر از رضایت مشتری و خرید مجدد احتمالی او آگاه شوید.
از بازاریابی تلفنی متنفر نباشید. یاد بگیرید که چه بگویید و چگونه یک مکالمه را سازماندهی کنید و آنگاه لذت بیشتری از کارتان ببرید و به حداکثر فروش برسید.
بخوانید: مزیت بازاریابی در شبکه اجتماعی
جمع بندی
در پایان مقاله که درباره اصول بازاریابی تلفنی و 10 تا از مهمترین موارد آنها ، توضیح داده شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحات دیگر و مقالات سایت پرسفید سر بزنید. اگر سوال داشتید در دیدگاه زیر سوال خود را ارایه کنید تا در اولین فرصت پاسخ داده می شود. در صورت تمایل جهت دسترسی آسان اینستاگرام ما را داشته باشید.
21 سال خدمت به بیش از 4600 برند و مجموعه تجاری
اهمیت تبلیغات اتوبوسی در سطح شهر
در این مقاله قصد داریم در مورد مهم ترین ویژگی و اهمیت تبلیغات اتوبوسی صحبت کنیم پس همراه ما باشید: رسانه های محیطی مختلف می توانند در مقاطع زمانی یا محصول و خدمات متفاوت و با توجه به جایگاه بازار کسب و کارها متفاوت باشند. در سال های اخیر شاهد این بوده ایم که تبلیغات […]
نکات مهم بسته بندی
بسته بندی یکی از زیر مجموعههای بازاریابی است که در ایران معنا و مفهوم کالا و بسته بندی و بازاریابی به خوبی جا نیفتاده است . کمتر پدیده ای ارتباطی مانند بسته بندی ، دو ویژگی جاذبهی فردی و اجتماعی را توأمان با خود دارد و از این نقطه نظر ، صنایع بسته بندی در هر کشوری ، نمایندۀ رشد ساختارهای بازاری و تولید آن میباشد .
مزایا و معایب در استفاده از تبلیغات محیطی
وقتی به تبلیغات محیطی فکر میکنید اولین چیزی که به ذهن شما میرسد، چیست؟ برای اکثر مردم، تصویری از یک تابلوی تبلیغاتی بزرگ در امتداد بزرگراه یا یک ساختمان تجاری در شهر به ذهن میرسد. اما تبلیغات محیطی در واقع بسیار فراتر از این بیلبوردهای بزرگ و رنگارنگ است. ایستگاههای اتوبوس، دستگیرههای اتوبوس، بدنه اتوبوسها، […]