blog انواع روشهای چاپی چیست و معرفی 5 تا از مهمترین انواع آن - شرکت تبلیغاتی پرسفید

بررسی انواع روش‌های چاپ

  • تاریخ نشر : آبان ۱۰, ۱۴۰۰
  • نویسنده : آژانس تبلیغاتی پرسفید
انواع روش‌های چاپی

یکی از اولین نوعی از انواع روشهای چاپی ، لتر‌پرس بود. در این روش از مهرهایی استفاده می‌شود که  جوهر را به خود جذب می‌کنند و سپس آن را روی کاغذ یا دیگر سطوح می‌زنیم. درست مثل یک دستگاه تایپ دستی، اما با این تفاوت که تمامی صفحات با یک پرس چاپ می‌شوند. البته انجام این روش بسیار زمان‌بر است زیرا پیش از هرچیز باید صفحات با دست تنطیم شوند و تمامی مهرهای حروف با دست سر جای خود قرار بگیرند.

مطالعه کنید: اصطلاحات مهم در طراحی و چاپ 1

انواع روشهای چاپی

با گذشت زمان مهرهای تمام صفحه ساخته شدند که کار را آسان‌تر می‌کرد. (البته درمقایسه با دیگر روش‌های چاپ هنوز هم کافی نبود). امروزه دیگر از این روش استفاده نمی‌شود زیرا خیلی مفید نیست و به‌علاوه خیلی گران‌قیمت است و هزینه‌ی زیادی دارد. در ادامه به دیگر روش‌های چاپ نیز خواهیم پرداخت.

 لیتوگرافی افست

این روش از چاپ امروزه بسیار متداول است. مبنای کار این روش چاپ بر این استوار است که آب و روغن (جوهر) هرگز با یکدیگر ترکیب نمی‌شوند. تمامی قسمت‌ها (چه تصویر و چه کلمات و دیگر قسمت‌ها) با استفاده از تاباندن نور روی صفحات فلزی یا پلی‌‌استری (پلیت) انتقال می‌یابند. این پلیت به سیلندری متصل است که روی پرس می‌چرخد  و آب را به قسمت‌هایی که فاقد تصویر هستند می‌رساند.

از آن‌جا که آب و روغن هرگز با یکدیگر ترکیب نمی‌شوند هنگامی‌که پلیت (صفحه) در تماس با جوهر قرار می‌گیرد، تنها به جاهایی می‌چشبد که آب به آن‌ها نرسیده است یعنی بخش‌های دارای تصویر. سپس صفحه در تماس با یک صفحه‌ی الستیکی (که به آن پتو می‌گویند) قرار گرفته و تصویر به آن انتقال پیدا می‌کند. سپس این ورقه الستیکی (پتو) می‌چرخد و تصویر بر روی کاغذ پرس شده و چاپ می‌شود و به همین دلیل است که به آن چاپ افست می‌گویند. دیگر متودها را نیز با تئوری‌های افست می‌توان انجام داد اما افست لیتوگرافی بسیار متداول و رایج است و منظور از چاپ افست، همان افست لیتوگرافی است.

بخوانید: اصطلاحات مهم در طراحی و چاپ 2

فلکسوگرافی

از این روش سابقا برای چاپ برچسب استفاده می‌شد. اگر نگاهی به بطری‌های نوشابه و نوشیدنی‌ها بیانذازید، احتمالا تمامی برچسب‌های پلاستیکی یا سلفونی آن‌ها با استفاده از چاپ فلکسوگرافی چاپ شده‌اند. ابتدا این نوع چاپ در صنعت بسته‌بندی مورد استفاده قرار گرفت.

ایده‌ی اصلی این نوع چاپ همانند چاپ لترپرس است و در آن از مهر استفاده می‌شود، اما با این تفاوت که مهرهای مورد استفاده در این روش با لاستیک‌هایی درست می‌شوند که دارای شیارهای ریزی هستند که جوهر را جذب می‌کنند. مهرهای لاستیکی (پلیت/صفحه) دور یک سیلندر پیچیده می‌شوند. این سیلندر می‌چرخد و جوهر را از یک مخزن جذب می‌کند و سپس آن را روی سطح مورد نظر فشار داده و چاپ می‌کند؛ که این سطح اغلب پلاستیک، بافت پارچه، برچسب، استیکر و یا مقوا است.

چاپ گراور

پرکاربردترین از انواع روشهای چاپی ، چاپ گراور است. این روش چاپ بیشتر در چاپ دسته‌ی عظیمی روزنامه به کار می‌رود. درست شبیه به چاپ فلکسوگرافی، در این روش نیز از شیارهای ریز موجود روی یک جوهر را جذب کرده و آن را روی کاغذ چاپ می‌کنند. در حقیقت شیارها روی سیلندر واقع شده‌اند و به همین دلیل ماندگاری بالاتری دارند و با آن تعداد چاپ‌های بیشتری می‌توان انجام داد. 

انواع روشهای چاپی و چاپ گراور

چاپ اسکرین

این روش چاپ هنوز هم رایج و متداول است و اغلب برای چاپ روی مواد عجیب و غیرمعمول به کار می‌رود. در چاپ حروف برجسته روی پلاستیک، چاپ روی تی‌شرت و دیگر انواع لباس و چاپ بسیاری از علائم از این روش استفاده می‌شود.

به این مقاله مهم سربزنید: سرویس، نگهداری و تعمیر دستگاه چاپ و بنر

این روش به این صورت است که یک ماده صاف مثل ابریشم یا  نایلون روی یک فریم (قاب) کشیده می‌شود و سپس در جای خود بسته می‌شود. سپس یک استنسیل، که با دست و یا به روش الکترونیکی ساخته شده،  روی این اسکرین قرار می‌گیرد تا قسمت‌هایی که نباید چاپ شوند را پوشانده و مسدود کند. جوهر نیز درون این قاب قرار می‌گیرد و با استفاده از یک تکه لاستیک روی استنسیل کشیده می‌شود. جوهر به درون اسکرین نفوذ کرده و بعد به سطح مورد نظر می‌رسد.

چاپ دیجیتال

برای چاپ دیجیتال نیز روش‌های گوناگونی وجود دارد که با استفاده از پرینتر دیجیتال، جوهرافشان، لیزری، تونر و آهن‌ربایی انجام می‌پذیرد. در پرینتر جوهرافشان، جوهر در کارتریج جوهر نگهداری می‌شود که به‌صورت نقاطی بسیار ریز و کوچک روی کاغذ قرار می‌گیرند. در این روش نقاط زیادی از جوهر روی کاغذ ایجاد می‌شوند که اگر بدون ذره‌بین به آن نگاه کنید، تصویرتان را خواهید دید. در پرینتر لیزری و تونر، برای شارژ پرینتر در قسمت‌های خاص از لیزر استفاده می‌شود و این قسمت‌ها بعدا تونر رنگ‌های cymk را جذب می‌کند. سپس این تونر به درون یک فیوزینگ می‌رود که تونر را روی کاغذ آب می‌کند.

این مطلب را بخوانید: ست اداری چیست؟

سیستم عملکرد پرینتر  آهن‌ربایی نیز تقریبا همین‌طور است با این تفاوت که به‌جای شارژهای الکتریکی، از شارژرهای آهن‌ربایی استفاده می‌شود. در این روش نیز برای ذوب کردن تونر روی کاغذ، آن را از درون یک فیوزر (فیوزینگ) عبور می‌دهند.

جمع بندی

در پایان مقاله که درباره انواع روشهای چاپی ، توضیح داده شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحات دیگر و مقالات سایت پرسفید سر بزنید. اگر سوال داشتید در دیدگاه زیر سوال خود را ارائه کنید تا در اولین فرصت پاسخ داده شود. در صورت تمایل جهت دسترسی آسان اینستاگرام ما را داشته باشید.


مشتریان آژانس تبلیغاتی پرسفید +4630
برخی از مشتریان که افتخار همکاری با آنها را داشته ایم

21 سال خدمت به بیش از 4600 برند و مجموعه تجاری

مطالب آموزشی
تبلیغات اتوبوسی در سطح شهر

اهمیت تبلیغات اتوبوسی در سطح شهر

در این مقاله قصد داریم در مورد مهم ترین ویژگی و اهمیت تبلیغات اتوبوسی صحبت کنیم پس همراه ما باشید: رسانه های محیطی مختلف می توانند در مقاطع زمانی یا محصول و خدمات متفاوت و با توجه به جایگاه بازار کسب و کارها متفاوت باشند. در سال های اخیر شاهد این بوده ایم که تبلیغات […]

نکات مهم بسته بندی و طراحی بسته بندی محصولات

نکات مهم بسته بندی

بسته بندی یکی از زیر مجموعه‌های بازاریابی است که در ایران معنا و مفهوم کالا و بسته بندی و بازاریابی به خوبی جا نیفتاده است . کمتر پدیده ای ارتباطی مانند بسته بندی ، دو ویژگی جاذبه‌ی فردی و اجتماعی را توأمان با خود دارد و از این نقطه نظر ، صنایع بسته بندی در هر کشوری ، نمایندۀ رشد ساختارهای بازاری و تولید آن می‌باشد .

مزایا و معایب تبلیغات محیطی

مزایا و معایب در استفاده از تبلیغات محیطی

وقتی به تبلیغات محیطی فکر می‌کنید اولین چیزی که به ذهن شما می‌رسد، چیست؟ برای اکثر مردم، تصویری از یک تابلوی تبلیغاتی بزرگ در امتداد بزرگراه یا یک ساختمان تجاری در شهر به ذهن می‌رسد. اما تبلیغات محیطی در واقع بسیار فراتر از این بیلبوردهای بزرگ و رنگارنگ است. ایستگاه‌های اتوبوس، دستگیره‌های اتوبوس، بدنه اتوبوس‌ها، […]

سایر مقالات