مزایای بازاریابی درشبکه اجتماعی
- تاریخ نشر : مهر ۲۲, ۱۴۰۰
- نویسنده : آژانس تبلیغاتی پرسفید
بارها دوستان و همکاران بنده در مورد مزایای بازاریابی در شبکه اجتماعی در مقالات مختلف مطلب نوشتند و امروزه شاهد حضور بیش از پیش برندها و کسب و کارها در شبکههای اجتماعی هستیم.
اما با این وجود در برخی جلسات با مدیران و صاحبان کسب و کارها به این مورد برخورد کردم که آنها هنوز به اهمیت و مزایایی که شبکههای اجتماعی برایشان خواهد داشت به طور کامل واقف نیستند.
غالبا این مدیران زمانی که با پیشنهاد بنده برای سرمایه گذاری زمانی و ریالی و همچنین اختصاص یک نیروی انسانی به فعالیت در این شبکهها به صورت منظم مواجه میشوند بعضا مقاومت میکنند.
به همین دلیل تصمیم گرفتم مطلبی در این خصوص بنویسم تا برای این دسته از دوستان عزیز توضیحاتی ارائه کنم.
به این مقاله سر بزنید: اصول بازاریابی تلفنی
بازاریابی شبکههای اجتماعی به زبان ساده چیست؟
بازاریابی شبکههای اجتماعی مثل سایر مفاهیم یک تعریف واحد و مشخص ندارد اما اگر بخوام تعریفی در اینجا ارائه بدم به نظرم تعریف زیر یکی از کاملترین تعاریف و در عین حال سادهترین است:
بازاریابی شبکههای اجتماعی ، نوعی از بازاریابی اینترنتی است که در آن کسب و کارها و افراد با هدف برقراری ارتباط با مخاطبان و همچنین برندسازی در این شبکهها حضور پیدا میکنند.
بر طبق تعریف بالا میتوان گفت بازاریابی شبکههای اجتماعی نوعی از بازاریابی است که تمرکز بر روی مخاطبان و برقراری ارتباط با آنها اولویت دارد نه بر روی فروش مستقیم محصولات و خدمات.
در حقیقت بازاریابی شبکههای اجتماعی بر ایجاد محتوایی استوار است که بتواند ضمن جلب توجه مخاطبان و علاقمندان آنها را به اشتراک گذاری محتوا و صدای برند شما با دوستانشان ترغیب کند.
مزایای بازاریابی در شبکه اجتماعی
خوب بعد از تعاریف بالا که سعی کردم به زبانی کاملا ساده ارائه کنم به برخی از مزایای شبکههای اجتماعی که میتوانند کسب و کار شما را متحول کنند اشاره میکنم .
۱- شناسایی بهتر کسب و کار (برندسازی)
یکی از مهمترین اهداف شرکتها برای برندسازی دیده شدن است . این مورد به این معناست که برندها اخبار، محتوا و صدای برندشان رو از طریق رسانهها به سمع و نظر مخاطبانشون برساند. در قدیم که شبکههای اجتماعی وجود نداشت این امر از طریق رسانههای جمعی مثل رادیو ، تلویزیون و نشریات چاپی انجام میشد.
حالا با رشد اینترنت و اضافه شدن شبکههای اجتماعی متعدد و حضور اقشار مختلف مخاطبان با عقاید و علاقمندیهای متفاوت در آنها، برندها را به حضور در این شبکهها بیش از پیش ترغیب کرده است.
مطالعه کنید: آموزش کامل اینستاگرام به همراه ترفندها
شرکتها با حضور در این شبکهها هم صدای برند خودشون رو به مخاطبان فعلی میرسانند و هم به دنبال استراتژی آگاهی برند هستند و با مخاطبان جدید آشنا میشوند و به توسعه مخاطبان خودشون میپردازند.
به عنوان مثال با انتشار محتوای مناسب در این شبکهها، مخاطبان بالقوه شما برای اولین بار پست شما رو مشاهده میکنند و در صورت تولید محتوای ارزشمند، آنها مشتاق به شنیدن صدای شما خواهند شد. منظور از صدای شما همان محتوا و اخبار شرکت شماست و با این کار مخاطبان شما از یک کاربر بی تفاوت به یک کاربر علاقمند تبدیل میشوند.
۲- وفادارسازی مشتریان
وفادارسازی مشتریان یکی از بهترین مزایای بازاریابی در شبکه اجتماعی است. حدود یک ماه پیش یک مقاله ای میخواندم که گزارشی از دانشگاه تگزاس منتشر کرده بود. در این گزارش عنوان شده بود، برندهایی که از کانالهای شبکه اجتماعی استفاده میکنند، از وفاداری بیشتری بین مشتریانشان بهره میبرند.
طبق آمار منتشر شده، دانشگاه تگزاس ۵۳% از آمریکایی هایی که برندی را در شبکههای اجتماعی دنبال میکنند، به آن برند وفادارترند. شما هم میتوانید با داشتن یک برنامه منظم و همچنین استراتژی مشخص، فرایند وفادارسازی مخاطبنتان رو به درستی انجام بدید.
و نکته آخر بنده در مورد وفادارسازی مخاطبان در شبکههای اجتماعی این است که:
شرکتها باید از شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری قدرتمند برای برقراری ارتباط با مخاطبانشون استفاده کنند.
۳- ایجاد فرصتهای تجاری بیشتر
به اعتقاد بنده هر گاه شما پستهای حرفه ای در شبکههای اجتماعی منتشر میکنید، خواه ناخواه در حال ایجاد فرصتهای تجاری بیشتر هستید. اینکه پست حرفهای و مورد علاقه مخاطبانتان ارسال کنید. قطعا احتمال ایجاد فرصتهای تجاری بیشتر را افزایش خواهید داد.
هر فیلم، عکس یا کامنتی در شبکههای اجتماعی منتشر میکنید، این شانس را ایجاد میکنید که از طرف یکی از مخاطب تان واکنشی داشته باشد. هر واکنش ممکن است به بازدید از وب سایت شما و در نهایت به عقد قراردادهای تجاری و یا فرصتهای همکاری تبدیل شود.
با افزایش انتشار پستهای حرفه ای و مناسب ، افزایش فرصتهای تجاری و در نهایت افزایش احتمال همکاری و فروش رو شاهد خواهید بود.
۴- کاهش هزینههای بازاریابی
یکی دیگر از مزایای استفاده از شبکههای اجتماعی برای کسب و کارها، کاهش هزینههای بازاریابی است . در شبکههای اجتماعی از بودجههای سنگین و سرسام آور تبلیغاتی و برندینگ از طریق رسانههای جمعی و چاپی خبری نیست.
سرمایه گذاری در این شبکهها به تولید محتوا و طراحی استراتژی و البته سرمایه گذاری زمانی نیروی انسانی شرکت شما معطوف خواهد شد که به نسبت رسانههای دیگر بسیار ناچیز است.
البته استارتاپها یا کسب و کارهای نوپا و کوچک با توجه به محدود بودن بودجه، صاحبان آن شروع به تولید محتوا و نهایتا انتشار آن محتوا در شبکههای اجتماعی خواهند کرد.
اگر شما بتونید تنها روزی دو ساعت به طراحی استراتژی جهت بهبود ارتباط با مخاطبان و تولید محتوای ارزشمند اختصاص بدید، قطعا نتایج بسیار عالی آن را خواهید دید.
فکر میکنم شما هم با بنده هم عقیده باشید که با توجه به قدرت شبکههای اجتماعی این سرمایه گذاری بسیار ناچیز است.
۵- بهبود رتبه در موتورهای جستجو
همانطور که احتمالا به خوبی میدونید یکی از بهترین روشهای جذب مخاطب بهینه سازی وب سایت یا همان سئو (SEO) است.
پارامترهای امتیازدهی گوگل به صفحات وب جهت رتبه بندی بیش از ۲۰۰ مورد است. یکی از این پارامترها که تاثیری غیرمستقیم در افزایش رنکینگ وب سایتها دارد فعالیت در شبکههای اجتماعی و ایجاد ترافیک هدفمند از این شبکهها به سمت وب سایت است. با انتشار لینکهای مطالب و محتوای خود در این شبکهها و جذب بازدیدکننده، به صورت غیرمستقیم بر روی افزایش رتبه بندی وب سایتتان در گوگل تاثیر خوبی دارد.
یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که در رتبه بندی وب سایتها توسط گوگل انجام میپذیرد “جستجوی برند” است. به این معنی که اگر شما در شبکههای اجتماعی فعالیت مناسبی داشته باشید مخاطبان، برندتان را در گوگل جستجو میکنند و وارد وب سایت شما میشوند.
این امر برای گوگل بسیار حائز اهمیت است. نشان از محبوب بودن و قابل اعتماد بودن برند شما نزد مخاطباتان دارد که طبعا از گوگل هم امتیاز خوبی دریافت خواهید کرد.
۶- شناسایی رفتار مخاطبان و نیازهای آنها
از مهمترین مزایای بازاریابی در شبکه اجتماعی ، شناسایی نیاز و رفتار مخاطبان است. شبکههای اجتماعی به کسب و کارها این فرصت را میدهند تا در مورد مخاطبانشان به اطلاعات ارزشمندی برسند. اطلاعاتی مثل به چه چیزی علاقمند هستند و چگونه رفتار میکنند و … . این نکته بسیار مهمی هست که خیلی از کسب و کارها حتی آنهایی که حضوری فعال در شبکههای اجتماعی دارند، از آن استفاده مناسبی نمیکنند.
به عنوان مثال شما میتونید نظرات آنها را در کامنتها رصد کنید تا متوجه شوید مردم در مورد کسب و کار شما چه فکری دارند؟
نکات بازاریابی شبکه اجتماعی
حتما سعی کنید در اکسل فایلی درست کنید که در آن عنوان پست، زمان انتشار آن به تاریخ روز و ساعت، نوع فرمت پست (متنی، عکسی یا ویدئو یا … ) و همچنین میزان بازخوردی که گرفته شده مثل گرفتن لایک یا share و .. را بنویسید تا بتونید آنالیز بهتری از نیاز و علائق مخاطبانتون داشته باشید. بر حسب نیاز مجموعه خودتون میتونید فیلدهای جدید به فایل اکسل اضافه کنید.
با آنالیز دقیق پست هاتون میتونید آن دسته از محتوایی که مورد توجه مخاطبانتون قرار گرفته شده و به نوعی بیشترین استقبال را داشته بیشتر تولید کنید.
نکته ای که به کرات در این شبکهها میبینم این هست که خیلی از شرکتها با روشهای سنتی به فعالیت در این شکبهها میپردازند. روش هایی که در رسانههای جمعی و چاپی جواب میدهد در این شبکهها مناسب نیست، اینکه به صورت مستقیم به تبلیغات محصولات و خدمات بپردازیم، استراتژی بسیار اشتباهی است.
شبکههای اجتماعی محلی برای فروش مستقیم محصولات و خدمات شما نیست.
در نهایت باید عرض کنم یکی از پر قدرتترین ابزارهای بازاریابی اینترنتی، روابط عمومی و برندسازی شرکتها و سازمانها، شبکههای اجتماعی هستند. پیشنهاد میکنم برای یادگیری اصول و استراتژیهای آن حتما مطالعه داشته باشید و یا از کارشناسان و متخصصان این حوزه راهنمایی بگیرید.
بخوانید: تفاوت تبلیغات و بازاریابی
آیا شما در شبکههای اجتماعی فعالیت مناسبی دارید؟ چه نوع استراتژی جهت بهبود ارتباط با مخاطبانتون در این شبکهها اتخاذ کردید؟ کدام شبکه اجتماعی رو مناسب با کسب و کارتون میدونید؟
جمع بندی
در پایان مقاله که درباره مزایای بازاریابی در شبکه اجتماعی ، توضیح داده شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحات دیگر و مقالات سایت پرسفید سر بزنید. اگر سوال داشتید در دیدگاه زیر سوال خود را ارائه کنید تا در اولین فرصت پاسخ داده شود. در صورت تمایل جهت دسترسی آسان اینستاگرام ما را داشته باشید.
21 سال خدمت به بیش از 4600 برند و مجموعه تجاری
اهمیت تبلیغات اتوبوسی در سطح شهر
در این مقاله قصد داریم در مورد مهم ترین ویژگی و اهمیت تبلیغات اتوبوسی صحبت کنیم پس همراه ما باشید: رسانه های محیطی مختلف می توانند در مقاطع زمانی یا محصول و خدمات متفاوت و با توجه به جایگاه بازار کسب و کارها متفاوت باشند. در سال های اخیر شاهد این بوده ایم که تبلیغات […]
نکات مهم بسته بندی
بسته بندی یکی از زیر مجموعههای بازاریابی است که در ایران معنا و مفهوم کالا و بسته بندی و بازاریابی به خوبی جا نیفتاده است . کمتر پدیده ای ارتباطی مانند بسته بندی ، دو ویژگی جاذبهی فردی و اجتماعی را توأمان با خود دارد و از این نقطه نظر ، صنایع بسته بندی در هر کشوری ، نمایندۀ رشد ساختارهای بازاری و تولید آن میباشد .
مزایا و معایب در استفاده از تبلیغات محیطی
وقتی به تبلیغات محیطی فکر میکنید اولین چیزی که به ذهن شما میرسد، چیست؟ برای اکثر مردم، تصویری از یک تابلوی تبلیغاتی بزرگ در امتداد بزرگراه یا یک ساختمان تجاری در شهر به ذهن میرسد. اما تبلیغات محیطی در واقع بسیار فراتر از این بیلبوردهای بزرگ و رنگارنگ است. ایستگاههای اتوبوس، دستگیرههای اتوبوس، بدنه اتوبوسها، […]