blog الکسا چیست و چگونه کار میکند؟ معرفی رتبه ترافیکی و reach در ریچ الکسا - شرکت پرسفید

Alexa الکسا چیست؟

  • تاریخ نشر : مهر ۲۱, ۱۴۰۰
  • نویسنده : آژانس تبلیغاتی پرسفید
الکسا چیست ؟

الکسا چیست ؟ یک وب سایت آنالیز کننده ترافیک وب سایت‌ها است و وب سایتها را بر اساس تعداد بازدید کاربران رتبه بندی می‌کند.

مطالعه کنید: موتور جستجو چیست؟

پایه گذاری الکسا

الکسا در سال 1996 توسط 2 نفر به نامهای Brewster Kahle و Bruce Gilliat پایه گذاری شد.
نام الکسا الهام گرفته از Royal Library of Alexandria بزرگترین کتابخانه مصر باستان قبل از میلاد یا کتابخانه سلطنتی اسکندریه است.
در سال 1999 الکسا توسط شرکت آمازون به مبلغ 250 میلیون دلار خریداری شد و بعد از آن همکاریهایی با گوگل، مایکروسافت، پروژه دایرکتوری بازDMOZ و … داشته.
 

الکسا چگونه کار میکند؟

بی شک یکی از مهمترین ابزارها برای هر مدیر آمار است.
الکسا هم آمار ارائه میکند، روش کار الکسا ساده است و شاید غیر منصافنه به نظر برسد، ولی آمار الکسا خصوصا در رتبه‌های زیر 100 هزار بسیار به واقعیت نزدیک است و از همین رو مورد توجه وب مستر‌ها قرار گرفته.
الکسا بر اساس بازدید کاربرانی که نوار ابزار الکسا را در مرورگر خود نصب کرده اند، به وب سایتها رتبه می‌دهد و امکان بررسی آمار و تعدا بازدید کاربرانی که این نوار ابزار را نصب نکرده باشند، ندارد.
هر چند الکسا در توصیف خود به سایر منابع نیز اشاره نموده ولی واضح نیست چه منابع دیگری برای الکسا اطلاعات جمع آوری میکنند:


“Alexa computes traffic rankings by analyzing the Web usage of millions of Alexa Toolbar users and data obtained from other, diverse traffic data sources”


به تعبیر دیگر الکسا لیستی از وب سایتهای اینترنتی است که بر اساس ترافیک و تعداد بازدید مرتب سازی شده و اگر وب سایتی در منطقه خود مثلا ایران جزو 50 یا 100 وب سایت اول آن نمایش داده شود مشخص کننده ارزش بالای این سایت از لحاظ تجاری نیز خواهد بود زیرا وب سایتهای دیگر سعی می‌کنند با پیدا کردن سایتهای پر ترافیک از آنها برای دریافت لینک یا نمایش تبلیغات استفاده کنند که موجب افزایش در آمد و ارزش سایتهای پربازدید خواهد شد.
 

رتبه ترافیکی الکسا چیست ؟

رتبه الکسا یا جایگاه در لیست الکسا بر اساس مجموع بازدیدهای 3 ماه گذشته از یک وب سایت توسط میلیونها کاربری که تولبار یا نوار ابزار الکسا را در مرورگر خود نصب کرده اند می‌باشد، به نحوی که کاربری که نوار ابزار را نصب کرده به هر صفحه ای که سر می‌زند یک مورد بازدید برای آن صفحه از آن سایت ثبت می‌شود و با توجه به نوع ورود به صفحه، اینکه از جایی لینک شده یا مستقیم وارد شده و … این اطلاعات در الکسا ذخیره می‌شوند.

بخوانید: سئو چیست؟

در اولین گام الکسا یک میزان Reach ریچ و دوم تعداد بازدید از هر صفحه وب در طول روز را محاسبه می‌کند و اصل رتبه بندی الکسا بر اساس همین 2 مورد است.

الکسا چیست و معرفی رتبه ترافیکی الکسا

Reach در الکسا ریچ چیست؟

Reach ریچ میزانی برای اندازه گیری درصد بازدید کل کاربران اینترنت در جهان است.
در مثال بالا ریچ کاربران سایت یاهو در یک هفته اخیر کمتر از 20 درصد و در یکماه گذشته بیش از بیست درصد بوده است. و یعنی در ماه گذشته بیش از 20 درصد از کاربران کل اینترنت از سایت یاهو بازدید داشته اند.
 

pageviews یا بازدید از صفحات در الکسا چیست؟

الکسا تعداد صفحات بازدید شده توسط بازدید کنندگان سایت را pageviews در نظر می‌گیرد.
نکته:چندین بازدید از یک صفحه توسط یک کاربر در طول روز فقط یک بازدید محاسبه خواهد شد.
در مثال تصویر پایین تعداد میانگین بازدید صفحات در 3 ماه گذشته حدود 6.8 بوده است:
PageViews/User میانگین بازدیدهای منحصر به فرد هر کاربر در طول روز است و در مثال پایین تعداد صفحات بازدید شده هر کاربر حدود 15.6 است:


تفاوت سایت و وب هاست از دید الکسا چیست ؟

از نظر الکسا دامین اصلی سایت است و زیر دامنه‌ها نیز جزوی از وب هاست هستند، برای مثال www.Day.ir و Support.Day.ir و portal.day.ir هر 3 وب هاستهای سایت day.ir هستند.
حتی وب سایتهایی که از نظر نام دامنه با هم متفاوت هستند ولی محتوای یکسانی دارند از نظر الکسا یک وب هاست محسوب می‌شوند.
این مورد یک استثنا هم دارد و آن وبلاگها و همینطور صفحات شخصی است که در صورت تایید هویت صفحات آن برای الکسا هر کدام از زیر دامنه‌ها را یک وب سایت در نظر می‌گیرد، همانطور که می‌دانیم در اکثر وبلاگها آدرس دهی به شکل زیر دامنه ای از سرویس دهنده وبلاگ است.

به این مطلب سر بزنید: خطای 404 چیست؟



رتبه روزانه ترافیک Daily Traffic Rank

نمایانگر اطلاعات بازدید صفحات وب سایت در یک روز است:


آیا می‌توان الکسا را فریب داد؟

بله، ولی با ایجاد ترافیک مصنوعی یا فریب الکسا برای نمایش بازدید بیشتر ، در واقع هیچ موفقیتی کسب نشده زیرا الکسا فقط آمار به شما ارائه می‌نماید و ارائه آمار غلط و فریب الکسا به معنی رشد ترافیک سایت نیست و تنها ممکن است برخی وب مسترها برای نمایش قدرت خود نزد کارفرما یا ایجاد موقعیت شغلی بهتر یا فریب مشتریان جهت جذب تبلیغ از این مورد غیر حرفه ای بهره برداری کنند.


نام روبات وب یا خزنده وب الکسا چیست ؟

در صورتی که به هر دلیل قصد جلوگیری از دسترسی روبات الکسا به وب سایت خود را دارید کافیست نام آن را در فایل روبوتهای خود قرار دهید:
ia_archiver نام روبات الکسا است، لطفا جهت اطلاع از تنظیمات robots به مقاله روباتهای وب رجوع فرمایید.
 

Bounce Rate بانس ریت در الکسا چیست ؟

بانس ریت به طور معمول درصد کاربرانی است که بعد از دیدن یک صفحه از سایت خارج می‌شوند.
Bounce Rate نشاندهنده جذابیت سایت برای بازدیدکننده است و هر چه درصد آن کمتر باشد بهتر است.
اگر درصد پرش کاربران یا بانش ریت بالا باشد به این معناست که بازدید کننده‌های بیشتری بعد از وارد شدن به سایت و بررسی یک صفحه به بازدید سایر صفحات تشویق نشده یا مورد جذابی برای حفظ کاربر در سایت وجود نداشته و کاربران بیشتری بلافاصله بعد از ورود سایت را ترک کرده اند.


آیا نصب نوار ابزار الکسا واقعا در افزایش رتبه تاثیر دارد؟

بله حتی اگر یک کاربر بیشتر در طول روز حدود 10 دقیقه چند صفحه وب را مرور کند بی شک رتبه الکسای آن سایت بالاتر خواهد رفت، از دید کارشناسان سئو، اولین کار برای افزایش رتبه الکسا نصب تولبار الکسا برای خودتان است و بعد پیشنهاد نصب به دیگران. 

این مقاله را مطالعه کنید: بهترین افزونه های گوگل کروم

جمع بندی

در پایان مقاله که درباره الکسا چیست و رتبه گرافیکی آن چگونه است، توضیح داده شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحات دیگر و مقالات سایت پرسفید سر بزنید. اگر سوال داشتید در دیدگاه زیر سوال خود را ارائه کنید تا در اولین فرصت پاسخ داده شود. در صورت تمایل جهت دسترسی آسان اینستاگرام ما را داشته باشید.


مشتریان آژانس تبلیغاتی پرسفید +4630
برخی از مشتریان که افتخار همکاری با آنها را داشته ایم

21 سال خدمت به بیش از 4600 برند و مجموعه تجاری

مطالب آموزشی
تبلیغات اتوبوسی در سطح شهر

اهمیت تبلیغات اتوبوسی در سطح شهر

در این مقاله قصد داریم در مورد مهم ترین ویژگی و اهمیت تبلیغات اتوبوسی صحبت کنیم پس همراه ما باشید: رسانه های محیطی مختلف می توانند در مقاطع زمانی یا محصول و خدمات متفاوت و با توجه به جایگاه بازار کسب و کارها متفاوت باشند. در سال های اخیر شاهد این بوده ایم که تبلیغات […]

نکات مهم بسته بندی و طراحی بسته بندی محصولات

نکات مهم بسته بندی

بسته بندی یکی از زیر مجموعه‌های بازاریابی است که در ایران معنا و مفهوم کالا و بسته بندی و بازاریابی به خوبی جا نیفتاده است . کمتر پدیده ای ارتباطی مانند بسته بندی ، دو ویژگی جاذبه‌ی فردی و اجتماعی را توأمان با خود دارد و از این نقطه نظر ، صنایع بسته بندی در هر کشوری ، نمایندۀ رشد ساختارهای بازاری و تولید آن می‌باشد .

مزایا و معایب تبلیغات محیطی

مزایا و معایب در استفاده از تبلیغات محیطی

وقتی به تبلیغات محیطی فکر می‌کنید اولین چیزی که به ذهن شما می‌رسد، چیست؟ برای اکثر مردم، تصویری از یک تابلوی تبلیغاتی بزرگ در امتداد بزرگراه یا یک ساختمان تجاری در شهر به ذهن می‌رسد. اما تبلیغات محیطی در واقع بسیار فراتر از این بیلبوردهای بزرگ و رنگارنگ است. ایستگاه‌های اتوبوس، دستگیره‌های اتوبوس، بدنه اتوبوس‌ها، […]

سایر مقالات