انتخاب بهترین آژانس تبلیغاتی
- تاریخ نشر : مهر ۲۵, ۱۴۰۰
- نویسنده : آژانس تبلیغاتی پرسفید
تبلیغات، ابزاری برای توسعه و رونق کسب و کار است، بنابراین انتخاب بهترین آژانس تبلیغاتی و مناسب بودن آن، امری حیاتی است.
مطالعه کنید: هدف از تبلیغات چیست؟
بهترین آژانس تبلیغاتی در نظر بزرگان
در اینجا به برخی از بزرگان و تجربه و تحقیقاتی در مورد آژانس تبلیغاتی گفته شده، میپردازیم:
آژانس تبلیغاتی از نظر جان ولف
«جان ولف»، مدیر روابط عمومی انجمن آژانسهای تبلیغاتی آمریکا هشدار میدهد که انتخاب یک کانون تبلیغاتی، روندی فوق العاده طولانی و پیچیده است. اگر شرکتی با آژانسی تبلیغاتی کار میکند که از کارش رضایت ندارد، بهتر است پیش از یافتن کانون جدید، به حل اختلاف بپردازد، بدین ترتیب از گرفتاری جستجو رهایی خواهد یافت.
اگر شرکتی برای نخستین بار میخواهد کانونی را انتخاب کند، یا بدین نتیجه رسیده که به آن نیاز دارد، نخستین مرحله کار، آماده سازی مفصل و کامل مقدمات است که چندین مرحله دارد. شرکت باید تعیین کند که چه فردی بیشترین صلاحیت را برای یافتن یک آژانس تبلیغاتی دارد. «ولف» میگوید که این افراد معمولاً مدیران ارشدی هستند که خود را وقف این کار میکنند و با نیازها و سمت و سوی شرکت آشنا هستند. وی اظهار میکند: عالیرتبهترین فرد نزد آگهی دهنده باید به دنبال کانون تبلیغاتی بگردد، زیرا چنین تصمیمی بسیار اهمیت دارد.
کمیته تحقیق باید تعریف روشنی از توقعاتش از بهترین آژانس تبلیغاتی ارایه دهد. بدین ترتیب مرحله دوم جستجو که همانا تعیین معیارهایی برای گزینش است، تسهیل خواهد شد. این کمیته میتواند معین کند که آژانس مورد نظر باید در چه زمینه صنعت تجربه داشته باشد. کمیته همچنین باید برای روند جستجو، یک جدول زمانی تعیین کند.
به علاوه، کمیته مذکور باید مشخص نماید که میخواهد آژانس دلخواهش چقدر بزرگ باشد. شرکتهای بزرگ شاید به دنبال یک کانون تبلیغاتی عظیم باشند که دامنه خدماتش بیشتر از آژانسهای کوچک است.
تجربه بورچ دریک درمورد آژانس
«بورچ دریک»، رئیس انجمن آژانسهای تبلیغاتی آمریکا میگوید: اگر شما تبلیغ دهنده کوچکی هستید و بودجه اندکی دارید، بهترین کار این است که با برخی از دوستان و دستیاران خود مشورت کنید و از آنها توصیه بخواهید. سپس آژانسی را بیابید که از کار با آن بیشتر احساس آسایش میکنید.
هر چقدر شرکتی بزرگتر باشد، گزینه هایش برای انتخاب آژانس تبلیغاتی بیشتر خواهد بود. فناوری، این امکان را فراهم آورده که یک آژانس تبلیغاتی در گوشه ای از دنیا بتواند به آسانی نیازهای مشتریان را در آن گوشه جهان برآورده سازد. از آنجا که در آمریکا ۱۲ هزار آژانس ریز و درشت هست، هم انجمن آژانسهای تبلیغاتی آمریکا و هم انجمن آگهی دهندگان آمریکا، هر ساله رهنمودهای مفصلی را درباره چگونگی انتخاب بهترین شرکت تبلیغاتی منتشر میسازند. این کتابچهها به صاحبان صنایع میگویند که چگونه نیازهای خود را تعیین و آژانسهای بالقوه را ارزیابی کنند.
آژانس تبلیغاتی از نظر رابین وبستر
«رابین وبستر»، معاون انجمن آگهی دهندگان آمریکا میگوید: مخصوصاً امروزه که صنعت تبلیغات به سرعت تغییر میکند، قبل از آغاز جستجو، واقعاً باید بدانید به چه نیاز دارید.
به عنوان نمونه، وبستر گفت که دو الگوی کنونی صنعت تبلیغات، «جهانی سازی» و حرکت به سوی آژانسهای کاملاً یکپارچه (همه فن حریف) که نه تنها کارزارهای تبلیغاتی انجام میدهند، بلکه بازاریابی، روابط عمومی و ارتباطات آن لاین را نیز هدایت میکنند. «وبستر» میپرسید: آیا شما آژانسی نیاز دارید که بخشی از یک شبکه جهانی است؟ یا این که آژانسی محلی نیاز دارید؟ یا آژانسی میخواهید که خدمات کامل ارایه میکند؟
به این مطلب سر بزنید: اثرگذاری تبلیغات دهان به دهان
نظر جین بدفورد درباره آژانس تبلیغاتی
«جین بدفورد»، رئیس گروه «بدفورد» که برای آگهی دهندگان، آژانس تبلیغاتی مییابد، توصیه میکند که هنگام تجزیه و تحلیل نیازهای تبلیغاتی شرکت تان، فردی را از شرکت خود به عنوان مسئول این روند منصوب کنید که بتواند اقدامات آتی را تأیید یا رد کند. وی میگوید: باید آژانسی بیابید که همه مدیران شرکت شما میتوانند به آن اتکا کنند.
روند یافتن آژانس تبلیغاتی پیچیده است و برای همین به رشد مشاورانی نظیر گروه «بدفورد» انجامیده است. همین مسأله، انجمن آژانسهای تبلیغاتی آمریکا را بر آن داشت که رهنمودهایی برای یافتن مشاوران منتشر کردند. «دریک» میگوید: این شرکتهای مشاوره، معیار کارزارهای تبلیغاتی و جابه جایی میلیاردها دلار را تعیین میکنند، ولی خودشان نه انجمن صنفی دارند، نه ضوابط فعالیت. اما خوشبختانه اکثریت آنها دارای حسن سابقه هستند.
او همان توصیه ای را که در مورد آژانسهای تبلیغاتی دارد، درباره شرکتهای مشاوره آژانس یاب ارایه میکند. «دریک» اظهار میکند: قبل از هر چیز، اطمینان یابید که آن آژانس (یا مشاور) سابقه مطلوبی دارد و از لحاظ مالی باثبات است. صادقانه میگویم برخی یک شبه تشکیل و برچیده میشوند. حتماً با سایر آگهی دهندگانی که با بهترین آژانس تبلیغاتی شما کار کرده اند، مشورت نمایید.
مایک داناهو درباره آژانس تبلیغات
«مایک داناهو»، از معاونان انجمن آژانسهای تبلیغاتی آمریکا، میگوید: جستجو برای یافتن بهترین آژانس تبلیغاتی ، ایجاد توازن بین هنر و علم، ولی عمدتاً هنر، است.
وقتی درباره بزرگی آژانس تبلیغاتی به اتفاق نظر رسیدید، میتوانید براساس نیازهایتان، درخواست پیشنهاد بدهید و از آژانسها بخواهید سابقه کار و شرح فعالیت خود را همراه ارقام تخمینی هزینهها ارایه کنند. درخلال مذاکرات باید از سایر مشتریان آن آژانس آگاه شوید و نمونه کارهایش را ارزیابی کنید. آژانس باید به کمیته جستجوی شما، مرجع معرفی کند. برای شناخت بهتر، میتوانید از محل آژانس تبلیغاتی بازدید کنید و کارکنانش را از نزدیک ببینید، با روند کارهایش آشنا شوید و به میزان انرژی و خلاقیت آن پی ببرید. «ولف» توصیه میکند که کمیته جستجو باید این روند را با دقت، متفکرانه و مدبرانه انجام دهد. وی گفت: این کار مانند انتخاب یک مغازه برای خرید نیست، بلکه مشارکت بازاریابی بین مشتری و آژانس است.
این مقاله را مطالعه کنید: نقش تبلیغات در بازاریابی
پرسش و پاسخ آژانس تبلیغاتی
از آنجا که اکثر کسب و کارهای کوچک بودجه تبلیغاتی کلانی ندارند، لازم است که پول خود را عاقلانه مصرف کنند. بسیاری از آژانسها برای به چنگ آوردن پول ارزشمند شما تلاش میکنند، بنابراین قبل از عقد هرگونه قرارداد، این ۱۰ پرسش را مطرح سازید.
ما از یک آژانس چه میخواهیم؟
کمک در برنامه ریزی، تحقیق، خلق، تولید، انتخاب رسانه، همه اینها یا هیچ کدام؟ اگر به این موارد احتیاج ندارید، چه بسا اصلاً نیازی به کانون تبلیغاتی نداشته باشید و بتوانید از خدمت یک مجری سیار تبلیغات بهره مند شوید.
آیا آژانس باید فضای رسانه ای را بخرد، یا خودمان؟
صرف این که یک کانون تبلیغاتی سرویسی را ارایه میدهد، بدین مفهوم نیست که شما باید آن را بخرید.
آیا آژانس برای درج آگهی در رسانهها کمیسیون میگیرد یا این که شما مبلغی را برای تمام خدماتش میپردازید؟
من هرگز نشنیده ام که یک جراح بابت هزینه اتاق عمل کمیسیون بگیرد. اما مراقب هزینههای ساعتی باشید. آژانسها اغلب اوقات با چنین هزینه هایی شرکت ها را ورشکسته میکنند و گاهی این کار را تعمداً انجام نمیدهند. توصیه میکنم برآوردی از مبلغ ماهیانه هزینههای ساعتی به دست آورید یا با پرداخت مبلغی کلیه پروژههای خاص را تحت پوشش قرار دهید.
آیا ما یک آژانس را به خاطر نوعی خاص از کارگزارهای تبلیغاتی انتخاب میکنیم یا به دلیل این که بهترین آژانس است؟
مراقب آژانس هایی باشید که در یک نوع تبلیغات تخصص یافته اند. شرکت شما با مشتریان دیگر آنها تفاوت دارد و آگهیهای تان نیز باید این نکته را بازتاب دهد.
چقدر مهم است که شما به رئیس آژانس مورد انتخاب دسترسی منظم و نامحدود داشته باشید؟
شما باید با فردی که مسئول کارزار تبلیغاتی شماست، در ارتباط منظم باشید. اگر آن فرد از لایههای مدیریت یک پله پایینتر است و به تبلیغات شما روح میدمد، رئیس آژانس دیگر برایتان اهمیتی ندارد.
آیا آژانس برگزیده در زمینه بازاریابی مستقیم و اینترنت مهارت قابل تأیید دارد، زیرا این دو ارتباط نزدیکی با بازاریابی دارند؟
اگر پاسخ منفی است، یکراست به سراغ آژانس بعدی بروید. بازاریابی مستقیم و تبلیغات اینترنتی، بخش لاینفک بازاریابی هستند و هر روز بر اهمیت آنها افزوده میشود.
بخوانید: تفاوت تبلیغات و بازاریابی
آیا ما به آژانسی نیاز داریم که فقط تبلیغات کنونی مان را انجام میدهد یا این که از عهده ارایه محصولات جدید نیز برمی آید؟
در حالت ایده آل، هر آژانس باید از عهده هرگونه تبلیغاتی برآید. باید ببینید آن آژانس در عرضه محصولات جدید شما چقدر تبحر دارد و آیا این که میتواند خدمات درجه یک روابط عمومی در اختیار شما بگذارد؟ باید هر دو پاسخ مثبت باشد.
آیا مکان آژانس تبلیغاتی برایمان اهمیت دارد؟
در این عصر ایمیل، فاکس، موبایل و انتقال ماهواره ای، مکان کمتر اهمیت دارد. با این وجود، ارتباط شخصی بهترین شکل ارتباط است. اگر آژانس دوردستی برای تبلیغات خود انتخاب کنید، آیا قادر به برقراری ارتباط شخصی نخواهید بود.
اگر چه حرف اول و آخر درباره چگونگی اجرای تبلیغات را ما میزنیم، آیا مسئول اینکار باید در شرکت ما باشد یا در آژانس؟
پاسخ این است که برای آن فرد چقدر احترام و اعتماد قائلید.
بالاخره این که دستاوردهای آژانس برای ما باید چقدر اهمیت داشته باشد؟
من جوایز تبلیغاتی بین المللی زیادی گرفته ام، ولی به سودی که مشتریانم برده اند، بیشتر مباهات میکنم. جایزه، پول صورتحساب را نمیپردازد.
انتخاب بهترین آژانس تبلیغاتی یک چیز است و رابطه داشتن با آن، چیزی دیگر. به قول یک ضرب المثل قدیمی چینی، «فقط موقعی که همه هیزم میآورند، میتوان آتش بزرگی درست کرد.» این مثل بخصوص در شرایط اقتصادی دشوار امروز مصداق دارد. آگهی دهندگان باید آتشی بزرگ بسازند و برای همین، به کار تیمی نیاز دارند. شرکتی که رابطه خود را با یک آژانس تبلیغاتی اصولی بنا میکند، میتواند نسبت به غلبه بر رقبا، خوش بین باشد.
آژانس تبلیغاتی و آگهی
عجیب است که چرا بسیاری از آگهی دهندگان، آژانس تبلیغاتی خود را یک شرکت بازاریابی تلقی نمیکنند. ذهنیت «من آگهی جدیدی میخواهم» یا «به بیلبورد تازه ای نیاز دارم» باید جای خود را به «بیایید درباره استراتژی تازه ای جهت افزایش مراجعه کنندگان بحث کنیم» بدهید.
به این مقاله سر بزنید: ویژگی های کانون آگهی و آزانس تبلیغاتی
هوشمندانهترین برنامههای بازاریابی و قویترین نتایج خلاقانه، زمانی حاصل میشوند که کل تیم گردهم آید و مشکل را شیوه مند حل کند. تنها وقتی که «فرهنگ شرکتی» آگهی دهنده به آژانس تبلیغاتی تزریق شود، فرایندهای اندیشه، اهداف و خلاقیت در راستای آن استراتژی به منصه ظهور میرسد. بی تردید رابطه آژانس تبلیغاتی و آگهی دهنده مانند ازدواج است. بدون همکاری و همدلی مستمر و ارتباط مفید روزانه، کار به جدایی خواهد کشید.
جمع بندی
در پایان مقاله که درباره انتخاب بهترین آژانس تبلیغاتی توضیح داده شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحات دیگر و مقالات سایت پرسفید سر بزنید. اگر سوال داشتید در دیدگاه زیر سوال خود را ارایه کنید تا در اولین فرصت پاسخ داده می شود. در صورت تمایل جهت دسترسی آسان اینستاگرام ما را داشته باشید.
21 سال خدمت به بیش از 4600 برند و مجموعه تجاری
اهمیت تبلیغات اتوبوسی در سطح شهر
در این مقاله قصد داریم در مورد مهم ترین ویژگی و اهمیت تبلیغات اتوبوسی صحبت کنیم پس همراه ما باشید: رسانه های محیطی مختلف می توانند در مقاطع زمانی یا محصول و خدمات متفاوت و با توجه به جایگاه بازار کسب و کارها متفاوت باشند. در سال های اخیر شاهد این بوده ایم که تبلیغات […]
نکات مهم بسته بندی
بسته بندی یکی از زیر مجموعههای بازاریابی است که در ایران معنا و مفهوم کالا و بسته بندی و بازاریابی به خوبی جا نیفتاده است . کمتر پدیده ای ارتباطی مانند بسته بندی ، دو ویژگی جاذبهی فردی و اجتماعی را توأمان با خود دارد و از این نقطه نظر ، صنایع بسته بندی در هر کشوری ، نمایندۀ رشد ساختارهای بازاری و تولید آن میباشد .
مزایا و معایب در استفاده از تبلیغات محیطی
وقتی به تبلیغات محیطی فکر میکنید اولین چیزی که به ذهن شما میرسد، چیست؟ برای اکثر مردم، تصویری از یک تابلوی تبلیغاتی بزرگ در امتداد بزرگراه یا یک ساختمان تجاری در شهر به ذهن میرسد. اما تبلیغات محیطی در واقع بسیار فراتر از این بیلبوردهای بزرگ و رنگارنگ است. ایستگاههای اتوبوس، دستگیرههای اتوبوس، بدنه اتوبوسها، […]