blog روانشناسی رنگها در طراحی سایت چیست و اثرات رنگ از لحاظ روانی در وبسایتها - شرکت پرسفید

روانشناسی رنگ‌ها در طراحی سایت

  • تاریخ نشر : آبان ۸, ۱۴۰۰
  • نویسنده : آژانس تبلیغاتی پرسفید
روانشناسی رنگها در طراحی سایت

یکی از اصول بسیار مهم و کلیدی در طراحی صفحات وب، توجه به اصل رنگ بندی صفحات و استفاده از رنگ‌های مکمل و ترکیبی مطلوبی است که کاربران بتوانند بر اساس اصل سهولت و جذابیت صفحه، به مشاهده مطالب آن بپردازند. این که چه رنگی متناسب سایت‌های وب است، پرسشی است که کارشناسان وب، خیلی پاسخ جامع و کاملی برای ان ارائه نکرده اند و کم‌تر متخصصات طراحی وب به وسیله روانشناسی رنگها در طراحی سایت ، توجه کرده اند.

این مقاله را بخوانید: چگونه یک سایت پر بازدید طراحی کنیم؟

روانشناسی رنگها در طراحی سایت چیست؟

اما به هر حال یک اصل کلی وجود دارد که می‌گوید: در رنگ بندی یک صفحه، باید به این موضوع توجه شود که این رنگ قرار است در چه صفحه ای و با چه موضوعی به کار رود. یعنی اصل توجه به عملکرد و موضوعیت سایت، در رنگ بندی مطالب مهم است. سایت‌های دولتی و به طور کل، سایت هایی با بازدیدکننده بسیار بالا، معمولا از رنگ سفید برای زمینه صفحات و رنگ آبی برای لینک‌های صفحه و رنگ بنفش برای لینکهای مشاهده شده که به عنوان default برنامه فرانت پیج نیز به کار می‌رود، استفاده می‌کنند.

سایت هایی که بیش‌تر جنبه شخصی دارند، از رنگ‌های مکمل استفاده می‌کنند. مثلا رنگ سبز پر رنگ در کنار سرمه ای، جذابیت خاصی به سایت هایی با موضوعیت بازرگانی می‌دهد. و یا در طراحی سایت های کودکان، از رنگ‌های خیلی شاد استفاده می‌شود.

بهترین رنگ نداریم!

در مدیریت نوین یک اصل پذیرفته شده وجود دارد که یک بهترین شیوه مدیریت در کار وجود ندارد. ترکیب و هماهنگی و استقرار یک نظام در رنگ بندی صفحات وب نیز، چنین رویکردی دارد. تجربه و نوع علاقه و هنر web designer هست که سایتی را برای ما جذاب و سایتی دیگر را next می‌کنیم. نکاتی که می‌بایست در زمان طراحی گرافیکی سایت در نظر داشته باشیم، به شرح زیر هستند:

اثر روان شناسی رنگ

  •     قابلیت خواندن متون صفحات سایت.
  •     رنگ متمم رنگهای انتخابی برای بک گراند، گرافیک‌ها، لینک‌ها و متون.
  •     وجود تطبیق رنگی بین لوگوها و آرم‌های صفحات با رنگ بندی متون و مطالب به کار گرفته شده .
  •     وجه به نوع مخاطب و بازدیدکننده بخش‌های مختلف سایت.

سایتی مانند یاهو، که روزانه میلیون‌ها مخاطب دارد و از صدها بخش متنوع تشکیل شده است. برای هر بخش خود از یک چیدمان و رنگ بندی خاصی در طراحی صفحات اکتیو، استفاده کرده است. مثلا بخش کودکان یاهو با بخش بازرگانی آن بسیار تفاوت دارد.

مطالعه کنید: روانشناسی و انتخاب رنگ در طراحی لوگو

اصول روانشناسی رنگها در طراحی سایت


روانشناسی رنگها در طراحی سایت دارای اصولی است که در لیست زیر مشخصه هایی از رنگ‌ها را که هنگام طراحی باید مدنظر داشته باشید، بیان می‌کند:

  • رنگ‌ها اثر زیادی روی احساسات ما در ۹۰ ثانیه اول دیدن میگذارند.
  • اثر رنگ میتواند بیننده را ترغیب به خرید یک جنس از شما کند.
  • رنگ‌ها رفتار ما را در برابر یک موضوع فقط تشدید نمیکنند، بلکه اثر خود را کاملا در رفتار ما نشان میدهند.
  • اثر گذاری رنگ در فرهنگ‌های مختلف گوناگون است.
  • هر رنگ به تنهایی یک پیام مخصوص به چشم بیننده میفرستد .به قول مک لوهان، رسانه همان پیام است.

روان شناسی رنگ ها

به طور کلی، رنگ‌ها دارای خصیصه‌های خاصی هستند که در زیر به بخشی از این مولفه‌های موجود در رنگ‌ها اشاره شده است:

روانشناسی رنگها در طراحی سایت و معرفی ویژگی های رنگها

سفید :

اشاره دارد به صداقت ، پاکیزگی، صمیمیت، ملایمت و معاصر بود ن چیزی. سفید بهترین رنگ برای بک گراند‌های وب است. در تجارت سفید رنگ خستگی گیر و انرژی بخش است.

سیاه :

اشاره دارد به ظرافت، قدرت، دلیری، شهامت، فریبندگی، شیطان، مهارت و باستان. مشکی برای رنگ متن روی یک پس زمینه روشن ایده آل است. این رنگ بعنوان رنگ پس زمینه چشم را خسته می‌کند .

قرمز :

توانایی، هیجان، احساسات شدید، سرعت، خطر و تهاجم. این رنگ از بیننده توجه به خود را طلب می‌کند. در تجارت به معنی وام و بدهی است. این رنگ شدید‌ترین رنگ احساس است و ضربان قلب و تنفس را تسریع می‌کند.

آبی :

امنیت، اعتماد، مسیولیت پذیری، سرما، ایمان، وفاداری، وابستگی وجاه و جلال. آبی دومین رنگ عوام پسند است. در تجارت به معنای ضمانت مالی است.

سبز :

تندرستی، فراوانی، حاصلخیزی، آزادی، شفا و بهبودی، طبیعت، پیشرفت، حسادت و خونسردی. در تجارت بیانگر مقام و ثروت است. این رنگ در چشم‌ها راحت‌تر از همه دیده می‌یشود.

قهوه ای :

تاثیر گذاری، متانت، توانگری مالی و کمک کننده بودن. قهوه ای رنگ کره خاکی ماست و در طبیعت بسیار فراوان است.

خاکستری :

صمیمیت زیاد، اعتبار و نفوذ و عملی بودن. در تجارت به معنای سنت گرایی است.

صورتی :

ملایمت، شیرینی، ظرافت و زنانگی، خوب بودن، بی گناهی و پرورش کودک.

بنفش :

وقار، معنویت، شاهانه بودن، عیش و نعمت، دارایی، اعتبار و نفوذ، سوگواری و مهارت. در تجارت بزرگ نشان دادن است. بنفش طرفداری از سبک‌های هنرمندانه است.

نارنجی :

سرزندگی و شوخی، لذت و خوشگذرانی، تعادل گرمایی، تشویق کردن، چالاکی و نیرو، تحمل و بلند همتی.

زرد :

نور خورشید، گرمی، خوشی، نامردی، ترسویی و حسادت. در تجارت درخواست از نوع روشنفکرانه است و برای تاکید نیز خوب است. زرد باعث افزایش تمرکز شده، سوخت و ساز را زیاد می‌کند و سخت‌ترین رنگ برای چشم هاست.

طلایی :

نشانگر گران بودن و پرستیژ است.

نقره ای :

سرما، علمی بودن و اعتبار و پرستیژ است.

پس وقتی می‌خواهید رنگی انتخاب کنید باید درباره بازار نهایی کار خود باندیشید. چه احساساتی را می‌خواهید برانگیخته کنید؟ اول کمی درباره چشم انداز احساسی هدفتان فکر کنید و نیز پیامی که از راه دید میخواهید منتقل کنید.

عد رنگ خود را انتخاب کنید! توجه داشته باشید که گرافیک صفحات وب، امروزه نقش زیادی را در ارایه دکترین رفتار سازمانی الکترونیکی مراکز رسانه ای غرب به مخاطبان در اختیار دارند. LOGO ،BANNER ،TIZER ها فوق العاده در تحکیم مفاهیم به مخاطبان وبی موثر هستند.

بخوانید: اصول طراحی لوگو، آرم و نشانه چیست؟

جمع بندی

در پایان مقاله که درباره روانشناسی رنگها در طراحی سایت ، توضیح داده شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحات دیگر و مقالات سایت پرسفید سر بزنید. اگر سوال داشتید در دیدگاه زیر سوال خود را ارایه کنید تا در اولین فرصت پاسخ داده می شود. در صورت تمایل جهت دسترسی آسان اینستاگرام  ما را داشته باشید.


مشتریان آژانس تبلیغاتی پرسفید +4630
برخی از مشتریان که افتخار همکاری با آنها را داشته ایم

21 سال خدمت به بیش از 4600 برند و مجموعه تجاری

مطالب آموزشی
تبلیغات اتوبوسی در سطح شهر

اهمیت تبلیغات اتوبوسی در سطح شهر

در این مقاله قصد داریم در مورد مهم ترین ویژگی و اهمیت تبلیغات اتوبوسی صحبت کنیم پس همراه ما باشید: رسانه های محیطی مختلف می توانند در مقاطع زمانی یا محصول و خدمات متفاوت و با توجه به جایگاه بازار کسب و کارها متفاوت باشند. در سال های اخیر شاهد این بوده ایم که تبلیغات […]

نکات مهم بسته بندی و طراحی بسته بندی محصولات

نکات مهم بسته بندی

بسته بندی یکی از زیر مجموعه‌های بازاریابی است که در ایران معنا و مفهوم کالا و بسته بندی و بازاریابی به خوبی جا نیفتاده است . کمتر پدیده ای ارتباطی مانند بسته بندی ، دو ویژگی جاذبه‌ی فردی و اجتماعی را توأمان با خود دارد و از این نقطه نظر ، صنایع بسته بندی در هر کشوری ، نمایندۀ رشد ساختارهای بازاری و تولید آن می‌باشد .

مزایا و معایب تبلیغات محیطی

مزایا و معایب در استفاده از تبلیغات محیطی

وقتی به تبلیغات محیطی فکر می‌کنید اولین چیزی که به ذهن شما می‌رسد، چیست؟ برای اکثر مردم، تصویری از یک تابلوی تبلیغاتی بزرگ در امتداد بزرگراه یا یک ساختمان تجاری در شهر به ذهن می‌رسد. اما تبلیغات محیطی در واقع بسیار فراتر از این بیلبوردهای بزرگ و رنگارنگ است. ایستگاه‌های اتوبوس، دستگیره‌های اتوبوس، بدنه اتوبوس‌ها، […]

سایر مقالات