تفاوت وب سایت ، وبلاگ و دروازه وب
- تاریخ نشر : آبان ۱۰, ۱۴۰۰
- نویسنده : آژانس تبلیغاتی پرسفید
در این مقاله راجع به تفاوت وبلاگ و وبسایت توضیح داده و در خواندن آن با تیم شرکت پرسفید همراه باشید.
به این مقاله سر بزنید: تبلیغات اینترنتی از طریق وب چگونه انجام می شود؟
وبلاگ چیست؟
وبلاگ یک صفحه اینترنتی تحت وب است که توسط یک فرد یا گروهی به روز رسانی میشود، وبلاگ سایتی اینترتنی است که توسط مردم معمولی مثل من و شما راه اندازی میشود. آنها ، داستان، شعر، قطعههای ادبی، عکس و یا مطالبی شبیه سایر وب سایتها را به وبلاگ خودشان پست میکنند.
عاملی که باعث محبوبیت و رشد سریع پدیده وبلاگ در میان کاربران اینترنت شده است، راحتی استفاده از این ابزار میباشد. با استفاده از سیستمهای موجود وبلاگ، بدون نیاز به صرف وقت و هزینه برای طراحی کامل یک سایت اختصاصی، تنها با پر کردن چند فرم تحت وب میتوانید شروع به نوشتن مطلب در قالب یک ســایت اختصاصی کنید.
تفاوت وبلاگ و وبسایت
تفاوت وبلاگ و وبسایت ناچیز است بلکه بهتر است بگوییم وبلاگ وب سایتی است که دارای خصیصههای خاصی از جمله نوع نگارش؛ نوع نگاه نویسنده؛ طریقه به روزرسانی؛ مدیریت محتوا و …. که آن را از دیگر وب سایتها جدا میسازد.
وبلاگ از نگاه فنی
وبلاگ در اصل وب سایتی است که دارای نرم افزارهای مدیریت محتوا خاص هستند که به کاربران اجازه میدهد با داشتن کمترین دانش در زمینه علوم فن آوری اطلاعات و تنها با یادگیری مبانی اینترنت و … به صورت ساده و سریع نوشتههای خودرا منتشر سازد.
وبلاگها از لحاظ سرور
برخی فکر میکنند زمانی میتوان یک وب سایت را وبلاگ نامید که برروی سرویسهای رایگان عمومی باشد و نماد وبلاگ را آدرس وبلاگ با domain می دانند اما در حالی که وبلاگ ازلحاظ سرور و نوع آدرس domain گوناگون است.
وبلاگها از لحاظ سرور عمومی و اختصاصی
وبلاگهای با سرور عمومی: این وبلاگها برروی سایتهای ارایه دهنده سرویسهای عمومی راه اندازی و راهبری میشوند مانند میهن بلاگ، بلاگفا، پرشین بلاگ و …..این سرویسها از لحاظ مدیریت نیز برخی به صورت رایگان فضا ارایه میشود و برخی به با هزینه اندک به ارایه سرویس میپردازند.
وبلاگها با سرور اختصاصی: برخی از وبلاگ نویسان به منظور راحتی کار و مدیریت جامع و اعمال نظرات فنی در وبلاگ خود از سرور اختصاصی برای وبلاگشان استفاده میکنند این نوع وبلاگها عموما با ثبت یک آدرس domain معتبر و اخذ فضا روی اینترنت و همچنین راه اندازی یک نرم افزار مدیریت محتوا وبلاگ انجام میشود.
این مطلب را مطالعه کنید: اهمیت وب سایت در تجارت الکبرونیک
وبلاگهای از لحاظ آدرس domain
وبلاگها با آدرس ساب domain: برخی نیز از آدرس ساب domain یا زیرمجموعه domain بهره میبرند بدین معنا که دارای آدرس مستقل نیستند بلکه زیرمجموعه یک آدرس معتبر هستند. مانند http://bestdiscountlist.blogspot.com که زیر مجموعه آدرس http://www.blogspot.com یعنی blogspot هستند. اکثر سرویسهای عمومی از آدرس ساب domain بهره میبرند.
وبلاگ از لحاظ نرم افزار مدیریت محتوا
نرم افزار مدیریت محتوا به نرم افزاری گفته میشود که برروی اینترنت و برروی وب سایت یا وبلاگ قرار میگیرد و وظیفه انجام مدیریت محتوا از قبیل به روزرسانی؛ دریافت نظرات؛ لینکها؛ ویرایش و … و تمام امور مربوط به مدیریت سایت را انجام میدهند.
وبلاگها با سرویس مدیریت محتوا: برخی از وبلاگها به خصوص وبلاگهای عمومی دارای سرویس محتوا هستند به گونه ای که سرویس دهنده با ایجاد یک نرم افزار مدیریت محتوا کار به روزرسانی و مدیریت وبلاگ را بدون دانش فن آوری اطلاعات برای کاربران فراهم میآورد.
وبلاگها بدون سرویس مدیریت محتوا: برخی از وبلاگها اختصاصی تنها فضا هاست را در اختیار مدیر وبلاگ قرار میدهند مدیر وبلاگ مجبور به تهیه و نصب نرم افزار مدیریت محتوا و یا ایجاد صفحات استاتیک و ثابت دروبلاگ خویش است.
خصوصیات عمومی weblog
وبلاگ ترکیبى از دو کلمه web به معناى شبکه با استاندارد تحت وب ( منظور شبکه جهانى اینترنت www است) و log به معناى گزارش وقایع روزانه است.
وبلاگ محیطى است که به فرد یا گروه اجازه مى دهد افکار، عقاید، یادداشت هاى شخصى، مقاله، عکس و خلاصه آنچه را که دوست دارد دیگران بدانند، در اینترنت منتشر کنید. در واقع، روزنامه کوچکى است که شما خود سردبیر آن هستید. شما تصمیم مى گیرید چه مطلبى در آن قرار دهید، چه عکسى را براى بازدیدکنندگان به نمایش بگذارید یا خوانندگان را به چه مطالبى ارجاع (لینک) دهید. به علاوه مى تواند تعداد خوانندگان شما را به شما بدهد و شما را از نظرات آنان آگاه سازد. شما به راحتى از قضاوت خوانندگان درباره مطالبتان آگاه مى شوید؛ همچنان که سایرین نیز مى توانند این داورىها را ملاحظه کنند.
براى نوشتن یک وبلاگ به دانستن زبان برنامه نویسى یا آشنایى با نرم افزارهاى طراحى سایت نیاز ندارید. سادگى کار از ویژگى هاى بارز وبلاگ است.
تاریخچه وبلاگ و وبلاگ نویسی
برخی بر این عقیده هستند که اولین وبلاگ توسط ” تیم . برنرزلی ” ( مخترع وب ) ایجاد که در آن وی به سایتهای جدیدی که در آن زمان ایجاد و بر روی اینترنت فعال میشدند، اشاره مینمود. http://info.cern.ch
دومین وبلاگ توسط “Marc Andreessen’s ” درNCSA ایجاد که وی نیز در آن عملیاتی مشابه وبلاگ “برنرزلی ” را انجام میداد ( تا اواسط 1996 ).( منبع ).
در فاصله بین سالهای 1996 تا 1997 که از آن به عنوان ” انفجار وب ” ، نام برده میشود، چندین وبلاگ جدید دیگر نیز ایجاد گردید. از وبلاگهای اولیه میتوان به وبلاگ متعلق به Dave Winer ( اخبار مربوط Scripting ، وبلاگ Barger و Cameron Barrett ، اشاره نمود.
محتویات وبلاگهای اولیه اغلب شامل مجموعه ای از لینکها و توضیحاتی بود که متناسب با علاقه نویسنده، ایجاد میگردید. در ادامه وبلاگ نویسان، علاقه مند به ایجاد وبلاگ هائی شدند که در آن مطالبی را درج مینمودند که خود تمایل به خواندن آن را در آینده داشتند نظیر دفترچه خاطرات شخصی . بدین ترتیب، وبلاگها دارای شخصیتی خاص برای خود شدند که این شخصیت را مستقیما” از مولف خود به ارث میبردند. ( شما با مطالعه دفترچه خاطرات شخصی هر فرد میتوانید با ابعاد متفاوت شخصیتی وی نیز تا اندازه ای که امکان دارد، آشنا شوید.
وبلاگ چه ویژگیهایی دارد ؟
- شخصی است، هر کسی با میل و علاقه خود میتواند به انجام آن بپردازد و در نوشتن یا عدم نوشتن آن اجباری نیست.
- محدودیتی در زمان نوشتن یا انتشار آن نیست و مستقیماً به نظر نویسنده یا نویسندگان آن بستگی دارد.
- موضوعات آن متنوع است و هر شخص میتواند متناسب به علاقه، توانایی و دانش خود در هر زمینه ای که تشخیص میدهد به وبلاگ نویسی بپردازد.
- چون شخصی است لذا هر کسی میتواند در آن آزادانه به انتشار آراء و عقاید خود در هر زمینه ای که بخواهد بپردازد.
- وابسته به هیچ نهاد یا ارگان دولتی یا خصوصی نیست.
وبلاگ
پیشگام بزرگ، دیوید واینر، وبلاگ (Weblog) را چنین تعریف میکند:
شخصی است
یعنی توسط یک فرد نوشته میشود، نه توسط یک سازمان؛ به همین دلیل یک شخصیت ویژه دارد. پیراسته و ویراسته هم نیست که به همین علت جالب است.
روی اینترنت است
یعنی که جایی چاپ نمیشود، میتوان آن را با هزینه بسیار کم، مرتباً روزآمد کرد، و برای خواندنش داشتن یک مرورگر کافی است.
منتشر میشود
یعنی نوشتههای خام طی یک روند اتوماتیک، در قالبهای پیش ساخته ریخته میشود و بالقوه در دسترس همه قرار میگیرد.
بخشی از یک اجتماع است
یعنی مربوط به دسته ای از افراد است که علاقه مشترکی دارند و به خاطر آن به طور مجازی دور هم جمع شده اند.
مشخصات وبلاگ
وبلاگ تمام آن شش مشخصه موجود در اینترنت را یک جا دارد در حالی که هر یک از ابزارهای پیشین اینترنتی تنها بخشی از آن را با خود داشت.
اینترنت به خاطر شش مشخصه غیرقابل رقابت به تدریج به قویترین رسانه تبدیل میشود:
- اول : امکان به لحظه نگاه داشتن مطالب و اطلاعات با کمترین هزینه.
- دوم : اعطای حق انتخاب مطالب به مخاطبان، هم از نظر موضوع و هم از نظر زمان دسترسی و مطالعه.
- سوم : امکان به کارگیری شیوههای خودکار اطلاع رسانی راجع به مطالب جدید.
- چهارم : ترکیب تمام صورتهای رسانهای پیشین: متن، تصوی، موسیقی.
- پنجم : دو طرفه بودن ارتباط اینترنتی دربرقراری رابطه بین پدیدآورندگان و مخاطبان به آسانترین شکل.
- ششم : بالاخره عدم وجود هر گونه محدودیت برای کنترل مطالب منتشره شده توسط نویسندگان.
اگر دقت کنیم موفقیت در اجرای درست حتی یک مورد از این عوامل برای موفقیت هر رسانهای کافی است در حالی که اینترنت این همه را یک جا دارد.
وبلاگ یک رسانه شخصی برای اعضای جامعه جهانی اینترنت است که حق ارائه نظر را برای آنان، بدون هیچ هزینه و امکاناتی فراهم میکند.
وبلاگ محیطی است که به افراد امکان میدهد تا نظرات، افکار و اندیشه هایشان و هر آنچه در دل دارند، را به جهانیان ارایه دهند!
میتوانید این مقاله را مطالعه کنید: هزینه طراحی سایت به چه صورت است؟
به عبارت دیگر، وبلاگ، یادداشتهای شخصی و ناویراسته افراد عادی است که به طور متناوب و به کمک ابزارهای خودکار روی اینترنت قرار میگیردو خوانندگانی از میان یک مجموعه اجتماعی که به طور مجازی به هم پیوسته اند، دارد.
تفاوتهای دروازه وب و وب سایت
تفاوتهای اساسی میان یک وب سایت و یک دروازه وب وجود دارد. مهمترین این موارد در زیر به صورت خلاصه آورده شده است:
دروازه وب به صورت دروازه ورود به یک بانک اطلاعاتی است. آنچه که مهم است، آن است که دروازه وب همواره ما را به سایتها یا دروازه وبهای دیگر راهنمایی میکند و به خودی خود تنها یک راهنما است. برای همین است که در بعضی از موارد به دروازه وبها، Internet Yellow Pages میگوییم. در حالی که یک وب سایت میتواند حاوی مقدار زیادی اطلاعات باشد که فقط بر روی آن سایت قابل دسترسی است.
ممکن است، وب سایت از امکاناتی مشابه یک دروازه وب برای جستجو و مدیریت دادهها استفاده نماید، اما آنچه که مهم است آن است که این دادهها عموما بر روی پایگاه دادههای خود سایت قرار دارند.
اطلاعات دروازه وب
دروازه وب عموما” حاوی مطالبی است که جنبه اطلاعات عمومی دارد. داده هایی که از منابع مختلف بر روی یک دروازه وب جمع آوری میشوند، معمولا دارای پراکندگی فراوانی هستند. به همین علت، در بسیاری از دروازه وب ها، ابزارهایی مانند Directory قرار داده میشود تا این اطلاعات را طبقه بندی نماید.
از سوی دیگر دادههای قرار داده شده بر روی یک وب سایت، اولا” از منابع محدودتری تامین میشوند و ثانیا” دارای پراکندگی زیادی نبوده، حول یک محور و موضوع مشخص دور میزند.
دروازه وب یک سیستم کاربر محور است. به این معنی که تمام امکانات دروازه وب بر این اساس پیش بینی شده است تا جوابگوی نیازهای کاربران با علاقمندیها، سنین و ردههای کاری متفاوت باشد. امکاناتی مثل پست الکترونیکی، Chat، انجمنهای اینترنتی و … همه برای آن است که کاربران را به هر شکل ممکن به دروازه وب دعوت نماید.
در حالیکه یک وب سایت، یک سیستم Subjective یا موضوع محور است. درست است در هر وب سایت، امکاناتی برای کاربران مختلف پیش بینی میشود، اما باید به این نکته توجه داشت که کاربری که با یک وب سایت کار میکند، باید به شکلی به موضوع وب سایت مرتبط یا علاقمند باشد.
یکی از مهمترین جنبههای تفاوت بین دروازه وب و وب سایت جنبه اقتصادی آن است. دروازه وبها عموما” برای کسب درآمد ساخته شده اند. بیشتر دروازه وبها درآمدهای خود را از طریق تبلیغات کسب مینمایند.
مطالعه کنید: سفارش طراحی سایت با مناسب ترین قیمت
جمع بندی
در پایان مقاله که درباره تفاوت وبلاگ و وبسایت ، توضیح داده شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحات دیگر و مقالات سایت پرسفید سر بزنید. اگر سوال داشتید در دیدگاه زیر سوال خود را ارائه کنید تا در اولین فرصت پاسخ داده شود. در صورت تمایل جهت دسترسی آسان اینستاگرام ما را داشته باشید.
21 سال خدمت به بیش از 4600 برند و مجموعه تجاری
اهمیت تبلیغات اتوبوسی در سطح شهر
در این مقاله قصد داریم در مورد مهم ترین ویژگی و اهمیت تبلیغات اتوبوسی صحبت کنیم پس همراه ما باشید: رسانه های محیطی مختلف می توانند در مقاطع زمانی یا محصول و خدمات متفاوت و با توجه به جایگاه بازار کسب و کارها متفاوت باشند. در سال های اخیر شاهد این بوده ایم که تبلیغات […]
نکات مهم بسته بندی
بسته بندی یکی از زیر مجموعههای بازاریابی است که در ایران معنا و مفهوم کالا و بسته بندی و بازاریابی به خوبی جا نیفتاده است . کمتر پدیده ای ارتباطی مانند بسته بندی ، دو ویژگی جاذبهی فردی و اجتماعی را توأمان با خود دارد و از این نقطه نظر ، صنایع بسته بندی در هر کشوری ، نمایندۀ رشد ساختارهای بازاری و تولید آن میباشد .
مزایا و معایب در استفاده از تبلیغات محیطی
وقتی به تبلیغات محیطی فکر میکنید اولین چیزی که به ذهن شما میرسد، چیست؟ برای اکثر مردم، تصویری از یک تابلوی تبلیغاتی بزرگ در امتداد بزرگراه یا یک ساختمان تجاری در شهر به ذهن میرسد. اما تبلیغات محیطی در واقع بسیار فراتر از این بیلبوردهای بزرگ و رنگارنگ است. ایستگاههای اتوبوس، دستگیرههای اتوبوس، بدنه اتوبوسها، […]