blog کانون آگهی و تبلیغات چیست و ویژگی های مهم آن کدام است؟ شرکت تبلیغاتی اصفهان پرسفید

ویژگی‌های کانون آگهی و آژانس تبلیغاتی

  • تاریخ نشر : آبان ۸, ۱۴۰۰
  • نویسنده : آژانس تبلیغاتی پرسفید
کانون آگهی و تبلیغات

شرکت‌های بزرگ بر یک یا دسته ای از خطوط تولید، نام تجاری یا خدمات که واحدهای کسب و کار نامیده می‌شوند، متمرکزند. در ادامه مقاله درباره ویژگی های کانون آگهی و تبلیغات توضیح داده است. در خواندن آن با ما همراه باشید.

این مطلب مفید را بخوانید: پدر تبلیغات کیست؟

کانون آگهی و تبلیغات

موسسات تبلیغاتی نیز ساختاری مشابه دارند، ولی مشتریان متنوع و خطوط تولید گوناگونی دارند. محصولات موسسات تبلیغاتی بجای کالا، ایده است. این ایده‌ها در آگهی‌های تبلیغاتی و طرح‌های مربوط به مبارزات تبلیغاتی و برنامه‌های رسانه ای ابراز وجود می‌کنند. یک موسسه تبلیغاتی بجای سازمان دهی حول یک واحد کسب و کار سازمان خودش را بر محور درخواست مشتریان تنظیم می‌کند.

از آنجایی که مشتریان می‌آیند و می‌روند و درخواست‌های آنها هم تغییر می‌کند، موسسات مربوط به آنها باید قابلیت سازگاری با این تغییرات را داشته باشند. موسسات باید ایده‌های جدید را تشویق و پس از پالایش از آنها حمایت کند. ذهن باز و انعطاف پذیر، بیش از ساختار سازمانی اهمیت دارد.

برخلاف شرکت‌های تولیدی، کانون آگهی و تبلیغات غالباً ساختار خودشان را برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان جدید و یا توانایی‌های کارکنان خود تغییر می‌دهند. مثلاً: یک موسسه ممکن است دارای یک مشتری باشد که یک نام تجاری پیشتاز را در سرارس کشور با استفاده از تلویزیون و روزنامه‌های سراسری تبلیغ می‌کند. برای این مشتری ( از حیث کارکنان) تأکید بر بخش‌های خلاقیت و تحقیقات می‌باشد.

حوزه کاری کانون آگهی

چهار حوزه کاری اصلی اکثر موسسات یا کانون آگهی و تبلیغات :

  1. مدیریت امور مشتریان (مدیریت پروژه)
  2. خدمات خلاقیت
  3. خدمات بازاریابی (رسانه ای)
  4. بخش تحقیقات

علاوه بر این 4 حوزه کاری اکثر موسسات خدمات حمایتی مثل: تولید و نظارت بر چاپ، خدمات مالی و پرسنلی و بطور فزاینده ای بازاریابی مستقیم را عرضه می‌کنند.

بخوانید: تفاوت تبلیغات و بازاریابی

1- مدیریت امور مشتریان (مدیریت پروژه)

تعریف: حوزه کاری درون یک موسسه تبلیغاتی که رابطه با مشتری را حفظ و امور روزانه و پیشرفت طرح‌ها و پیشنهادها را سرپرستی می‌کند.

نقش مدیریت پروژه:عبارت است از خدمت کردن به عنوان یک رابط بین مشتری و موسسه برای اطمینان یافتن از اینکه موسسه، منابع خود را حول نیازهای مشتری متمرکز کند.

در عین حال موسسه هم دیدگاه‌های خود را مطرح و به مشتری عرضه می‌کند. پس از آنکه مشتری (یا مشتری و موسسه باهم) خطوط کلی یک مبارزه تبلیغاتی و یا حتی یک آگهی را ترسیم کرد، بخش مدیریت پروژه بر انجام یافتن کارها در چارچوب این خطوط راهنما، بصورت روز به روز نظارت خواهد کرد.

این خطوط راهنما به سوالات زیر پاسخ می‌دهد:

  • هدف تبلیغات چیست؟
  • مخاطب هدف چه کسی است؟
  • تبلیغات چه وعده ای می‌دهد؟
  • چه چیزی از این وعده پشتیبانی می‌کند؟ آیا حمایت ثانویه ای برای مخاطبان هدف خاص یا مدل هایی از محصول وجود دارد؟
  • پیام از کدام رسانه عرضه خواهد شد؟
  • لحن یا شخصیت تبلیغات چیست؟

آیا از لحاظ زمان بندی، ضعف رقابت، پیشگامی در فناوری، وفاداری‌های مصرف کننده نسبت به کالاها و ارزش نام تجاری، فرصت‌های منحصر به فردی وجود دارد که باید مدنظر قرار گیرد؟

به این مطلب سر بزنید: هدف از تبلیغات چیست؟

مدیریت پروژه در یک موسسه بزرگ نوعاً 4 سطح دارد:

  • الف- نماینده مدیریت یا سرپرست
  • ب- سرپرست پروژه
  • ج- مدیراجرایی پروژه
  • د- دستیار مدیراجرایی پروژه

گاهی اوقات ممکن است که سطح پنجمی هم وجود داشته باشد که به آن مدیر پروژه می‌گویند که بالا دست سرپرست پروژه قرار می‌گیرد.

در یک موسسه کوچک هم ممکن است برخی از این سطوح با هم ادغام شوند و تنها 2 یا حداکثر 3 سطح داشته باشند.

الف) نماینده مدیریت یا سرپرست:

نماینده مدیریت به سطح بالای مدیریت موسسه گزارش می‌دهد. این فرد، راهبری امور راهبردی را بر عهده دارد، فرصت‌های کاری جدید را جستجو می‌کند. به هدایت، رشد و پرورش کارکنان در یک گروه پروژه کمک می‌کند، اطلاعات لازم را در اختیار مدیریت موسسه می‌گذارد و اطمینان لازم را نسبت به اینکه موسسه در امور خود در حال بدست آوردن منافع واقعی است، فراهم می‌آورد.

این سمت بطور طبیعی عنوان معاون ارشد رئیس را با خود دارد و به کسانی پیشنهاد می‌شود که برای 10 تا 15 سال در مدیریت پروژه سابقه داشته باشند.

ب) سرپرست پروژه:

سرپرست پروژه معمولاً مدیر اجرایی کلیدی کار در امور مربوط به مشتری و رابط اولیه بین مشتری و موسسه است.

وظایف سرپرست پروژه: هدایت تهیه برنامه‌های راهبردی، اولویت ها، بررسی و تأیید تمامی پیشنهادها قبل از ارائه به مشتری، ارائه برنامه‌های سالانه و سرپرستی دیگر پیشنهادهای مشتری و نیز تضمین تحقق موعدها و جداول زمانی موسسه. سرپرستان معمولاً عنوان معاون رییس را دارند.

ج) مدیر اجرایی پروژه:

مسئول فعالیت‌های روز به روز است، شامل:

  • هماهنگ کردن گروه‌های موسسه با جدول زمانی و ارائه خدمات وعده داده شده به مشتری
  • نظارت بر انجام یافتن تمامی مأموریت‌ها در موعد مقرر و بودجه تعیین شده
  • حفظ سوابق عملیاتی کار
  • تهیه گزارش‌های وضعیتی و پیشرفت
  • نظارت بر تولید مواد و انطباق با موازین قانونی و یا اخذ تأییدیه در مورد تمام تبلیغات، قبل از شروع به تولید آنها

د) دستیار مدیر اجرایی پروژه:

به طور معمول، اولین شغل ورودی در بخش مدیریت پروژه موسسه است. فعالیت اصلی آن فراگیری کار و کمک به مدیر اجرایی پروژه در ثبت و ضبط و جدول بندی هاست.

داشتن سواد رایانه ای، اکنون یکی از شرط‌های لازم برای این شغل می‌باشد زیرا سوابق در رایانه‌ها نگهداری می‌شود و گزارش‌ها با رایانه نوشته و از طریق آن با دیگر اعضای گروه پروژه و یا کل موسسه تسهیم می‌شود.

2- پرورش خلاقیت و تولید (خدمات خلاقیت)

اعضای گروه خلاقیت موسسه نوعاً دارای سمت‌های زیر هستند:

  • الف- مدیرخلاقیت
  • ب- مسئول بخش خلاقیت
  • ج- گروه خلاقیت شامل: نویسنده متن آگهی، کارگردان هنری و تهیه کننده

علاوه بر این سمَت‌ها بخش تولید رادیو تلویزیونی و استودیو در حوزه دیگری هستند که کارکنان بخش خلاقیت می‌توانند مهارت‌های خود را در آنجا بکار گیرند.

الف) مدیر خلاقیت

بیشتر موسسات یا کانون آگهی و تبلیغات ، یک مدیر اجرایی ارشد دارند که مدیر خلاقیت با مدیر اجرایی خلاقیت نامیده می‌شود و به عنوان ضمیر خلاقانه موسسه عمل می‌کند.

این فرد بخش خود را برای بهبود کارهای خلاقانه بر می‌انگیزد و تمامی ایده‌ها را قبل از خروج از بخش، تأیید می‌کند. به لحاظ اهمیت محصول خلاقانه، مدیر خلاقیت ممکن است عضوی از هیأت مدیره یا گروه مدیران ارشد موسسه باشد.

این مقاله را مطالعه کنید: چگونه ایده هایمان را عملی کنیم؟

ب) مسئول بخش خلاقیت

وظایف مهم مسئول بخش خلاقیت:

  • بودجه بندی
  • امور دستمزدها
  • وظایف دفتری استخدام
  • نظارت بر امور اداری و افراد پشتیبانی
  • استخدام افراد حرفه ای و حسابداری داخلی

ج) گروه خلاقیت

گروه خلاقیت متشکل از افرادی است که می‌نویسند (نویسندگان متن آگهی)، ایده‌ها را برای آگهی‌های چاپی یا تبلیغات تلویزیونی ترسیم می‌کنند (کارگردانان هنری) و این ایده‌ها را به آگهی رادیویی یا تلویزیونی تبدیل می‌کنند (تهیه کنندگان)

بخش تولید رادیو تلویزیونی

در برخی از موارد، بخش تولید رادیو تلویزیونی، بخش مجزایی است (همانگونه که بخش تولید چاپی معمولاً چنین است) ولی غالباً این بخش جزیی از بخش خلاقیت است. از آنجا که اجرای حالت و حرکت در تبلیغات رادیو تلویزیونی در موفقیت آنها نقش مرکزی دارد، گروه خلاقیت معمولاً با یک تهیه کننده رادیو تلویزیونی که مستقیماً با فیلمسازی یا تدوین یک آگهی تجارتی سر و کار دارد، کار می‌کند.

استودیو

یک استودیوی هنری جزء دیگری از بخش خلاقیت در کانون آگهی و تبلیغات است. در این استودیو هنرمندانی که متخصص ارائه قطعات، حروف گذاری و مدل سازی اند مشغول بکار هستند.

3- خدمات بازاریابی (خدمات رسانه ای)

بعضی از موسسات با ادغام بخش‌های رسانه و تحقیقات و قراردادن آن تحت سرپرستی یک مدیراجرایی، آنرا خدمات بازاریابی می‌خوانند. تحقیق بازار، یکی از اجزای مهم در تصمیم گیری نسبت به رسانه هاست.

کانون آگهی و تبلیغات و خدمات رسانه ای

وظایف بخش خدمات بازاریابی یا رسانه ای:

این بخش باید موثرترین وسیله ارسال پیام به مخاطب مورد نظر را توصیه کند.

نقش‌های ویژه بخش رسانه ها:

برنامه ریزی رسانه ها: که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • الف) از کدام رسانه و یا رسانه هایی استفده شود؟
  • ب) طول مدت آن چه اندازه باشد؟
  • ج) با چه هزینه ای؟

اکثر طرح‌های رسانه‌ها و خلاقیت‌ها به همراه هم تهیه می‌شوند تا پیام و رسانه بتوانند هماهنگ با یکدیگر عمل کنند.

مطالعه کنید: تبلیغات چندرسانه ای چیست؟

خریدار رسانه ها:

خرید متضمن سفارش دادن از جانب مشتری به رسانه‌ها بر حسب برنامه مورد تأیید مشتری است.

اگر برای تبلیغ، برنامه‌های خاصی از شبکه تلویزیونی مدنظر باشد ولی زمان آن برنامه‌ها فروخته شده باشد، دیگر در طرح جایی برای پیشنهاد زمان تبلیغ باقی نمی‌ماند.

تحقیق رسانه ها:

اکثر بخش هایی رسانه در موسسات تبلیغاتی، علاوه بر برنامه ریزی خرید، بخش دیگری برای تحقیق رسانه‌ها دارند که داده‌های رسانه‌ها را گردآوری و ارزشیابی می‌کند.

پیش بینی قیمت‌های آینده، میزان بینندگان و برنامه‌ها و ترکیب مخاطبان را مدیر تحقیق رسانه‌ها مهیا می‌کند.

4- بخش تحقیقات

تأکید بخش تحقیقات موسسات تبلیغاتی بر یاری رساندن به تهیه پیام تبلیغاتی است. اکثر موسسات تحقیق را قبل از تهیه تبلیغات انجام می‌دهند تا آنرا هر چه بیشتر و مناسب‌تر بر مخاطبان موردنظر متمرکز کنند.

وظایف بخش تحقیقات:

این بخش باید تضمین کند که موسسه، اطلاعات معتبری را در دست دارد. باید تمامی یافته‌های جدید تحقیقاتی را بررسی و تعیین کند که این یافته‌ها آیا مجموعه اطلاعاتی درباره یک نام تجاری، شرکت، صنعت یا بازار را تغییر می‌دهد یا خیر؟ همچنین باید اطلاعات دقیقی درباره رفتار مصرف کنندگان برای موسسه فراهم آورد.

جمع بندی

در پایان مقاله که درباره کانون آگهی و تبلیغات و ویژگی های مهم آن را توضیح داده شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحات دیگر و مقالات سایت پرسفید سر بزنید. اگر سوال داشتید در دیدگاه زیر سوال خود را ارائه کنید تا در اولین فرصت پاسخ داده شود. در صورت تمایل جهت دسترسی آسان اینستاگرام ما را داشته باشید.


مشتریان آژانس تبلیغاتی پرسفید +4630
برخی از مشتریان که افتخار همکاری با آنها را داشته ایم

21 سال خدمت به بیش از 4600 برند و مجموعه تجاری

مطالب آموزشی
تبلیغات اتوبوسی در سطح شهر

اهمیت تبلیغات اتوبوسی در سطح شهر

در این مقاله قصد داریم در مورد مهم ترین ویژگی و اهمیت تبلیغات اتوبوسی صحبت کنیم پس همراه ما باشید: رسانه های محیطی مختلف می توانند در مقاطع زمانی یا محصول و خدمات متفاوت و با توجه به جایگاه بازار کسب و کارها متفاوت باشند. در سال های اخیر شاهد این بوده ایم که تبلیغات […]

نکات مهم بسته بندی و طراحی بسته بندی محصولات

نکات مهم بسته بندی

بسته بندی یکی از زیر مجموعه‌های بازاریابی است که در ایران معنا و مفهوم کالا و بسته بندی و بازاریابی به خوبی جا نیفتاده است . کمتر پدیده ای ارتباطی مانند بسته بندی ، دو ویژگی جاذبه‌ی فردی و اجتماعی را توأمان با خود دارد و از این نقطه نظر ، صنایع بسته بندی در هر کشوری ، نمایندۀ رشد ساختارهای بازاری و تولید آن می‌باشد .

مزایا و معایب تبلیغات محیطی

مزایا و معایب در استفاده از تبلیغات محیطی

وقتی به تبلیغات محیطی فکر می‌کنید اولین چیزی که به ذهن شما می‌رسد، چیست؟ برای اکثر مردم، تصویری از یک تابلوی تبلیغاتی بزرگ در امتداد بزرگراه یا یک ساختمان تجاری در شهر به ذهن می‌رسد. اما تبلیغات محیطی در واقع بسیار فراتر از این بیلبوردهای بزرگ و رنگارنگ است. ایستگاه‌های اتوبوس، دستگیره‌های اتوبوس، بدنه اتوبوس‌ها، […]

سایر مقالات