جاوا اسکریپت در مرورگر شما غیرفعال است یا پشتیبانی نمی شود.

هدف از تبلیغات چیست؟

  • تاریخ نشر : مهر ۱۱, ۱۴۰۱
  • نویسنده : آژانس تبلیغاتی پرسفید
هدف تبلیغات چیست؟

در بسیاری موارد در بیلبوردها، تیزرهای تبلیغاتی و حتی سایت‌ها با تبلیغاتی مواجه هستیم که سرگرم کننده و گاهی خنده دار به نظر می‌رسند حتی تحسین همگان را بر می‌انگیزند اما سوال اینجاست : آیا این تحسین کنندگان خریدار کالا یا خدمات آن شرکت یا موسسه می‌شوند؟! آیا این آگهی که دقایقی شما را سرگرم کرده است، اطلاعاتی از محصول (کالا یا خدمات) در اختیار شما قرار داده است که متقاعد خرید آن شوید؟! در نهایت هدف تبلیغات کدام است؟

به یک آگهی می‌رویم ” زورو (Zoro) وارد صحنه می‌شود؛ با چند نفر می‌جنگد و در نهایت با اتومبیلی از صحنه فرار می‌کند و می‌گوید: ماشین خود را در قرعه کشی بانک برنده شدم” آگهی جذاب و سرگرم کننده ای است اما آیا شما با دیدن این آگهی در این بانک حساب باز می‌کنید؟! یا در حال حاضر به خاطر دارید این آگهی مربوط به کدام موسسه بود؟

این مطلب را بخوانید: بهترین آژانس تبلیغاتی چیست؟

مهمترین هدف تبلیغات کدام است؟

تبلیغی بر روی یک اتوبوس توجه مرا به خود جلب کرد”برای آقایانی که از سوزش و التحاب پس از اصلاح خسته شده اند” دقیقأ دست بر مشکل بسیاری از آقایان گذاشته و مزیت و هدف محصول را با بیانی ساده مطرح کرده است.
این تبلیغ، تبلیغی است با هدف اصلی تبلیغات که به گفته بزرگان این امر، هدف چیزی نیست جز فروش، فروش دوباره به مشتریان پیشین با کسب رضایت آنان و صداقت در گفتار.

گرفتاری در حصار تبلیغات سرگرم کننده و شعارهای کلیشه ای تبلیغات بسیاری از شرکت‌ها و موسسات را درگیر کرده و در راهی متضاد هدف آنان یعنی کسب سود و اعتبار بیشتر، قرار داده است.

شعار کلیشه ای “کفشی از جنس دیگر” شعاری زیباست؛ اما باز هم دلیلی برای خرید به شما ارائه نمی‌کند. نظر شما درباره این شعار چیست؟ ” کفشی که هرگز بوی بد پا را با آن تجربه نخواهید کرد؟!” مزیتی به شما ارائه می‌دهد و بی پرده سخن از تفاوت این کفش با سایر کفش‌ها می‌گوید. تبلیغ و تبلیغات همین است و همین را می‌خواهد.

مطالعه کنید: اثرگذاری تبلیغات دهان به دهان

اثربخشی تبلیغات

البته نباید فراموش کرد که چنانچه بیان هدف تبلیغات (بیان ویژگی‌های محصول ، مزایا و … ) در غالب طنز و یا برنامه ای سرگرم کننده باشد که مخاطب را ملزم به تماشا نماید، بسیار تاثیرگذار خواهد بود؛ در ادامه از مقاله ای برای بیان این دید و در واقع اثربخشی تبلیغ با اصولی ساده استفاده کرده ام :

اینکه شما درک کنید مشتریان شما چگونه هستند، بسیار مهم است.همچنین ، اینکه در آنسوی تبلیغ چه کسی تصمیم می‌گیرد که از شما خرید کند نیز مهم می‌باشد. بنابراین بسیار مهم و ضروریست که بدانید، روانشناسی مشتری شما به چه شکلی است.

کسی که آگهی تبلیغاتی شما را می‌خواند، چه پروسه ای به ذهنش خطور می‌کند؟ درک کردن کل این پروسه، شما را به هدفهایتان می‌رساند و تجارت شما را موفق‌ترمی‌کند. خود را جای مشتری بگذارید، برای خرید به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟ چه دلایلی می‌خواهید؟ همان را در تبلیغات بگویید، بی پرده و راحت.

تئوری‌های بسیاری را ارائه داده‌اند تا توسط آنها بتوان این پروسه را که وقتی شخص آگهی را می‌بیند و بعد برای خرید آن اقدام می‌کند را توضیح و توصیف کنند.

مدل تبلیغات

این پروسه‌ها سریع و فوری نیستند، اما به ترتیب و مرحله به مرحله هستند.
هر کسی که خرید و فروش (بخصوص فروش) را انجام می‌دهد باید با AIDA آشنا باشد.AIDA یک مدل ساده تبلیغات است که عبارتست از:

  • (جلب توجه) Attention
  •  (جذابیت) Interest
  • (میل و اشتیاق) Desire
  • (عمل خرید) Action
هدف تبلیغات و مدل تبلیغ کردن

این مدل پیشنهاد می‌کند که آگهی شما باید در وهله اول توجه مشتری را جلب کند، سپس با تحریک او، میل و اشتیاق او را برای خرید کالا برانگیزد و سپس عمل او را در جهت خرید کالا، تحریک کند (تحریک برای خرید کالا).

این مدل شما را راهنمایی می‌کند که چگونه آگهی خودتان را تنظیم کنید و آگهی شما را بصورت “فرمول” در می‌آورد. بازاریابهای موفق از فرمول AIDA برای ایجاد پایگاههای تبلیغاتی موفق پیروی می‌کرده اند. 

AIDA خوب است اما، نه به این خوبی که ما گفتیم. مدل دیگر که طرفداران بسیاری دارد و بسیار جامع‌تر و کامل‌تر ازAIDA می باشد، مدل DAGMAR است. مراحل آن بسیار مشخص‌تر و جامع‌تر است، پس استفاده از آن راحت‌تر از AIDA نیز می‌باشد.

به این مقاله مفید سر بزنید: درس هایی بی انتها از پدر تبلیغات

باز هم تکرار می‌کنم. مشخص کردن اهداف تبلیغات، براستی هدف شما از تبلیغ چیست؟ مسلما هرچه باشد سرگرم کردن و خنداندن مخاطبین نخواهد بود. اصلی ترین هدف تبلیغات را مشخص کنید و در هر مرحله تکرار و تکرار کنید، بعد از به اجرا در آوردن تبلیغ نتایج را با هدف خود مقایسه کرده و سپس ادامه دهید.

اصلی ترین هدف تبلیغات

این بدین معناست که همه هدف شما از تبلیغ این است که چهار مرحله ذیل (به ترتیب) به مشتری بالقوه شما منتقل شود:

  • (آگاهی) Awareness
  • (ادراک و فهم) Comprehension
  • (مجاب شدن) Conviction
  • (عمل خرید) Action

مراحل تبلیغات

اجازه بدهید تصور کنیم که شما یک کالا برای فروش دارید، اما مشتری هدف شما، هیچ اطلاعی از آن ندارد.

  1. در مرحله اول، شما او را از این محصول خود آگاه می‌کنید. بطور مثال شما این آگهی را در یک سایت پررفت و آمد (سایتی که ترافیک کاربران در آن وجود دارد) درج می‌کنید ، و یا در مجله ای با تیتری درشت تبلیغ می‌کنید.
  2. مرحله دوم درک و فهم مشتری از کالای شماست. محصول شما چیست؟ محصول شما چه مزایا و امکاناتی دارد؟مشتری شما چگونه می‌تواند به آن دسترسی پیدا کند؟و این سوالات زمانی به او پاسخ داده می‌شوند که مشتری بالقوه شما،بر روی آگهی شما “کلیک” کند وبه صفحه ای دست پیدا کند که شامل جزئیات دقیقی از کالای شما باشد و یا جذب عنوان آگهی شما در مجله شده و به سراغ مطالعه متن آن می‌رود.
  3. مرحله بعد، مجاب شدن مشتری است.این مرحله بسیار مهم است.شما باید مشتری را درباره مزایای آن کالا متقاعد کنید.یکی از ابزارهای مهم و مفید در این مرحله،ارائه”ضمانت”می باشد. شاهد عینی یا مدارک مستند نیز از دیگر ابزارهای مهم و مفید در این مرحله هستند. اما در این کار صادق و امین باشید و بدانید عدم صداقت و بزرگنمایی خارج از واقعیت در دراز مدت برای شما نتیجه نخواهد داشت.
  4. بعد از اینکه مشتری بالقوه با محصول شما متقاعد شد، در این مرحله وارد گام بعدی یعنی”خرید”می شود.ممکن است او در این مرحله درخواست هایی داشته باشد یا پیشنهاد خرید مجازی بدهد (در صورت امکان) یا اینکه بطور حقیقی از شما خرید کند.

بخوانید: تبلیغ موثر در بازار رقابتی چیست؟

بعد از اجرای مراحل تبلیغات

شما برای ساختن پایگاه تبلیغاتی خود می‌توانید از هر “مدلی” استفاده کنید، اما باید آن مدل یادآور این مساله برای شما باشدکه “پروسه خرید”یک پروسه سریع نیست بلکه،سلسله ای از اتفاقاتی است که در ذهن مشتری شما رخ می‌دهد. هر مرحله باید توسط مرحله قبلی شکل گیرد. برای یک فروش موفقیت آمیز، هر مرحله مهم و حیاتی می‌باشد.

پس باید به این نتیجه رسید که بجای نوشتن عبارت “Buy Me” در تبلیغات، باید تمرکز شما برای ساختن تبلیغاتی باشد که با یک مقدمه یا معرفی درباره کالای مورد فروش، شروع شود و بعد مردم را متقاعد کند که چرا باید آنرا بخرند.

جمع بندی

در پایان مقاله که درباره هدف تبلیغات چیست و مدل و مراحل تبلیغات آن را توضیح داده شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحات دیگر و مقالات سایت پرسفید سر بزنید. اگر سوال داشتید در دیدگاه زیر سوال خود را ارایه کنید تا در اولین فرصت پاسخ داده می شود. در صورت تمایل جهت دسترسی آسان اینستاگرام ما را داشته باشید.

منبع : عصر بازاریابی سنتی به پایان رسیده است – نوشته زیمن (مدیر سابق بازاریابی کوکاکولا)


مشتریان آژانس تبلیغاتی پرسفید +4630 برخی از مشتریان که افتخار همکاری با آنها را داشته ایم

21 سال خدمت به بیش از 4600 برند و مجموعه تجاری

مطالب آموزشی
نکات مهم بسته بندی و طراحی بسته بندی محصولات

نکات مهم بسته بندی

بسته بندی یکی از زیر مجموعه‌های بازاریابی است که در ایران معنا و مفهوم کالا و بسته بندی و بازاریابی به خوبی جا نیفتاده است . کمتر پدیده ای ارتباطی مانند بسته بندی ، دو ویژگی جاذبه‌ی فردی و اجتماعی را توأمان با خود دارد و از این نقطه نظر ، صنایع بسته بندی در هر کشوری ، نمایندۀ رشد ساختارهای بازاری و تولید آن می‌باشد .

مزایا و معایب تبلیغات محیطی

مزایا و معایب در استفاده از تبلیغات محیطی

وقتی به تبلیغات محیطی فکر می‌کنید اولین چیزی که به ذهن شما می‌رسد، چیست؟ برای اکثر مردم، تصویری از یک تابلوی تبلیغاتی بزرگ در امتداد بزرگراه یا یک ساختمان تجاری در شهر به ذهن می‌رسد. اما تبلیغات محیطی در واقع بسیار فراتر از این بیلبوردهای بزرگ و رنگارنگ است. ایستگاه‌های اتوبوس، دستگیره‌های اتوبوس، بدنه اتوبوس‌ها، […]

نکات مهم در تبلیغات محیطی

نکات مهم در انتخاب تبلیغات محیطی

آیا تابه‌حال برای توسعه کسب‌وکار خود از تبلیغات محیطی استفاده کرده‌اید؟ آیا می‌دانید برای داشتن بهترین تبلیغات محیط موفقیت‌آمیز چه نکاتی را باید رعایت کنید؟ چه چیزی باعث مؤثر بودن یک تبلیغ می‌شود؟ نیز از برجسته ترین نکات مهم در تبلیغات محیطی چه می‌دانید؟ تبلیغات محیطی یکی از قدیمی‌ترین و برجسته‌ترین راه‌ها برای فروش محصولات […]

سایر مقالات