ایده هایمان را چگونه اجرا کنیم؟
- تاریخ نشر : مهر ۲۲, ۱۴۰۰
- نویسنده : آژانس تبلیغاتی پرسفید
آدمهای خوش فکر و خلاق همواره یک دردسر بزرگ دارند. ما همگی ایدههای جالب در سر داریم اما اغلب آنها رنگ واقعیت به خود نمیگیرند. چرا اغلب ایدهها و فکرها، عملیاتی نمیشوند؟ یک دلیلش میتواند این است که عادتهای خلاقانه مان بر سر راه اجرایی شدن آن ایدهها قرار می گیرند. در ادامه مقاله موضوعی راجع به چگونه ایده هایمان را عملی کنیم و 5 نکات مهم اجرای ایده ها توضیح داده است. در خواند این مقاله با تیم شرکت پرسفید همراه باشید.
مطالعه کنید: برای برندسازی چه باید کرد؟
چگونه ایده هایمان را عملی کنیم ؟
اغلب، شور و اشتیاق ما برای فکر کردن و تولید ایدههای جدید سر راه اجرای درست ایدههای قبلی مان میشود و درنتیجه بساری از پروژه هایی را که شروع کرده ایم نیمه کاره رها میکنیم. چه این پروژه، راه اندازی یک وب سایت باشد، چه یک ایده تجاری و یا مثلا نوشتن یک رمان که زمانی طولانی آرزویش را در سرداشته ایم، بیشتر این پروژهها دچار رکود میشوند و جز نامیدی چیزی حاصل نمی شود.
5 نکته مهم در عملکرد ایده
از طرف دیگر، تعدادی از آدمها و گروههای تیمی خلاق هستند که میدانند چگونه باید در برابر مشکلات ایستادگی نمود تا ایده هایشان را به اجرا برسانند. مقاله ای که پیش رویتان هست، نتیجه بررسی تجربیات و دیدگاههای اینگونه افراد موفق و استثنایی است که در ۵ نکته مهم درباره چگونه ایده هایمان را عملی کنیم ، خلاصه شده است:
1- از جریانهای کاری ارتجاعی پرهیز کنید
در ناخودآگاه بسیاری از ما، روشهای انجام کار ارتجاعی به تدریج نهادینه شده است. روزانه در برابر بمباران تماسهای تلفنی، پیامک، پست الکترونیکی، پیغامهای چت، تویت و پیامهای فیس بوک و سایر شبکههای اجتماعی حقیقی و یا مجازی و … قرار میگیریم. و در نتیجه بجای اینکه از انرژی مان به صورت فعال و مفید استفاده کنیم، خودمان را در مسابقه ای فرسایشی و انرژی بر، میبینیم که هر وقت به آخرین مورد ارتباطی پاسخ دادیم، برنده شده ایم!
بخاطر داشته باشید: صندوق پست الکترونیکی (Mail Box) خود را با لیست کارهایی که باید انجام دهید اشتباه نگیرید.
گروهی از آن انسانهای خوش فکر و خلاقی که این نوشته بخشی از تجربیات آنان است، برای پرهیز از این روش کار منسوخ شده و غیر اصولی، درکار خود ” بازههای زمانی عدم تحریک ” برنامه ریزی مینمایند. یعنی اینکه روزانه و یا هفتگی، زمان هایی را در نظر میگیرند که در آن مدت، به هیچ نوع تماسی پاسخ نمیدهند.
مثال :
یک مثالش میتواند این باشد: هر روز قبل از اینکه فورا سراغ ایمیل هایتان بروید، و یا پیامها و سایتهای اجتماعی را چک کنید، دو ساعت وقت بگزارید و به سایر کارهایتان که در اجرای پروژه مهم اند، روال تکرار مشخصی ندارند و نیاز به تحقیق و تفکر عمیق دارند بپردازید.
راه دیگر این است که همه پیامها و تماسها را در محل مشخصی جمع آوری نمود. مثلا اعمال تنظیماتی در سایتها و شبکههای اجتماعی که در آن عضو هستید به منظور ارسال پیامها و رخدادهای به روز شده، به پست الکترونیک تان، استفاده از سرویسهای صندوق صوتی و ارتباط آن با پست اکترونیک، و همچنین ایجاد فیلتر خودکاربرای پیامها و ایمیلهای دریافتی تا بتوان ایمیلها را با اولویت بندی دلخواه دریافت و دسته بندی کند، زمان از دست رفته برای از این شاخه به آن شاخه پریدن میان سایتها و سرویسهای مختلف را کاهش خواهد داد.
بخوانید: ۱۰ ترفند برای تبدیل شدن به استاد واتس اپ
پیشنهاد و مثال :
Gmail یا سرویس پست الکترونیک شرکت گوگل، امکانات زیادی در زمینه فیلتر، دسته بندی، برچسب گذاری، انتقال (Forward) زمانبندی ایمیلهای دریافتی و ارسالی دارد.
اگر چند آدرس ایمیل مختلف برای کارهای مختلف دارید، میتوانید همه ایمیلهای دریافتی در همه آن آدرسها را به یک آدرس واحد در Gmail ارسال (Forward) کنید. برای شبکههای اجتماعی مانند فیس بوک Facebook و یا تویتر Twitter و … هم میتوان چنین کاری کرد. در نتیجه شما همه پیامها و ایمیلهای دریافت شده را به صورت یکجا در یک آدرس واحد خواهید داشت و نیازی به ورود به چندین سایت و سرویس دهنده مختلف برای بررسی پیامهای هر سایت، از میان خواهد رفت.
2- هر پروژه را به ۳ بخش اصلی تقسیم کنید
هر کاری در زندگی میتواند نهایتا به سه عنصر اساسی تقسیم شود. ۱. گامهای اجرا (عملیات) ۲. موارد و کارهای غیر ضروری ۳. منابع و مرجع ها
گامهای اجرا کارهایی هستند که میتواند به طور مجزا به گامهای کوچکتر که عنوانشان با “فعل” شروع میشود تقسیم شوند.
موارد و کارهای غیر ضروری، ایده هایی هستند که در هنگام انجام تبادل نظر و طوفان فکری یا زمان اجریا پروژه به ذهن افراد خطور میکند که اغلب در آن موقع اجرایی نبوده ولی ممکن است در آینده قابل اجرا شوند. همه این موارد غیر ضروری باید در یک جای مشخصی جمع آوری شوند و در فواصل معین زمانی بازبینی گردند.
برای مثال یکی از آن رهبران خوش فکر پروژه که این نوشته بر اساس تجربیات آنان است، همه موارد غیر ضروری در طول اجرای پروژه را در فایل Word ذخیره کرده بود، در اولین شنبه هر ماه، برای بازبینی چاپ میکرد. بعد یک لیوان چای در دست میگرفت و مینشست کل لیست را بررسی میکرد. بعضی از موارد که غیر مرتبط بودند را حذف میکرد، بعضیها را تبدیل به گامهای اجرایی میکرد و باقی موارد روی لیست می ماند.
عنصر یا بخش سوم هر پروژه “مراجع” آن پروژه هستند. منظور از مراجع: مقالات، نوشته ها، کتاب ها، ابزار و سایر مواردی است که در اطراف خود گردآوری کرده اید. اغلب درباره اهمیت مراجع پروژه اغراق میشود. به جای اینکه ساعتهای وقت برای سازماندهی نوشتهها و نکات مرتبط با پروژه بگذارید، آنها را به ترتیب زمان وقوع (اجرا) در یک فایل بزرگ دسته بندی کنید. در زمانه تقویمهای دیجیتالی، میتوان در کسری از ثانیه هر نوع جلسه و یا رخدادی را جستجو کرده و نوشتههای مربوط به یک روز مشخص را بدست آورد.
پیشنهاد :
Google Calendar یا تقویک گوگل، یک سرویس دیگر رایگان شرکت گوگل است که امکانات زیادی در زمینه زمانبندی رخدادها و جلسات، تنظیم و ارسال دعوتنامه برای شرکت افراد در جلسات، دسته بندی رخدادها، و اتصال به سایر سرویسهای گوگل مانند Gmail دارد.
یکی دیگر از ابزارهای پر قدرت در زمینه تقویمهای دیجیتالی، برنامه Outlook محصول شرکت مایکروسافت است. این برنامه که در سیستمهای عامل ویندوز Windows به صورت رایگان قرار داده شده است، هر آنچه که یک تقویم دیجیتال باید داشته باشد، دارد. این برنامه بخصوص برای افرادی که دسترسی مداوم به اینترنت ندارند به عنوان یک تقویم شخصی و کاری، پیشنهاد میشود. در صورتی که حساب ایمیل در سرورهای خدمات پست الکترونیک Microsoft Exchange از محصولات شرکت مایکروسافت داشته باشید، اجتماع و سازگاری فوق العاده ای میان ایمیل و تقویم خود و سایر افرادی که با آنها در ارتباط هستید بوجود خواهد آمد.
با ورود Microsoft SharePoint این سازگاری به مراتب بهتر، قویتر و پروژه مدارتر شده است.
این مطلب را بخوانید: آموزش کامل اینستاگرام به همراه ترفندها
3- سنجش جلسات بر مبنای گامهای عملیاتی
جلسات به خودی خود با توجه حجم زمان و وقفه هایی که در روند کار ایجاد میکنند، جزو موارد پر هزینه در هر پروژه هستند. بهتر است مقاومت بیشتری نشان داده شود در برابر جلسات بی هدف و یا کلی و جلساتی که دلیل خاصی برای تشکیل آن نیست و صرفا مثلا چون اول هفته یا ماه رسیده باید بر گزار شود.
معمولا چنین جلساتی در اوایل صبح یعنی زمانی که شما بیشترین بازده کاری را دارید برگزار میشود و اغلب ازاینگونه جلسات گام عملیاتی قابل توجهی بدست نمی آید.
به خاطر بسپارید که هر جلسه ای که در پایان فاقد گام عملیاتی مشخص است، میبایست با یک ایمیل یا تماس تلفنی جایگزین می شد.
بخوانید: طرح توجیهی (business plan) کسب و کار اینترنتی
پیشنهاد :
وقتی با مشتریان یا همکاران خود جلسه برگزار میکنید، جلسه را با یک بازبینی سریع تصمیمات گرفته شده و تعیین گامهای علمیاتی به پایان ببرید. برای هر نفر از حضار جلسه ۱ الی ۲ دقیقه وقت بگذارید تا آن فرد درباره آنچه که از جلسه استنباط کرده است با دیگران به اشتراک بگذارد. با این کار اغلب چند گام عملیاتی که گاها لابلای حرفها جا مانده است روشن میشود. این کار همچنین به درک بهتر گامهای عملیاتی و اجرایی کمک می کند.
4- کارهای ناامن را کاهش دهید
در زمانه تویتر، فیس بوک، گوگل آنالیتیکس، بانکداری الکترونیکی و … ما اغلب زمان زیادی را با وسواس برای مشاهده اطلاعات آنلاین و بی درنگ ( Real time)، صرف میکنیم. شاید علتش این است که دسترسی به چنین اطلاعاتی هرگز چنین آسان نبوده است. سر زدن مداوم و تکراری به این گونه اطلاعاتی، چه مربوط به بازدید کنندگان سایت تان باشد چه اطلاعات حساب بانکی تان، کمکی به اجرای ایده هایتان نمیکند بلکه تنها به شما یک حس اعتماد و امنیت خاطر میدهد. منظور از کار نا امن، کارهایی هستند که:
- خروجی قابل تعریف و مشخصی ندارند.
- کمکی به پیشبرد عملیات اجرایی ایده هایمان نمی کنند.
مراحل کاهش کارهای ناامن
چون وقت زیادی از ما نمیگیرند پس روزی چند بار میتوانیم تکرارشان کنیم بدون اینکه خیلی متوجه باشیم چه کار داریم می کنیم.
- اولین قدم برای کاهش کارهای ناامن، تقویت خود آگاهی است. طوری که بتوانیم کارهای ناامنی که در طول روز انجام میدهیم تشخیص دهیم.
- قدم دوم، قراردادن دستورالعمل و آیین نامه هایی برای خود است که نظم بیافریند. مثلا میتوانید خود را محدود کنید به اینکه روزی فقط ۳۰ دقیقه به کارهای نا امن بپردازید.
- قدم سوم، در صورت امکان، واگذاری این گونه کارها به یک همکاری که کارهای نا امن کمتری دارد است. کسی که بتواند دادهها و اطلاعات را به صورت دوره ای بررسی کند و گزارشات مربوطه را تهیه و ارائه نماید.
5- یک ایده خلاقانه باید از دوران “رکود” خود، جان سالم بدر ببرد!
هر کسی به شکلی به ایدهها و افکار جدید میرسد. در واقع نمیتوان یک راه مشخص را به عنوان بهترین راه خلاقیت و خلاق بودن انتخاب کرد. اما وقتی نوبت به اجرای ایدهها میرسد، ما همگی به یک مشکل مشترک بر میخوریم. بسیاری از ایدهها و پروژه هایمان در دوران “رکود پروژه” بی نتیجه رها میشوند. منظور از دوران رکود پروژه زمانی است که شور و اشتیاق اولیه اجرای پروژه (ایده)به تدریج کمرنگ میشود و نگرانیها و گرفتاریهای مربوط به مدیریت پروژه و انجام کارها در مهلتهای تعیین شده، شروع می شود.
برای نجات از این نگرانی ها، معمولا ایدهی دیگری به ذهنمان میرسد و ایده قبلی را که روی آن کار میکردیم رها میکنیم. این رویه به سادگی میتواند بارها و بارها بدون اینکه کار قابل توجهی انجام شده باشد تکرار شود.
در نمودار بالا قسمت مربوط به “حرکت ثابت و افقی پروژه” بازه زمانی رکود شور و اشتیاق در پروژه را نشان میدهد که در بالای آن نقطه “ایده جدید” با انرژی و علاقه بالاتری، قرار دارد.
توصیه مهم :
برای خودتان و ایده هایتان احترام قائل شوید! انرژی بیشتری برای اجرای ایده هایتان بگذارید. اگر حتی برای خودتان هم مهم نیست، به کسان دیگری بیاندیشید که از ایده و کار و زحمت شما نفع خواهند برد و قدر شما را بیش ار پیش خواهند دانست.
جمع بندی
در پایان مقاله که درباره چگونه ایده هایمان را عملی کنیم و 5 نکات مهم اجرای ایده ها، توضیح داده شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحات دیگر و مقالات سایت پرسفید سر بزنید. اگر سوال داشتید در دیدگاه زیر سوال خود را ارائه کنید تا در اولین فرصت پاسخ داده شود. در صورت تمایل جهت دسترسی آسان اینستاگرام ما را داشته باشید.
21 سال خدمت به بیش از 4600 برند و مجموعه تجاری
اهمیت تبلیغات اتوبوسی در سطح شهر
در این مقاله قصد داریم در مورد مهم ترین ویژگی و اهمیت تبلیغات اتوبوسی صحبت کنیم پس همراه ما باشید: رسانه های محیطی مختلف می توانند در مقاطع زمانی یا محصول و خدمات متفاوت و با توجه به جایگاه بازار کسب و کارها متفاوت باشند. در سال های اخیر شاهد این بوده ایم که تبلیغات […]
نکات مهم بسته بندی
بسته بندی یکی از زیر مجموعههای بازاریابی است که در ایران معنا و مفهوم کالا و بسته بندی و بازاریابی به خوبی جا نیفتاده است . کمتر پدیده ای ارتباطی مانند بسته بندی ، دو ویژگی جاذبهی فردی و اجتماعی را توأمان با خود دارد و از این نقطه نظر ، صنایع بسته بندی در هر کشوری ، نمایندۀ رشد ساختارهای بازاری و تولید آن میباشد .
مزایا و معایب در استفاده از تبلیغات محیطی
وقتی به تبلیغات محیطی فکر میکنید اولین چیزی که به ذهن شما میرسد، چیست؟ برای اکثر مردم، تصویری از یک تابلوی تبلیغاتی بزرگ در امتداد بزرگراه یا یک ساختمان تجاری در شهر به ذهن میرسد. اما تبلیغات محیطی در واقع بسیار فراتر از این بیلبوردهای بزرگ و رنگارنگ است. ایستگاههای اتوبوس، دستگیرههای اتوبوس، بدنه اتوبوسها، […]