blog برندسازی چیست و برای برند سازی چه کار باید کرد و چگونه برند بسازیم؟ آژانس تبلیغاتی پرسفید

برای برندسازی چه باید کرد؟

  • تاریخ نشر : آبان ۱۰, ۱۴۰۰
  • نویسنده : آژانس تبلیغاتی پرسفید
برندسازی و شعار تبلیغاتی

برندسازی و هویت بصری برند، دو اصطلاح هستند که اغلب در روند ساخت یک برند اشتباه گرفته می‌شوند. هویت بصری برند جنبه بصری برندسازی است که احساسات خاص در مصرف کننده از طریق تجسم ایجاد می‌کند. در حالیکه برند، تمام کارهایی است که یک شرکت برای ایجاد آگاهی و جدا کردن خود از رقبا انجام می‌دهد.

این مقاله را مطالعه کنید: انواع تبلیغات محیطی و کاربرد آن در فروش و برندینگ

ما در این مقاله قصد داریم در مورد برندسازی و هویت بصری برند و مواردی که باعث توسعه یک تجارت می‌شود صحبت کنیم. همچنین می‌خواهیم به زبان ساده برندسازی و مراحل انجام آن را برای شما شرح دهیم.

برند

برند در واقع به درک مشتری از تجارت و محصولات شما گفته می‌شود. بنیانگذار آمازون، جف بزوس، حتی بهتر می‌گوید: “برند شما همان چیزی است که دیگران درباره شما می‌گویند.” برند شما شهرت شماست!

اما سوال اینجاست که آیا ساختن برند ساده است؟ حقیقت این است که برندسازی یک پروسه طولانی مدت دارد و ممکن است چند ماه به طول بیانجامد. ایجاد یک برند طی چندین مرحله انجام می‌شود. با اینکه مدت زیادی برای ساخت یک برند صرف می‌شود ولی از طرف دیگر باعث می‌شود مشتریان بیشتری جذب تجارت شما شوند. در نتیجه منجر به افزایش در فروش، تولید بیشتر و شناخته شدن بیشتر خدمات و محصولات شما شود.

برندسازی

ایجاد تصویری از تجارت شما در ذهن مخاطب با استفاده از استراتژی‌ها و ایجاد کمپین‌های بازاریابی را برندسازی می‌گویند.

تصور مثبت + ایستادگی کردن = موفقیت برند

برندسازی همان چیزی است که ارزش‌های شما را به شما ارتباط می‌دهد. برندسازی آن چیزی نیست که شما به مردم می‌گویید. برندسازی “فروش، خرید، من بهترین تجارت هستم” نیست. بلکه آن چیزی است که مردم درباره برند شما احساس و فکر می‌کنند.

تقویت تصویر نام تجاری شما از طریق فعالیت‌های مختلف بازاریابی دیجیتال می‌تواند به صورت مؤثر انجام شود:

  1. تجربه کاربری (یعنی وب سایت شما)
  2. SEO و تولید محتوا
  3. بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی
  4. بازاریابی ایمیلی
  5. تبلیغات

اینها در کنار هم برای دستیابی به آگاهی و رشد برند ضروری هستند.

هویت بصری برند

هویت بصری برند جزئی از برند است در حالی که برندسازی یک آرم طراحی شده برای شرکت شماست. هویت بصری برند ویژگی‌های سازمان و تجارت شما را بازگو می‌کند.

هویت بصری شامل عناصر زیر است:

  • طراحی آرم
  • فونت ها
  • عکس
  • رنگ‌ها و اشکال
  • هر تصویری دیگر که به انتقال پیام برند شما کمک می‌کند.

برند بوک

به عبارت ساده، برند بوک (یا راهنمای نام تجاری) خلاصه ای از رسالت، تصویر و ارزش‌های اصلی برند شما است. مهمتر از همه، این هویت برند است، یک طرح که دارای لایه هایی از جزئیات است. از جنبه‌های عمومی، مانند هدف برند، تا ظریف‌تر و پیچیده تر، مانند مشخصات مربوط به طرح رنگ و فونت. با ترکیب همه این عناصر، یک کتابچه راهنمای جامع برند تجاری ایجاد می‌شود که دید کاملی از شرکت و محصول آن به کارمندان و مشتریان می‌دهد. هر برند بزرگ دارای یک نام تجاری است، از اپل و گوگل گرفته تا کوکاکولا. حتی برندهایی در مقیاس کوچکتر نیز از داشتن برند بوک سود می‌برند.

به عنوان یک قاعده کلی، یک برند بوک موفق باید موارد زیر را داشته باشد:

  • نام تجاری
  • داستان، هدف و رسالت برند
  • نشان تجاری و تغییرات آن
  • آیکون ها
  • طرح رنگی
  • فونت ها، اندازه‌ها و تغییرات سبک
  • تصاویری که برند را منعکس کنند
  • زبان تجاری و سبک ارتباطی (برای مثال، رسمی یا غیررسمی، دوستانه و …)

شعار تبلیغاتی

یکی دیگر از مراحل مهم شناخت برند شما استفاده از شعار تبلیغاتی است. یک شعار تبلیغاتی باید ویژگی هایی زیر را دارا باشد:

  • شعار تبلیغاتی باید به یاد ماندنی باشد.
  • باید به مردم بگوید که شرکت یا محصول شما چه کاری انجام می‌دهند و باید به نوعی در ارتباط با تجارت شما باشد. حتی اگر آنها فقط از چند کلمه تشکیل شده باشند.
  • در شعار تبلیغاتی هر جمله باید کامل باشد.
  • اگر یک شعار می‌نویسید، به ایده خود در لوگوی خود نگاه کنید.
  • در شعار باید آرم خود را شرح دهید و در چند کلمه آن را توضیح دهید.
  • شعار باید مطابق با موضوع آرم باشد، زیرا غالباً با هم نمایش داده می‌شوند.
  • شعار تبلیغاتی را به گونه ای بنویسید که در ذهن بماند. حتی می‌توانید با استفاده از طنز به یادگیری مخاطب خود کمک کنید.

بخوانید: چگونه ایده هایمان را عملی کنیم؟

حال می‌خواهیم به مراحل ساخت یک برند بپردازیم. با ما همراه باشید.

چگونه یک برند بسازیم؟

در اینجا مراحلی که لازم است برای ساخت یک برند طی کنید را با هم بررسی می‌کنیم:

1- هدف برند خود را پیدا کنید.

پشت هر مارک موفق هدف قدرتمندی وجود دارد. هدف چیزی است که شما را به حرکت وا می‌دارد. در اینجا چهار سؤال وجود دارد که باید هنگام تعیین هدف برند از خود بپرسید:

  • چرا وجود دارید؟
  • چه چیزی شما را متمایز می‌کند؟
  • چه مشکلی را حل می‌کنید؟
  • چرا مردم باید به تجارت شما توجه کنند؟

بر اساس این سوالات می‌توانید هدف برند خود را کشف کنید.  مفهوم حلقه طلایی سیمون سینک می‌تواند در شناسایی هدف برند یا تجارت به شما کمک کند. این حلقه طلایی شامل 3 قسمت است:

  1. چه چیزی – محصولات یا خدماتی که به مشتریان خود ارائه می‌دهید.
  2. چگونه – چیزها شما را از رقابت متمایز می‌کند.
  3. چرا – دلیل اشتیاق و وجود برند شما.

2- برندهای رقیب خود را شناسایی کنید.

هرگز از کارهایی که برندهای بزرگ انجام میدهند تقلید نکنید. بلکه باید از نقاط ضعف و قوت آن‌ها آگاه شوید. همه این‌ها بخاطر این است که برندی کاملاً متمایز و منحصربه فرد داشته باشید و نام تجاریتان موثر باشد. علاوه بر این، شناخت و بخاطرسپاری آن توسط مخاطبان براحتی انجام پذیرد.

تحقیق کنید که رقبای شما تا چه حد در کار خود موفق بوده اند. سپس به این سؤالات پاسخ دهید.

  • آیا رقیب شما ارتباط منسجمی با پیام رسانی و هویت بصری برند ایجاد کرده است؟
  • کیفیت محصولات یا خدمات رقیب چقدر است؟
  • آیا رقیب از نظرات مشتریان خود استفاده می‌کند؟
  • رقیب  شما از چه راه هایی تجارت خود را اعم از آنلاین و آفلاین بازاریابی می‌کند؟

برای پاسخ دادن به این سوالات 2 تا 4 رقیب خود را انتخاب کنید. سپس نتایج بررسی خود را روی نمودار ببرید و آنها را مقایسه کنید.

3- مخاطب مورد نظر خود را تعیین کنید.

پایه و اساس ایجاد نام تجاری شما مخاطب شناسی است که باید روی آن تمرکز کنید. هنگام ساختن برند، این نکته را به خاطر بسپارید که دقیقاً مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند. با شناخت مخاطب می‌توانید فعالیت‌های خود را در جهت رفع نیازهای آنها پیش ببرید. سبک زندگی و سلیقه مخاطبان خود را شناسایی کنید و روی آن‌ها متمرکز شوید.

یکی ار مزایای رقابتی در ساخت برند، تمرکز روی مخاطبان هدف است. این امر موجب می‌شود مطمئن شوید که پیام شما به مخاطبان هدفتان رسیده است. مواردی که برای مخاطب شناسی به آنها نیاز دارید به قرار زیر است:

  • سن
  • جنسیت
  • مکان
  • درآمد
  • سطح تحصیلات

علاوه بر این موارد، جزییات زیر را نیز برای بدست آوردن شناخت بیشتر باید در نظر بگیرید:

  • انگیزه ها
  • اهداف
  • مشکلات
  • الگوها
  • وابستگی‌های تجاری

مشخص کردن مخاطب هدف برای خدمات یا محصولات خود، تمرینی است که بر کلیه زمینه‌های فرآیند ساخت برند، تأثیر خواهد گذاشت. در نتیجه، مخاطب شناسی دقیق، از استراتژی‌های کلی ساخت برند تجاری شما پشتیبانی می‌کند. این قطعاً اولین قدم مهم است.

4- ماموریت برند را مشخص کنید.

آیا در مورد رسالت برند خود فکر کرده اید؟ در اصل، باید بطور واضح آنچه شرکت شما دنبال می‌کند را ترسیم کنید. قبل از برندسازی و تعیین مخاطبان هدف، باید بدانید تجارت و خدمات شما چه هدفی را دنبال می‌کنند. در واقع از ارش تجارت خود آگاه شوید. همه موارد شامل آرم، برچسب، صدا و پیام برند و شخصیت شما باید این هدف را دنبال کنند. وقتی مردم از شما می‌پرسند چه کاری انجام می‌دهید: با بیان ماموریت برند خود به آنها پاسخ دهید.

5- خصوصیات اصلی و مزایای برند تجاری خود را بیان کنید.

محصولات، خدمات و مزایای شما فقط متعلق به شما هستند. یک نام تجاری که به یاد ماندنی باشد به این معنی است که شما باید عمق کار خود را کشف کنید. چیزی را ارائه دهید که هیچ کس دیگری آن را پیشنهاد نمی‌کند.

روی ویژگی‌ها و مزایایی که برند شما را بهتر معرفی می‌کند، تمرکز کنید. با فرض اینکه شما مخاطب مورد نظر خود را دقیقاً می‌شناسید، به آنها دلیل ارجحیت برند خود را به دیگر برندها توضیح دهید.

6- صدای برند منحصر به فرد خود را تشکیل دهید.

صدای برند شما به رسالت، مخاطبان و شرکت شما بستگی دارد. در واقع صدای برند، نحوه ارتباط با مخاطبان و نحوه پاسخ به آنها را تعیین می‌کند.

صدای برند اشکال مختلفی دارد، می‌تواند حرفه ای، دوستانه، تکنیکی، تبلیغاتی، مکالمه ای، آموزنده و … باشد. خواهید دید که اگر از صدای برند صحیح استفاده کنید، قوی‌ترین شانس ارتباط با مصرف کنندگان را خواهید داشت. این امر به ویژه هنگام انتشار مقالات وبلاگ یا پست‌های رسانه‌های اجتماعی بسیار مهم است.

7- اجازه دهید شخصیت برند شما بدرخشد.

مشتریان به دنبال شرکت هایی که محصولات و خدماتی مشابه ارائه می‌دهند، نیستند. آنها به دنبال تجربه ای متناسب با نیازهای خود هستند و توسط برند حمایت شوند.

8- ساختن یک برند تجاری و پیام رسانی

به مخاطبان خود به طور واضح شرح دهید که چه کسی هستید. از صدای تجاری که برای برند خود انتخاب کرده اید استفاده کنید. پیام رسانی شما باید کاملاً با برند شما هماهنگ باشد و پیامها به صورت مداوم منتقل شوند. این بخش از فرایند توسعه برند جنبه‌های کلیدی را تعریف می‌کند:

  • چه کسی هستید؟
  • چه چیزی ارائه می‌دهید؟
  • چرا مردم باید شما را انتخاب کنند؟

برای تجارت خود یک داستان تعریف کنید تا مخاطبان شما ارتباط بهتری با شما برقرار کنند. آن را ساده و واضح بیان کنید.

9- ایجاد یک آرم و نشانه تجاری

وقتی در مورد چگونگی ساختن یک برند فکر می‌کنید، تصاویری به ذهن خطور می‌کند. این مرحله نیاز به خلاقیت دارد. مهمترین مرحله ساخت برند، ایجاد یک آرم و نشان تجاری است. این آرم در همه مواردی که مربوط به شغل شما است ظاهر خواهد شد و به هویت تجارت شما تبدیل خواهد شد.

برندسازی ، آرم تجاری در برند

بنابراین باید برای ایجاد آرمی استثنایی برای تقویت هویت بصری برند خود، زمان و پول سرمایه گذاری کنید.

جهت اطلاعات بیشتر این مطلب را بخوانید: اصول طراحی لوگو،آرم و نشانه

10- نام تجاری خود را در تمامی ابعاد تجارت خود ادغام کنید.

نام تجاری شما باید منعکس کننده فعالیت‌های تجاری شما باشد. هر چیزی که قابل مشاهده باشد، روی تمامی موارد تبلیغاتی خود از کارت ویزیت تا بسته بندی و تمامی محصولات، آرم خود را قرار دهید. علاوه بر این‌ها با راه اندازی یک وب سایت می‌توانید به شناخت بهتر برند خود کمک کنید. توجه داشته باشید که آرم باید در وب سایت، موارد تبلیغاتی و شبکه‌های اجتماعی یکسان باشند.

11- در مورد نام تجاری خود صادق باشید.

برند خود را مرتباً تغییر ندهید. مگر اینکه تصمیم بگیرید آن را به چیزی تغییر دهید که متناسب با نیاز مشتریان باشد. برندتان باید سازگار با تجارت شما باشد. همچنین باید تمامی مدارک شما متناسب با برندتان و نوع تجارتتان باشد.

SEO و تولید محتوا

یکی از موثرترین راه‌های تبلیغات و بازاریابی و افزایش آگاهی از برند و ایجاد ترافیک در وب سایت شما، بهینه سازی موتور جستجو (SEO) و تولید محتوا است.

روش‌های زیادی برای دستیابی به موقعیت در نتایج موتور جستجو وجود دارد. هدف، بالا بردن رتبه بندی موتورهای جستجو و تولید محتوای با ارزش برای رسیدن به اهداف کاربر است. بازاریابی تولید محتوا به شما کمک می‌کند تا با مخاطب هدف خود ارتباط برقرار کنید و مشتری خود را پشتیبانی کنید. تولید محتوا می‌تواند جذب مخاطب بالایی برای وب سایت شما داشته باشد.

نتیجه گیری

برندسازی می‌تواند یکی از مهمترین کارهایی باشد که می‌توانید برای تجارت خود انجام دهید. یک فرآیند ساخت و ساز برند خوب می‌تواند تجارت شما را از یک تجارت کوچک به یک رقیب موفق تبدیل کند.

با ایجاد برند متوجه خواهید شد که مشتریان اعتماد عمیق‌تری نسبت به برند شما پیدا می‌کنند. در نتیجه بیشتر آنچه را که می‌فروشید، خریداری کنند. بنابراین، برای توسعه تجارت خود از یک برند و هویت بصری برند استفاده کنید.

بعد از مطالعه این مقاله که موضوعی راجع به برندسازی وشعار تبلیغاتی ، توضیح داده است. حالا خودتان تصمیم بگیرید که برای برندسازی چه کارایی می‌توانید انجام دهید تا اثربخشی و بازخورد خوبی در کسب و کارتان را پیدا کنید. آیا برای برندسازی احتیاج به کمک دارید؟ کانون تبلیغاتی پرسفید یک آژانس برندسازی است که در زمینه استراتژی برند، هویت بصری برند، طراحی وب سایت و تبلیغات و بازاریابی برند تخصص دارد. ما می‌توانیم در ایجاد موفقیت آمیز یک برند به شما کمک کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با تیم پرسفید از طریق تماس با ما درارتباط باشید. برای کسب اطلاعات و مشاهده نمونه کارهای بیشتر، به صفحات نمونه کارها، خدمات و مقالات سایت پرسفید سر بزنید. در صورت تمایل جهت دسترسی آسان اینستاگرام ما را داشته باشید.


مشتریان آژانس تبلیغاتی پرسفید +4630
برخی از مشتریان که افتخار همکاری با آنها را داشته ایم

21 سال خدمت به بیش از 4600 برند و مجموعه تجاری

مطالب آموزشی
تبلیغات اتوبوسی در سطح شهر

اهمیت تبلیغات اتوبوسی در سطح شهر

در این مقاله قصد داریم در مورد مهم ترین ویژگی و اهمیت تبلیغات اتوبوسی صحبت کنیم پس همراه ما باشید: رسانه های محیطی مختلف می توانند در مقاطع زمانی یا محصول و خدمات متفاوت و با توجه به جایگاه بازار کسب و کارها متفاوت باشند. در سال های اخیر شاهد این بوده ایم که تبلیغات […]

نکات مهم بسته بندی و طراحی بسته بندی محصولات

نکات مهم بسته بندی

بسته بندی یکی از زیر مجموعه‌های بازاریابی است که در ایران معنا و مفهوم کالا و بسته بندی و بازاریابی به خوبی جا نیفتاده است . کمتر پدیده ای ارتباطی مانند بسته بندی ، دو ویژگی جاذبه‌ی فردی و اجتماعی را توأمان با خود دارد و از این نقطه نظر ، صنایع بسته بندی در هر کشوری ، نمایندۀ رشد ساختارهای بازاری و تولید آن می‌باشد .

مزایا و معایب تبلیغات محیطی

مزایا و معایب در استفاده از تبلیغات محیطی

وقتی به تبلیغات محیطی فکر می‌کنید اولین چیزی که به ذهن شما می‌رسد، چیست؟ برای اکثر مردم، تصویری از یک تابلوی تبلیغاتی بزرگ در امتداد بزرگراه یا یک ساختمان تجاری در شهر به ذهن می‌رسد. اما تبلیغات محیطی در واقع بسیار فراتر از این بیلبوردهای بزرگ و رنگارنگ است. ایستگاه‌های اتوبوس، دستگیره‌های اتوبوس، بدنه اتوبوس‌ها، […]

سایر مقالات