موتور جستجو چیست؟
- تاریخ نشر : آبان ۸, ۱۴۰۰
- نویسنده : آژانس تبلیغاتی پرسفید
دنیای وب منبع عظیمی از اطلاعات است که روزبهروز برحجم آن افزوده میشود. در حال حاضر میلیاردها صفحه که اطلاعات فراوانی از موضوعات مختلف را در بر دارند، بر روی سرورهای مختلف جا خوش کرده اند. این در حالیست که تولد سایتهای جدید و گسترش سایتهای موجود نیز به طور فزاینده ای به این حجم اطلاعات میافزاید. در اینجا پاسخ هایی به سوال “موتور جستجو چیست ” که همواره در ذهن شما بوده است را آماده کردیم.
نرخ رشد اطلاعات تا بدانجاست که امروزه مشکل دسترسی به اطلاعات جدیتر از نبود اطلاعات است. امروزه چالش عمده اکثر کاربران دستیابی به اطلاعات است. به عبارت دیگر اگر کاربری دنبال موضوعی خاص باشد، کدام صفحه را باید بخواند؟ از میان این تعداد عظیم صفحات موجود، کدام صفحه نیاز او را برآورده میکند؟
اگر سایتی باشد که به کاربران در یافتن اطلاعات کمک کند، قطعا مورد توجه خواهد بود. خوشبختانه چنین سایتی وجود دارد و ما آنرا با نام موتور جستجوگر میشناسیم.
این مقاله را مطالعه کنید: سئو چیست؟
موتور جستجو چیست ؟
موتورجستجوگرسایتی است که برای کمک به کاربران دریافتن اطلاعات موجود درسایتهای دیگر طراحی شده است. موتور جستجوگر سایتی است که با گرفتن عبارتی مختصر، کاربر را با لیستی از سایتها روبرو میکند که به موضوع مورد علاقه او مرتبط میباشند.
آمارها نشان میدهند که افراد بسیاری سفر در دنیای وب را با موتورهای جستجوگر آغاز میکنند و مراجعه به موتورهای جستجوگر چنان عادی شده است که جستجو کردن وکارباموتورهای جستجوگر،دومین فعالیت عمده کاربران دردنیای وب(بعد از ارسال و دریافت نامههای الکترونیکی)، محسوب میشود.
هرچه برمحبوبیت وب افزوده میگردد،نیاز به بایگانی کردن اطلاعات آن نیز بیشتر میشود؛ موتور جستجوگر نیز در واقع این اطلاعات رابایگانی کرده،در زمان موردنیازوبه سرعت دراختیارکاربران قرار میدهد. بدون موتور جستجوگر، وب تنها به بخش کوچکی از موفقیت امروزی خود دست مییافت زیرا موتورجستجوگ، اینترنت را به رسانهای قابل استفاده برای همه کرده است (از هیچ کس توقع نمیرود تعداد زیادی از آدرسهای وب را به یاد داشته باشد).
توضیح مختصر موتور جستجو
آن چه که موتورهای جستجوگر انجام میدهند، با درجات متفاوتی از موفقیت، فراهم کردن یک وسیله جستجوی ساده است. وقتی یک کاربر وب عبارتی را جستجو میکند، موتور جستجوگر لیستی از سایتها را ارائه میکند که تعداد آنها از چند صد مورد تا چند میلیون متغیر است.
سایت هایی که موتور جستجوگر به عنوان نتایج جستجویش ارایه میکند، بر حسب میزان ارتباط با عبارت جستجو شده به ترتیب نزولی لیست میشوند. به عبارت دیگر سایتی که به عنوان اولین سایت در نتایج جستجو معرفی شده است، مرتبطترین سایت با عبارت جستجو شده از دید آن موتور جستجوگر بوده است.
دقت در ارایه نتایج جستجو چیزیست که کاربران وب همواره از موتورهای جستجوگر میخواهند. هر چه نتایج جستجوی یک موتور جستجوگر دقیقتر و مرتبطتر باشد، محبوبتر خواهد بود و کاربران بیشتری بدان مراجعه خواهند کرد.
اگر عبارت یکسانی در تمام موتورهای جستجوگر جستجو شود، هیچ کدام از آنها نتایج یکسانی را ارائه نمیدهند و با نتایج کاملا متفاوتی روبرومیشویم. تفاوت درارائه نتایج جستجو در موتورهای جستجوگر از تفاوت آنها در الگوریتم (سیستم رتبه بندی) و بایگانی دادهشان ناشی میشود.حتی اگرهمه آنها ازبایگانی داده یکسانی نیز استفاده کنند، بازهم نتایج جستجویشان متفاوت خواهد بود. موتورجستجوگربرای ردهبندی صفحات وب ازالگوریتم خاصی استفاده میکند که فوقالعاده محرمانه میباشد. الگوریتم نیزمجموعهای از دستورالعملها است که موتور جستجوگر به کمک آن تصمیم میگیرد که سایتها را چگونه در خروجیاش مرتب کند.
برای اینکه سایتها با هم مقایسه شوند و بر حسب میزان ارتباط با موضوع جستجو شده، مرتب شوند، موتور جستجوگر، الگوریتم را برمجموعهای ازپارامترها اعمال میکند. پارامترهای مورد توجه موتور جستجوگر نیز همانند الگوریتم آنها ناشناخته است و این ناشناختهها جذابیت دنیای موتورهای جستجوگر را دوچندان میکنند.
به اهمیت موتورهای جستجوگر از دیدگاه کاربران وب و جستجوکنندگان اطلاعات اشاره شد. آیا موتورهای جستجوگر از دیدگاه تجاری و دیدگاه یک مدیر سایت نیز مهم میباشند؟
اهمیت تجاری موتورهای جستجوگر
فعالان عرصه تجارت الکترونیک، آوردن بیننده به سایت را برای موفقیت در دنیای وب و تجارت آنلاین ضروری میدانند. فرقی نمیکند که سایت چه میفروشد وچه خدماتی ارایه میدهد:اگر سایتی به دنبال فروش کالا یا خدمات و کسب درآمد یا محبوبیت است، باید بیننده داشته باشد.
تعداد بینندگان یک سایت، برگ برنده آن برای کسب موفقیت در دنیای وب میباشد. سایتی که بیننده ندارد، بدون شک مرگی آنلاین را تجربه میکند و چه بسیارند سایتهایی که هر روزه از چرخه زندگی در وب خارج میشوند!
مدیران و طراحان خبره وب به خوبی میدانند که فقط طراحی یک وب سایت تضمینی برای آمدن بیننده به آن نیست بلکه باید بینندگان رابه طریقی به سایت جذب کرد. بینندگان تنها به دنبال رفع نیازهای اطلاعاتی خود میباشند و وظیفه ندارند به هر قیمتی که شده سایت شما را بیابند.
آمار موتورهای جستجو
- برای دعوت بینندگان به وب سایتتان چه تدابیری اندیشیده اید؟ چگونه دیگران بدانند که شما سایت پر محتوا و جذابی دارید؟ خود شما چگونه سایتهای دیگر را مییابید؟ بدون هیچگونه تردیدی باید گفت که ما در اغلب موارد به کمک موتورهای جستجوگر به آنچه که میخواهیم، دست مییابیم.
- اگرما اینکاررا انجام میدهیم، دیگران نیز دقیقا همین کار را میکنند: جستجوی چند عبارت در یکی از موتورهای جستجوگر و مراجعه به یکی از وب سایتها. ببینیم آمارها چه میگویند:
- 82 درصد کاربران اینترنت، موتورهای جستجوگر را ابزار اصلی خود برای یافتن وب سایتها عنوان کرده اند.
- 57 درصد از کاربران اینترنت، هر روز جستجو میکنند و 46 درصد این جستجوها برای کالا یا خدمات است. (منبع: SRI )
- 85 درصد ترافیک هدفمند در اینترنت را موتورهای جستجوگر باعث میشوند. همان گونه که آمارها نشان میدهند موتورهای جستجوگر ابزار مناسبی هستند که خریداران به کمک آنها، کالا یا خدمات مورد نیاز خودرا مییابند. البته تنها ردههای بالای نتایج جستجو هستند که مورد توجه کاربران قرار میگیرند و آنها به سایتهای لیست شده در این رتبهها مراجعه میکنند.
- بسیاری ازکاربران دریافته اند که در اغلب موارد 10 رتبه اول نتایج جستجو میتواند خواسته آنها را برآورده کند و هنوز هم علاقه دارند که تنها 10 سایت اول در نتایج جستجو را مرور کنند. اما آمارها چه میگویند:
- 70 درصد از کاربران به هنگام جستجو حتما یکی از سه سایت ابتدای نتایج جستجو را کلیک میکنند.
- تنها 7 درصد از آنها سایتهای قرار گرفته در رتبههای بیستم به بعد را کلیک میکنند.
- 85 درصد ازآنها اگر جوابی برای جستجوی خود در بیست نتیجه اول نتایج جستجو نیابند، موتور جستجوگر مورد استفاده خود را عوض میکنند.
- 33درصد کاربران وب فکرمی کنند سایتی که در ابتدای نتایج جستجو قرار دارد، در موضوع جستجو شده سرآمدتر از رقبای خود است و در آن موضوع پیشرو میباشد.
نکات مهم
با دقت در این آمارها، اهمیت کسب رتبههای بالا در موتورهای جستجوگر روشنتر میشود. نکته مهم دیگر این است که بینندگانی که موتورهای جستجوگر روانه سایتها میکنند، به احتمال زیاد مخاطبان اصلی سایت مورد نظر میباشند و این در حالی است که هزینه چندانی نیز صرف آوردن آنان به سایت نشده است.
آمارهای ارایه شده ازرفتار کاربران وب پیام بسیار واضحی دارد: سایتهایی که در رتبههای بالا قرار نمیگیرند، بخش مهمی از کاربران مخاطب خود را از دست میدهند.
رقیب در موتورهای جستجو
یک سایت ممکن است هزاران بیننده داشته باشداما تعداد بینندگان گروه مخاطب آن است که موفقیت سایت را رقم میزند. زیرا در اغلب موارد این بینندگان مخاطب سایت هستند که از سایت چیزی بیشتر از اطلاعات رایگان ارایه شده میخواهند.
امروزه تجارت الکترونیک خود را با مسئله رتبه بندی درموتورهای جستجوگرهماهنگ کرده است زیرا رتبههای بالاتر مستقیما به فروش بیشتر، تعبیرمی شوند. طبق آمارهای ارایه شده در ابتدای سال جدید میلادی (2003) نزدیک به 93 درصد بینندگان سایتهای فعال در زمینه ارایه هدایای کریسمس را موتورهای جستجوگر فراهم کرده اند که در این بین گوگل با 27 درصد در صدر ایستاده است و پس از آن یاهو با 25 درصد در رده دوم قرار گرفته است.
شم بازاریابی حکم میکند که همواره درجایی حضورداشته باشیم که مشتری ما آنجاست. اگر ما آنجا نباشیم، رقیب ما آنجا خواهد بود. به عبارت دیگر کسی که قرار است از ما خرید کند، از رقیب ما خرید میکند:
رقیب ما هر روز چاقتر و چاقتر میشود و ما نحیف و نحیف تر.
بازاریابی موتورهای جستجو
بازاریابی با موتورهای جستجوگر (Search Engine Marketing) نیز دو هدف عمده زیر را دنبال میکند:
- حضور در جاهایی که خریداران ما آنجا هستند.
- بالاتر بودن از رقبا ( کسب وضعیت بهتر نسبت به رقبا)
اینگونه ازبازاریابی شامل فعالیتهای مختلفی میباشد که از مهمترین فعالیتهای آن، بهینه سازی سایت (Search Engine Optimization) می باشد. درحقیقت موتورهای جستجوگرازمهمترین بینندگان هر سایتی هستند. اگر سایت شما تنها برای مرورگرها، بهینه سازی شده است، کمی تامل کنید: سایت شما باید برای موتورهای جستجوگر هم بهینه سازی گردد. به عنوان مثال مرورگرها میتوانند صفحات را با وجود بعضی ازخطاها در کدهای آنها، به کاربران نمایش دهند اما موتورهای جستجوگر تا این حد مهربان نیستند. خوشبختانه توجه به موتورهای جستجوگر در طراحی سایت، آنرا برای کاربران سایت هم قابل استفادهتر میکند.
بهینه سازی سایت به معنای به کارگیری ترفندهای پیچیده نیست بلکه دراغلب موارد به کارگیری و اعمال تغییرات کوچک و ساده در سایت است که معمولا تاثیر فوق العاده ای در بالا بردن ضریب نفوذ سایت شما در موتورهای جستجوگر دارند.
پارامترهای موتور جستجو
ضریب نفوذ مناسب به معنای حضور در موتورهای جستجوگر مهم و عمده، بایگانی شدن هر چه بیشتر صفحات سایت در پایگاه داده آنها و قرار گرفتن در صفحههای اول تا پنجم نتایج جستجوی آنهاست. متخصصین بسیاری در تلاشاند تا الگوریتم و پارامترهای مورد توجه موتورهای جستجوگر را شناسایی کنند تا بتوانند به کمک آنها به رتبههای بالاتری دست یابند و شانس خود را در کسب درآمد بیشتر، افزایش دهند.
بخوانید: الکسا چیست؟
البته به موازات آنها، موتورهای جستجوگر نیز روز به روز الگوریتمهای خود را هوشمندتر کرده و بر اقدامات امنیتی برای حفاظت از الگوریتمهایشان میافزایند. چیزی که امروزه این متخصصان با تاکید برآنها قصد بهبودی رتبههای سایتهای خود را دارند، تنها تجربه است و نه یافتههای علمی ثابت شده از اسرار بسیار موتورهای جستجوگر.
خلاصه
- موتور جستجوگر ابزاری است که کاربران اینترنت به کمک آنها سایتها را مییابند.
- نتایج جستجوی تمام موتورهای جستجوگر دقیق نیست.
- بسیاری از کاربران دریافته اند که در اغلب موارد 10 رتبه اول نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر میتواند خواسته آنها را برآورده کند.
- راههای بسیاری برای دسترسی به سایتها وجود دارد اما موتورهای جستجوگر همواره راهکار اساسی بوده اند.
- تجارت الکترونیک به شدت خود را با مسئله رتبه بندی در موتورهای جستجوگر هماهنگ کرده است و همه سایتها برای کسب رتبههای بالا تلاش میکنند.
- اجرای یک برنامه موفق بازاریابی با موتورهای جستجوگر، بدون یک ساختار و زیربنای مستحکم در خود سایت اصولا با شکست همراه میباشد.
مفاهیم و اصطلاحات دنیای جستجو و موتورهای جستجوگر
قبل از شروع گفتگو درباره هر موضوعی نیاز به آن است که مفاهیم اولیه و اصطلاحات رایج در آن موضوع، بیان شود تا طرفین گفتگو راحتتر به منظور یکدیگر پی ببرند. برخی از مفاهیم و اصطلاحات حوزه SEO در این مقاله شــرح داده شده است.
Spider Crawler Robot
نرم افزاری است که کار جمع آوری اطلاعات از صفحات سایتهای مختلف را بر عهده دارد.
Directory فهرست
نوعی از موتورهای جستجوگر که پایگاه داده آن توسط ویراستاران تکمیل میگردد. در آنها سایتها در گروههایی موضوعی دسته بندی میشوند.
Keyword
بــه واژهها ی مهم (کلیدی) هر صفحه گفته میشود. اما غالبا” منظور کلماتی است که دوست داریم با آنها رتبههای مناسبی کسب کنیم.
Keyword Density
چگالی کلمه، منظور تعداد دفعات تکرار واژههای کلیدی در مقایسه با سایر کلمات متن است.
Keyword Staffing
تکرار یک کلمه به دفعات و پشت سر هم به منظور بالا بردن چگالی کلمه. این کار تقلب محسوب میشود.
Tinny Text
نوشتن متن با اندازههای بسیار کوچک و ریز به گونه ای که کلمات بسیاری بدین ترتیب در یک خط قرار داده میشود و به سختی نیز در صفحه قابل رویت هستند. نوشتن مطالب به این صورت، تقلب محسوب است.
Invisible Text
متن نامرئی. منظور استفاده از متنهای همرنگ با پس زمینه صفحه است. متن هایی که از دید کاربران مخفی میماند. به عنوان مثال اگر پس زمینه یک صفحه سیاه است، متن صفحه نیز با رنگ سیاه نوشته میشود تا دیده نشود . این نوع متنها از مصادیق تقلب میباشند.
Spam
تقلب، به تمام تلاش هایی گفته میشود که به کمک آن سعی میشود از راههای غیر معمول، رتبههای بالایی کسب شود. یا در اختیار گذاردن اطلاعاتی که موتورهای جستجوگر آنرا دوست ندارند (اطلاعات ناخواسته) مانند تکرار یک کلمه به دفعات و پشت سر هم، استفاده از متنهای هم رنگ زمینه و … است.
ALT tag
محتوای این شناسه، متنی است که یک عکس را توضیح میدهد.
Deep Crawl
به معنای این است که موتور جستجوگر، میتواندصفحات زیادی از یک سایت را در پایگاه داده اش قرار دهد.
موتور جستجوگر هرچه پایگاه داده اش بزرگتر باشد، صفحات بیشتری از یک سایت را میتواند در پایگاه داده اش قرار دهد. همه موتورهای جستجوگر دارای این ویژگی نمیباشند.
Robots.txt
با این فایل متنی و ساده، میزان دسترسی موتور جستجوگر به محتوای یک “سایت” را میتوان کنترل کرد.
META robots tag
به کمک این شناسه میزان دسترسی موتور جستجوگر به محتوای یک “صفحه” را میتوان کنترل کرد.
Link
پیوند. در واقع پلی بین دو صفحه است. به کمک آن میتوان از یک صفحه به صفحه دیگر رفت.
Link Popularity
مقصود این است که چه تعداد از سایتهای دیگر به سایتی مشخص لینک کرده اند یا اینکه از چند سایت دیگر میتوان به کمک پیوندها به سایتی مشخص رفت.
Link Reputation
اشاره به این دارد که سایر سایتها درباره سایتی که بدان لینک داده اند، چه میگویند. عموما در این موارد عنوان، متن لینک و کلمات اطراف لینک در سایت مقصد، بررسی میشوند.
Learn Frequency
بعضی از موتورهای جستجوگر میتوانند تشخیص دهند که محتوای صفحات پس از چه مدتی تغییر میکند (به روز میگردد) و بعد از آن مدت به آن صفحات مراجعه میکنند.
URL-Uniform Resource Locator
به آدرس منحصر به فرد هر منبع موجود در اینترنت گفته میشود. این منبع میتواند یک صفحه وب، یک فایل متنی و… باشد.
Stop Word
به کلماتی گفته میشود که در کل اینترنت از آنها بسیار استفاده شده است. کلماتی نظیرthe, a, an, web www, home page, و …
Meta tags
به کمک این شناسه ها، اطلاعاتی از صفحه در اختیار بینندگان (موتور جستجوگر، مرورگرها و …) قرار داده میشود.
META Keywords
به کمک آن، کلمات کلیدی صفحه در اختیار موتورهای جستجوگر قرار داده میشود.
META Description
به کمک آن، توضیحی مختصر از صفحه در اختیار موتورهای جستجوگر قرار داده میشود.
Stemming
به معنای این است که موتور جستجوگر میتواند صورتهای مختلف یک کلمه را جستجو کند. به عنوان مثال با جستجوی swim موتور جستجوگر به دنبال swimmer ، swimming نیز میگردد. همه موتورهای جستجوگر دارای این ویژگی نمیباشند.
Rank
رتبه یک صفحه در نتایج جستجو است زمانی که جستجویی مرتبط با محتوای آن صفحه انجام میشود.
Spamdexing
مختصر شده spam indexing است. منظور طراحی و معرفی صفحاتی به موتورهای جستجوگر است که کیفیت نتایج جستجو را پایین میآورند. موتورهای جستجوگر تمایل دارند که کاربران بارها و بارها به آنها مراجعه کنند و کیفیت بالای نتایج میتواند این روند را تضمین کند. لذا آنها هرکدام به نوعی سعی در تشخیص صفحاتی دارند که کیفیت نتایج جستجو را پایین میآورد. برخی از این موارد عبارتند از: ساختن صفحاتی که همگی دارای محتوای یکسانی اند، تکرار یک کلمه بیش از حد و …
Comment
توضیحاتی است که طراحان سایت در لا به لای کدهای HTML میگنجانند تا برای فهمیدن وظیفه بخشهای متفاوت کدهای HTML در مراجعات آتی نیازی به صرف وقت بسیار نداشته باشند.
موتور جستجو چگونه کار میکند؟
وقتی جستجویی در یک موتور جستجوگر انجام و نتایج جستجو ارایه میشود، کاربران در واقع نتیجه کار بخشهای متفاوت موتور جستجوگر را میبینند. موتور جستجوگر قبلا” پایگاه داده اش را آماده کرده است و این گونه نیست که درست در همان لحظه جستجو، تمام وب را بگردد. بسیاری از خود میپرسند که چگونه ممکن است گوگل در کمتر از یک ثانیه تمام سایتهای وب را بگردد و میلیونها صفحه را در نتایج جستجوی خود ارایه کند؟
گوگل و هیچ موتور جستجوگر دیگری توانایی انجام این کار را ندارند. همه آنها در زمان پاسخ گویی به جستجوهای کاربران، تنها در پایگاه داده ای که در اختیار دارند به جستجو میپردازند و نه در وب! موتور جستجوگر به کمک بخشهای متفاوت خود، اطلاعات مورد نیاز را قبلا” جمع آوری، تجزیه و تحلیل میکند، آنرا در پایگاه داده اش ذخیره مینماید و به هنگام جستجوی کاربر تنها در همین پایگاه داده میگردد.
اجزای موتور جستجو
بخشهای مجزای یک موتور جستجوگر عبارتند از:
- Spider یا عنکبوت
- Crawler یا خزنده
- Indexer یا بایگانی کننده
- Database یا پایگاه داده
- Ranker یا سیستم رتبه بندی
این مطلب را بخوانید: خطای 404 چیست؟
الف Spider- (عنکبوت)
اسپایدر یا روبوت (Robot)، نرم افزاری است که کار جمع آوری اطلاعات مورد نیاز یک موتور جستجوگر را بر عهده دارد. اسپایدر به صفحات مختلف سر میزند، محتوای آنها را میخواند، لینکها را دنبال میکند، اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری میکند و آنرا در اختیار سایر بخشهای موتور جستجوگر قرار میدهد. کار یک اسپایدر، بسیار شبیه کار کاربران وب است. همانطور که کاربران، صفحات مختلف را بازدید میکنند، اسپایدر هم درست این کار را انجام میدهد با این تفاوت که اسپایدر کدهای HTML صفحات را میبیند اما کاربران نتیجه حاصل از کنار هم قرار گرفتن این کدها را. index.html صفحه ای است که کاربران آنرا به صورت شکل (1) میبینند:
شکل 1- نمونه ای از صفحات وب که توسط مرورگرها نشان داده میشود.
اما یک اسپایدر آنرا چگونه میبیند؟
برای این که شما هم بتوانید دنیای وب را از دیدگاه یک اسپایدر ببینید، کافی است که کدهای HTML صفحات را مشاهده کنید. برای این کار در مرورگر مورد استفاده خود، مسیر نشان داده شده در شکل (2) دنبال کنید.
شکل 2- روش مشاهده کدهای HTML یک صفحه وب
با انجام این کار فایل متنی شکل (3) به شما نشان داده میشود:
شکل 3- کدهای HTML سازنده یک صفحه وب
آیا این دنیای متنی برای شما جذاب است؟
اسپایدر، به هنگام مشاهده صفحات، بر روی سرورها رد پا برجای میگذارد. شما اگر اجازه دسترسی به آمار دید و بازدیدهای صورت گرفته از یک سایت و اتفاقات انجام شده در آن را داشته باشید، میتوانید مشخص کنید که اسپایدر کدام یک از موتورهای جستجوگر صفحات سایت را مورد بازدید قرار داده است. یکی از فعالیتهای اصلی که در SEM انجام میشود تحلیل آمار همین دید و بازدیدها است.
اسپایدرها کاربردهای دیگری نیز دارند، به عنوان مثال عده ای از آنها به سایتهای مختلف مراجعه میکنند و فقط به بررسی فعال بودن لینکهای آنها میپردازند و یا به دنبال آدرس ایمیل (Email) میگردند.
ب- Crawler (خزنده)
کراولر، نرم افزاری است که به عنوان یک فرمانده برای اسپایدر عمل میکند. آن مشخص میکند که اسپایدر کدام صفحات را مورد بازدید قرار دهد. در واقع کراولر تصمیم میگیرد که کدام یک از لینکهای صفحه ای که اسپایدر در حال حاضر در آن قرار دارد، دنبال شود. ممکن است همه آنها را دنبال کند، بعضیها را دنبال کند و یا هیچ کدام را دنبال نکند.
کراولر، ممکن است قبلا” برنامه ریزی شده باشد که آدرسهای خاصی را طبق برنامه، در اختیار اسپایدر قرار دهد تا از آنها دیدن کند. دنبال کردن لینکهای یک صفحه به این بستگی دارد که موتور جستجوگر چه حجمی از اطلاعات یک سایت را میتواند (می خواهد) در پایگاه داده اش ذخیره کند. همچنین ممکن است اجازه دسترسی به بعضی از صفحات به موتورهای جستجوگر داده نشده باشد.
خزش چیست؟
شما به عنوان دارنده سایت، همان طور که دوست دارید موتورهای جستجوگر اطلاعات سایت شما را با خود ببرند، میتوانید آنها را از بعضی صفحات سایت تان دور کنید و اجازه دسترسی به محتوای آن صفحات را به آنها ندهید. موتور جستجو اگر مودب باشد قبل از ورود به هر سایتی ابتدا قوانین دسترسی به محتوای سایت را (در صورت وجود) در فایلی خاص بررسی میکند و از حقوق دسترسی خود اطلاع مییابد. تنظیم میزان دسترسی موتورهای جستجوگر به محتوای یک سایت توسط پروتکل Robots انجام میشود. به عمل کراولر ، خزش (Crawling) میگویند.
ج- Indexer (بایگانی کننده)
تمام اطلاعات جمع آوری شده توسط اسپایدر در اختیار ایندکسر قرار میگیرد. در این بخش اطلاعات ارسالی مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرند و به بخشهای متفاوتی تقسیم میشوند. تجزیه و تحلیل بدین معنی است که مشخص میشود اطلاعات از کدام صفحه ارسال شده است، چه حجمی دارد، کلمات موجود در آن کدامند، کلمات چندبار تکرار شده اند، کلمات در کجای صفحه قرار دارند و … .
در حقیقت ایندکسر، صفحه را به پارامترهای آن خرد میکند و تمام این پارامترها را به یک مقیاس عددی تبدیل میکند تا سیستم رتبه بندی بتواند پارامترهای صفحات مختلف را با هم مقایسه کند. در زمان تجزیه و تحلیل اطلاعات، ایندکسر برای کاهش حجم دادهها از بعضی کلمات که بسیار رایج هستند صرفنظر میکند. کلماتی نظیر a ، an ، the ، www ، is و … . از این گونه کلمات هستند.
د – DataBase (پایگاه داده)
تمام دادههای تجزیه و تحلیل شده در ایندکسر، به پایگاه داده ارسال میگردد. در این بخش دادهها گروه بندی، کدگذاری و ذخیره میشود. همچنین دادهها قبل از آنکه ذخیره شوند، طبق تکنیکهای خاصی فشرده میشوند تا حجم کمی از پایگاه داده را اشغال کنند. یک موتور جستجوگر باید پایگاده داده عظیمی داشته باشد و به طور مداوم حجم محتوای آنرا گسترش دهد و البته اطلاعات قدیمی را هم به روز رسانی نماید. بزرگی و به روز بودن پایگاه داده یک موتور جستجوگر برای آن امتیاز محسوب میگردد. یکی از تفاوتهای اصلی موتورهای جستجوگر در حجم پایگاه داده آنها و همچنین روش ذخیره سازی دادهها در پایگاه داده است.
و- Ranker (سیستم رتبه بندی)
بعد از آنکه تمام مراحل قبل انجام شد، موتور جستجوگر آماده پاسخ گویی به سوالات کاربران است. کاربران چند کلمه را در جعبه جستجوی (Search Box) آن وارد میکنند و سپس با فشردن Enter منتظر پــاسخ میمانند. برای پاسخگویی به درخواست کاربر، ابتدا تمام صفحات موجود در پایگاه داده که به موضوع جستجو شده، مرتبط هستند، مشخص میشوند. پس از آن سیستم رتبه بندی وارد عمل شده، آنها را از بیشترین ارتباط تا کمترین ارتباط مرتب میکند و به عنوان نتایج جستجو به کاربر نمایش میدهد.
حتی اگر موتور جستجوگر بهترین و کاملترین پایگاه داده را داشته باشد اما نتواند پاسخهای مرتبطی را ارایه کند، یک موتور جستجوگر ضعیف خواهد بود. در حقیقت سیستم رتبه بندی قلب تپنده یک موتور جستجوگر است و تفاوت اصلی موتورهای جستجوگر در این بخش قرار دارد. سیستم رتبه بندی برای پاسخ گویی به سوالات کاربران، پارامترهای بسیاری را در نظر میگیرد تا بتواند بهترین پاسخها را در اختیار آنها قرار دارد.
حرفه ایهای دنیای SEM به طور خلاصه از آن به Algo ( الگوریتم) یاد میکنند. الگوریتم، مجموعه ای از دستورالعملها است که موتور جستجوگر با اعمال آنها بر پارامترهای صفحات موجود در پایگاه داده اش، تصمیم میگیرد که صفحات مرتبط را چگونه در نتایج جستجو مرتب کند. در حال حاضر قدرتمندترین سیستم رتبه بندی را گوگل در اختیار دارد.
بخش های سیستم رتبه بندی
میتوان با ادغام کردن اسپایدر با کراولر و همچنین ایندکسر با پایگاه داده، موتور جستجوگر را شامل سه بخش زیر دانست که این گونه تقسیم بندی هم درست میباشد:
- کراولر
- بایگانی
- سیستم رتبه بندی
تذکر- برای سهولت در بیان مطالب بعدی هر گاه صحبت از بایگانی کردن (شدن) به میان میآید، مقصود این است که صفحه تجزیه و تحلیل شده و به پایگاه داده موتور جستجوگر وارد میشود.
برای آنکه تصور درستی از نحوه کار یک موتور جستجوگر داشته باشید داستان نامتعارف زیر را با هم بررسی میکنیم. داستان ما یک شکارچی دارد. او تصمیم به شکار میگیرد:
کار کراولر:
او قصد دارد برای شکار به منطقه حفاظت شده ابیورد، واقع در شهرستان درگز (شمالیترین شهر خراسان بزرگ) برود.
پروتکل Robots
ابتدا تمام محدودیتهای موجود برای شکار در این منطقه را بررسی میکند:
- آیا در این منطقه میتوان به شکار پرداخت؟
- کدام حیوانات را میتوان شکار کرد؟
- حداکثر تعداد شکار چه میزانی است؟
- و … .
فرض میکنیم او مجوز شکار یک اوریال (نوعی آهو) را از شکاربانی منطقه دریافت میکند.
کار اسپایدر
او اوریالی رعنا را شکار میکند و سپس آنرا با خود به منزل میبرد.
کار ایندکسر
شکار را تکه تکه کرده، گوشت، استخوان، دل و قلوه، کله پاچه و … آنرا بسته بندی میکند و بخشهای زاید شکار را دور میریزد.
کار پایگاه داده
بستههای حاصل را درون فریزر قرار داده، ذخیره میکند.
کار سیستم رتبه بندی
مهمانان سراغ او میآیند و همسرش بسته به ذائقه مهمانان برای آنها غذا طبخ میکند. ممکن است عده ای کله پاچه، عده ای آبگوشت، عده ای … دوست داشته باشند. پخت غذا طبق سلیقه مهمانان کار سختی است. ممکن است همه آنها آبگوشت بخواهند اما آنها مسلما” بامزهترین آبگوشت را میخواهند!
نکته ها:
- شکارچی میتوانست برای شکار کبک یا اوریال و یا هر دو به آن منطقه برود همانطور که موتور جستجوگر میتواند از سرور سایت شما انواع فایل (عکس، فایل متنی، فایل اجرایی و …) درخواست کند.
- شکارچی میتواند شب به شکار برود یا روز. موتور جستجوگر هم ممکن است شب به سایت شما مراجعه کند یا روز. بنابراین همواره مطمئن باشید که سایت شما آپ است و موتور جستجوگر میتواند در آن به شکار فایلها بپردازد.
- غذای خوشمزه را میتوانید با نتایج جستجوی دقیق و مرتبط مقایسه کنید. اگر شکارچی بهترین شکار را با خود به منزل ببرد اما غذایی خوشمزه و مطابق سلیقه مهمانان طبخ نگردد، تمام زحمات هدر رفته است.
- به عنوان آخرین نکته این بخش یاد آوری میکنم که به شکار اوریالی رعنا آن هم در منطقه حفاظت شده ابیورد (پارک ملی تندوره) اصلا فکر نکنید. اما توصیه میشود که حتما از طبیعت بکر آن دیدن فرمایید (بدون اسلحه!).
بهینه سازی موتورهای جستجو
بهینه سازی موتورهای جستجو روشی است برای بالا بردن تعداد و کیفیت بازدیدکنندگان یک سایت به کمک موتورهای جستجو.
- اینترنت و حضور در آن
- علت پیدایش موتورهای جستجو
- رتبه بندی موتورهای جستجو
- بدست آوردن رتبه بالا در موتورهای جستجو
- بهینه سازی موتورهای جستجو (Search§ Engine Optimization)
- معرفی به موتورهای جستجو و فهرستها (Search Engines§ and Directories Submission)
- تبلیغات در موتورهای جستجو (Search Engine§ Advertising)
- فاکتورهای کاهش رتبه در موتورهای جستجو
- بررسی و آنالیز وب سایت
اینترنت و حضور در آن از سال ۱۹۹٢ یک منبع بسیار مهم دیگر به منابع اطلاعاتی اضافه شد و آن شبکه جهانی وب (World Wide Web) یا همان اینترنت است. به جز کاربرد در زمینه اطلاع رسانی اینترنت کاربردهای بیشمار و غیر قابل تصوری در تجارت و سایر زمینههای زندگی نیز پیدا کرده است. به بیان دیگر امروزه در هر زمینه ای که بتوان تصور کرد، اینترنت یک ابزار موثر و توانمند به حساب میآید. حضور در اینترنت حقیقتا باید بخشی از بازاریابی شما باشد.
علت پیدایش موتورهای جستجو
با وجود حجم روز افزون طراحی و راه اندازی سایتهای وب مختلف، نیاز به دستیابی به مرکزی برای شناسایی این پایگاهها برای استفاده بهتر و بیشتر کاربران وب، امر مهمی به شمار آمد. از آنجا که سایتها و مطالبی که در وب منتشر میشوند، توسط هیچ مرکز رسمی بین المللی مسئول در اینترنت اعلام نمیشود تنها راه پیدا کردن یک موضوع، اطلاع داشتن دقیق از آدرس آن سایت به نظر میرسد.
موتورهای جستجو برای سهولت دسترسی کاربران به مطالب موجود در سایتهای وب راه اندازی شده اند. در واقع بدون نیاز به موتورهای جستجو قادر نخواهیم بود تا از به روز رسانیهای سایتهای وب اطلاع کسب کنیم و نیازهای تحقیقاتی و آموزشی و تجاری و خبری و … خود را پوشش دهیم. مهمترین توانایی موتورهای جستجو جذب مخاطبان واقعی سایت است. مخاطبان وبگرد و سرگردان معمولا ارزش چندانی ندارند.
رتبه بندی موتورهای جستجو
رتبه بندی موتور جستجو چیست ؟ وقتی کاربری عبارتی را جستجو میکند، موتور جستجو لیستی از سایتها را ارائه میدهد که مرتبط با کلمات نوشته شده است. این سایتها بر حسب میزان ارتباط خود با موضوع جستجو شده به صورت نزولی لیست میشوند یعنی سایتی که بیشترین ارتباط و بالاترین رتبه را دارد، اولین است.
- هر موتور جستجو الگوریتم خاص و محرمانه خودش را برای رتبه بندی (Ranking) دارد و با توجه به اهمیت و اولویت فاکتورهای رتبه بندی ممکن است نتایج جستجوی متفاوتی بوجود آید. ممکن است سایت شما در یک موتور جستجو رتبه ٢ و در موتور دیگر رتبه ۱۰ داشته باشد.
- دیگر اینکه رتبه سایت شما کاملا به کلیدواژه هایی که انتخاب میکنید بستگی خواهد داشت. برای نمونه ممکن است سایت شما هنگام جستجوی یک عبارت رتبه ۱٢ داشته باشد و در جستجوی دیگری با یک عبارت دیگر، رتبه ۱٢۶۴ را بدست آورد. پس عبارتهایی که برای بهبود جایگاه خود انتخاب میکنید مهم است.
بدست آوردن رتبه بالا در موتورهای جستجو
موتورهای جستجو بهترین روش برای یافتن محصولات و اطلاعات مورد نیاز توسط کاربران و متقاضیان از یک سو و از سوی دیگر بهترین راه برای تبلیغات و جذب مشتریان توسط تولید کنندگان و ارائه کنندگان خدمات است.
آمار نشان میدهد تنها ٧% کاربران از صفحههای سوم به بعد نتایج را مرور میکنند به عبارتی، بیشتر آنان اگر مطلب مورد نظر خود را در صفحات نخست پیدا نکنند از موتور جستجوی دیگری کمک میگیرند.
سه ابزار اصلی برای بدست آوردن رتبه بالا در موتورهای جستجو و در نتیجه جایگیری در صفحات نخست نتایج جستجو عبارتند از :
۱. بهینه سازی موتورهای جستجو
٢. معرفی به موتورهای جستجو و فهرست ها
۳. تبلیغات در موتورهای جستجو
هدف بهینه سازی موتورهای جستجو
هدف از بهینه سازی موتور جستجو چیست ؟ صفحات وب جای گیری در صفحات نخست نتایج جستجو است. قرار گرفتن در ردههای بالای نتایج جستجو میتواند صدها و شاید هزاران بازدید کننده را روزانه به سایت شما راهنمایی کند. این دسته از بینندگان که در پی جستجوهای خود به سایت شما وارد شده اند، کاملا هدفمند به دنبال موضوع مطرح شده در سایت شما بوده اند.
به این مقاله سر بزنید: سرعت لود سایت چیست؟
فرآیند بهینه سازی موتورهای جستجو شامل مراحل زیر است :
۱. انتخاب کلیدواژه ها
کلیدواژهها همان کلماتی هستند که وقتی مورد جستجو قرار میگرفتند سایت یا سند ما در صفحات نخست نتایج جستجو (حداقل ۳ صفحه اول) ظاهر شود. در انتخاب کلمات کلیدی باید به چند نکته توجه شود :
- ارتباط معنایی با محتویات سایت : کلیدواژهها باید با موضوع سایت مرتبط باشند. اگر اینچنین نباشد رتبه سایت بسیار پایین خواهد آمد و حتی ممکن است به عنوان تقلب (Spam) شناخته شود.
- میزان محبوبیت : محبوبیت کلیدواژه به معنای میزان تقاضای آن از طرف کاربران است. هر چه این محبوبیت بیشتر باشد، بدون شک بعد از قرار گیری در رتبه بندی موتور جستجو، ترافیک بیشتری بوجود میآید. دامنه محبوبیت هم از اهمیت بالایی برخوردار است. مثلا یک واژه آلمانی بین یک عده خاص ( آلمانی زبانها ) دارای محبوبیت است.
- در نظر گرفتن رقیبان : اگر کلیدواژه شما از محبوبیت بالایی برخوردار است اما رقیبان بسیارزیادی با شما رقابت میکنند (بویژه که از سایتهای مهم باشند) بهتر است از آن واژه صرفنظر کنید و یا تا حد امکان تخصصیتر آن را دنبال کنید، یعنی با ترکیب واژه با دیگر واژهها یک عبارت چند کلمه ای بسازید. کیفیت رقبای شما نیز خیلی مهم است. یعنی آنها چقدر “مهم” هستند. مثلا رقابت با سایت ebay خیلی سختتر و دشوارتر از رقابت با یک وبلاگ محلی است.
٢. بکارگیری کلیدواژهها در URL
نام دامنه سایت خود را متناسب با محتوای سایتتان انتخاب کنید و کلیدواژهها را در نام پوشه و نام فایل بکار برید.
۳. بکارگیری کلیدواژهها در صفحه
- عنوان صفحه – Title: عنوان صفحه شامل ۵ تا ۱۰ کلمه است و همان متنی است که بالای گردشگر اینترنت ظاهر میشود و موقع ذخیره کردن صفحه و اضافه کردن آن به صفحات محبوب به عنوان اسم پیش فرض ظاهر میشود.
- تگ توصیف – Meta Description: برخی از موتورهای جستجو این متن را که شامل ٢۵ تا ۳۰ کلمه در توصیف صفحه است بعد از عنوان سایت در نتایج جستجوی خود نشان میدهند. از کلیدواژهها در این متن استفاده کنید.
- تگ کلیدواژهها – Meta Keywords: این تگ جزو تگهای بسیار مهم سایت است زیرا موتورهای جستجو برای این بخش ارزش زیادی قائلند. ابتدا کلیدواژه اصلی، بعد کلیدواژه دوم و بعد چند کلید واژه مشابه را قرار دهید.
- تگ سرصفحه – H1: کلیدواژه خود را در سرصفحه قرار دهید.
- تگ تو پر – B: بکارگیری کلیدواژه در متن در حالت تو پر باعث نتیجه بهتر میشود.
- تگ مشخصات عکس – Alt: وقتی در سایتی ماوس را بر روی عکسی نگاه میدارید برای چند ثانیه متنی ظاهر میکه شامل توضیحی در مورد عکس است. موتورهای جستجو حتی این توضیحات به ظاهر کوچک را در نظر میگیرند به همین دلیل از کلیدواژهها در این متن استفاده کنید.
- نام فایلهای عکس: نام فایلهای عکس موجود در سایتتان را از میان کلیدواژهها انتخاب کنید و نام را فارسی انتخاب نکنید.
- متن صفحه – Content: ارتباط کامل متن با موضوع و نگارش ساده و صحیح آن مهم است. کلیدواژهها را نیز طوری در متن صفحه بکار برید که ساختار متن حفظ شود.
پارامترهای کلیدواژه
پارامترهای زیر را در بکارگیری کلیدواژهها در نظر بگیرید :
جایگاه کلیدواژه (Prominence)§
منظور میزان نزدیکی کلیدواژه به ابتدای صفحه است. اولویت به ترتیب در مکانهای زیر است : عنوان متن ، عنوان فصلها ، اولین کلمه پاراگراف ، خطهای اول پاراگراف اول ، پاراگراف اول ، خطوط بالای متن .
چگالی کلیدواژه (Weight/Density)§
منظور از چگالی، نسبت دفعات تکرار کلمات کلیدی به کل متن است. باید مقدار این پارامتر را در حد معقول نگهدارید. فرمول محاسبه درصد چگالی : ۱۰۰ * تعداد کلمات متن/ تعداد کلیدواژه ها
برای متن صفحه، چگالی بین ۳ تا ٧ مناسب است.
تعداد کلیدواژه§ (Frequency)
منظور از تعداد کلید واژه، دفعاتی است که یک کلید واژه بکار برده میشود. هر چه دفعات تکرار بیشتر باشد، نمره این پارامتر بالاتر میرود.
توزیع§ کلیدواژه (Proximity)
منظور این است که کلیدواژهها چقدر از هم دور یا به هم نزدیک هستند. باید سعی شود که کلیدواژهها خیلی به هم نزدیک نباشند و در همه جای متن وجود داشته باشند.
۴. تهیه نقشه سایت – Sitemap
لیستی از تمام صفحات سایت به همراه توضیح کوتاهی در مورد آنها، در صفحه ای قرار دهید و لینکی به آن در صفحه اول سایت قرار دهید. نقشه سایت کار موتورهای جستجو را برای شناسایی صفحات سایت آسان میکند.
۵. محبوبیت لینک – Link Popularity
این بخش از بهینه سازی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و از چند جهت برسی میشود:
- تعداد لینکهای ورودی
- اهمیت و کیفیت لینکهای ورودی. لینکی که بین دو سایت با زمینه کاری مشابه رد وبدل شده، با کیفیت است و لینکی از یک سایت با رتبه بالا مهم است.
- متنی که لینک میشود (Link Anchor Text). وجود کلیدواژه ای که صفحه بر مبنای آن بهینه سازی شده در این متن مهم است چون موتورهای جستجو این پارامتر را هم در نظر میگیرند.
- معرفی به موتورهای جستجو و فهرست ها
- پس از بهینه سازی موتورهای جستجو، باید آدرس و مشخصات سایت را در موتورهای جستجو ثبت کنید.
- معروفترین موتورهای جستجو:
- www.google.com/addurl : Google
- submit.search.yahoo.com/free/request : Yahoo
- search.msn.com/docs/submit.aspx : MSN
فهرستهای اینترنتی یا همان دایرکتوریها جایی برای رده بندی سایت هاست که افراد حقیقی یا به عبارتی ادیتورها که انسان هستند آنها را کنترل میکنند و در نتیجه هر سایت بی خودی در آنها ثبت نمیشود. بنابراین ارزش لینکهای داخل آنها بالاست و به همین خاطر برای موتورهای جستجو ارزش زیادی دارد.
معروفترین فهرست:
ODP
dmoz.org/World/Persian، موتورهای جستجوی بزرگ مثل یاهو و گوگل به طور منظم این دایرکتوری رو چک میکنن و توجه خاصی به این دایرکتوری دارند.
تبلیغات در موتورهای جستجو
پدیده جدیدی که در دنیای موتورهای جستجو به وجود آمده، تبلیغات مرتبط با متن است. به کمک این نوع از تبلیغات میتوانید مخاطبین واقعی را هدف بگیرید و ترافیک سایت را بالاتر ببرید. ترافیک بالا عامل بسیار مهم دیگری است که بر رتبه سایت تاثیر میگذارد.
استفاده از این نوع آگهیها مزایای بسیاری دارد:
- این آگهیها برای کسانی به نمایش در میآیند که دقیقا به دنبال خدمات یا کالاهای شما هستند.
- مهم نیست آگهیها چه تعداد نمایش داده شده باشند، شما تنها به به ازای کلیک روی آنها پول پرداخت میکنید.
- میتوانید سقف مبلغی که مایلید روزانه هزینه شود، تعیین کنید.
- میتوانید کسانی که روی آگهیها کلیک میکنند، ردیابی کنید.
- میتوانید تعیین کنید آگهیها در چه کشورهایی نمایش داده شوند.
- میتوانید آگهیها را به زبانهای مختلف تهیه کنید.
- میتوانید تعیین کنید آگهیها در چه ساعاتی از روز نمایش داده شوند.
- میتوانید بازدید کنندهها را به صفحه کاملا مرتبط با درخواستشان هدایت کنید.
- میتوانید سرعت نمایش آگهی را تعیین کنید، یعنی به ازای هر چند بار جستجوی مرتبط آگهی نمایش داده شود.
- از همان روزی که آگهی فعال شد، بیننده خواهید داشت.
فاکتورهای کاهش رتبه در موتورهای جستجو
لینکهای خراب – Broken Links: موتورهای جستجو اگر در بازدید از سایت متوجه لینکی معیوب شوند از بازدید از سایر صفحات دست میکشند که این امر باعث کاهش رتبه سایت میشود.
تقلب – Spam: چگالی بالای کلیدواژه، فاصله نزدیک آنهاها نسبت به هم، نوشتههای بسیار کوچک و نوشتههای همرنگ با زمینه به عنوان تقلب شناخته میشوند که موتور جستجو با آنها برخورد کرده و ممکن است سایت را بکلی از لیست خود حذف کند.
صفحات آیینه ای – Mirror Pages: منظور صفحات تکراری با آدرس متفاوت و محتوای یکسان است.
مزرعه لینک – Link Farms: مزرعه لینک به گروهی از سایتها کفته میشود که بی آنکه ارتباط مفهومی با هم داشته باشند دست به مبادله گستره لینک میزنند تا محبوبیت خود را افزایش دهند. موتورهای جستجو اگر پی ببرند که شما در اینگونه سایتها قرار دارید، بشدت با آن برخورد میکنند. نتیجه آن هم کاهش شدید جایگاه شما است.
بررسی و آنالیز وب سایت
آنالیز وب سایت نقش مهمی در بهبود کیفیت سایت و در نتیجه اثر بخشی آن دارد. به موارد زیر توجه کنید :
- تعداد بازدیدکنندگان
- موقعیت جغرافیایی بازدیدکنندگان
- چگونگی ورود آنها به سایت (موتورهای جستجو، تایپ مستقیم آدرس شما، از سایتهای دیگر)
- با چه کلیدواژه هایی سایت شما را پیدا کرده اند.
- روزها و ساعات بازدید
- تعداد صفحات بازدید شده
- و …
بخوانید: بهترین افزونه های گوگل کروم کدام است؟
جمع بندی
در پایان مقاله که درباره موتور جستجو چیست و اصطلاحات مهم موتور جستجو و آمار، رتبه بندی و بهینه سازی موتورجستجو، را توضیح داده شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحات دیگر و مقالات سایت پرسفید سر بزنید. اگر سوال داشتید در دیدگاه زیر سوال خود را ارائه کنید تا در اولین فرصت پاسخ داده شود. در صورت تمایل جهت دسترسی آسان اینستاگرام ما را داشته باشید.
21 سال خدمت به بیش از 4600 برند و مجموعه تجاری
اهمیت تبلیغات اتوبوسی در سطح شهر
در این مقاله قصد داریم در مورد مهم ترین ویژگی و اهمیت تبلیغات اتوبوسی صحبت کنیم پس همراه ما باشید: رسانه های محیطی مختلف می توانند در مقاطع زمانی یا محصول و خدمات متفاوت و با توجه به جایگاه بازار کسب و کارها متفاوت باشند. در سال های اخیر شاهد این بوده ایم که تبلیغات […]
نکات مهم بسته بندی
بسته بندی یکی از زیر مجموعههای بازاریابی است که در ایران معنا و مفهوم کالا و بسته بندی و بازاریابی به خوبی جا نیفتاده است . کمتر پدیده ای ارتباطی مانند بسته بندی ، دو ویژگی جاذبهی فردی و اجتماعی را توأمان با خود دارد و از این نقطه نظر ، صنایع بسته بندی در هر کشوری ، نمایندۀ رشد ساختارهای بازاری و تولید آن میباشد .
مزایا و معایب در استفاده از تبلیغات محیطی
وقتی به تبلیغات محیطی فکر میکنید اولین چیزی که به ذهن شما میرسد، چیست؟ برای اکثر مردم، تصویری از یک تابلوی تبلیغاتی بزرگ در امتداد بزرگراه یا یک ساختمان تجاری در شهر به ذهن میرسد. اما تبلیغات محیطی در واقع بسیار فراتر از این بیلبوردهای بزرگ و رنگارنگ است. ایستگاههای اتوبوس، دستگیرههای اتوبوس، بدنه اتوبوسها، […]