blog اهمیت لوگو و طراحی و اجرای آن در کسب و کار و برندسازی - شرکت تبلیغاتی اصفهان پرسفید

اهمیت لوگو و طراحی و اجرای آن در کسب و کار

  • تاریخ نشر : مهر ۲۵, ۱۴۰۰
  • نویسنده : آژانس تبلیغاتی پرسفید
اهمیت لوگو و طراحی و اجرای آن در کسب و کار

لوگوها نوعی توضیح مختصر از یک برند هستند. لوگو یک نماد بصری بوده و شامل تمامی اطلاعات و دانسته‌های یک فرد نسبت به برندی خاص است. این موضوع بیانگر آن است که یک برند نمی‌تواند برای ایجاد هویت و معرفی آن به دیگران تنها بر لوگوی خود متکی باشد. نظر و برداشت هر یک از مشتریان نسبت به یک برند ناشی از تجربه شخصی از آن برند است. قیمت، کیفیت، اعتبار، شخصیت، رفتار افرادی که در شرکت و سازمان مربوط به آن برند فعالیت می‌کنند، از مهمترین اهمیت لوگو در برندسازی و ازجمله معیارهای تأثیرگذار در نظر و برداشت مشتریان به شمار می‌رود.

به این مقاله سر بزنید: طراحی لوگو؟

اهمیت لوگو چیست؟

لوگوها باعث صرفه جویی در وقت می‌شوند. هنگامی که ما یک برند را شناسایی می‌کنیم بلافاصله به دانسته‌های خود رجوع کرده و با توجه به تجربیاتی که از گذشته در رابطه با آن برند داریم تصمیم‌گیری می‌کنیم. هنگامی که برای نخستین‌بار با یک برند مواجه می‌شویم، طراحی لوگوی آن به ما در تصمیم‌گیری اینکه آیا تمایلی به افزایش دانش خود درباره آن لوگو داریم یا خیر کمک می‌کند.

طراحی و برخورداری از لوگو برای یک برند ضروری نیست. اما چنانچه مایل به شناخته شدن در میان مشتریان هستید، خصوصاً هنگامی که شرکت شما به‌صورت بین‌المللی فعالیت کرده و با مخاطبانی از زبان‌های مختلف مواجه است، طراحی یک لوگو می‌تواند بسیار مفید باشد.

مهمترین و اولین عنصر گرافیکی-تبلیغاتی هر مجموعه‌ای لوگو ( نشانه ) آن می‌باشد که می‌تواند راه را برای دیگر موارد گرافیکی-تبلیغاتی هموارتر یا دشوارتر سازد.

مطالعه کنید: اصول در طراحی لوگو

با پیشرفت صنعت تبلیغات، امروزه موارد زیادی را برای پیش برد یک برنامه تبلیغاتی منسجم و موفق می‌بایست در نظر گرفت که در این مقاله درباره اهمیت لوگو و تاثیر گذاری مبحث آرم تجاری ( نقش طراحی لوگو در تبلیغات ) به صورت مختصر می‌پردازیم. لازم به ذکر می‌باشد لوگو یکی از مهمترین موارد هویت بصری برندسازی نیز می‌باشد.

تصویر ذهنی

به زبان ساده تصویر ذهنی یعنی تصویر، صوت یا خاطره ای که از یک تیزر تلویزیونی، بنر و یا حتی تجربه یک خدمات یا مصرف محصول، که در ذهن شما ثبت شده است. در هنگام انتخاب به سراغتان می‌آید که این موضوع در واقع کمال تبلیغات یک مجموعه را موجب می‌شود.

برای ثبت تصویر ذهنی در اذهان مخاطب یکی از موارد مهم، طرح لوگو یا آرم تجاری می‌باشد. لوگو با رنگ خاص خود، زیبایی و نحوه ارتباطش با محصول یا مورد تبلیغ شده می‌تواند مانند یک مهر درون ذهن مخاطب کوبیده شود تا مدت زیادی از یاد نرود که این امر اهمیت لوگو با طراحی اصولی  را بیش از پیش مشخص می‌کند.

لوگو‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند:

تایپوگرافی (لوگوی نوشتاری)

فوتو گرافی (لوگوی تصویری یا دارای نماد)

چرا به لوگو نیازمندیم؟

با توجه به اینکه امروزه شرکت‌های تولیدی و خدماتی بسیاری در زمینه تولید یک کالا دست به تبلیغات می‌زنند، لذا تسخیر اذهان مشتریان با یک ترفند و تکنیک خاص ضرورت دارد. در واقع صاحبان بنگاه‌های اقتصادی برای برقراری ارتباط با مشتریان و مصرف کنندگان، نیازمند روشی هستند تا به وسیله آن بر رقبا پیشی بگیرند. ابزارهای زیادی از سوی شرکت‎ها برای تبلیغات مورد استفاده قرار می‌‎‌‌‌‌گیرد مثلاً چاپ بنر، کاتالوگ، ایجاد وب سایت و … اما همه این ابزارها زمانی مؤثر واقع می‌شوند که برند محصولات در آنها به بهترین نحو ممکن ارائه شود. استفاده از لوگو یکی از راه‌های ارائه برند محصولات به مشتریان است.

انواع لوگوها

لوگوهای شعاری

در این نوع لوگو پیام و شعار یک برند، برای بینندگان یادآوری می‌شود. مثلاً در لوگوی شرکت نوکیا با نزدیک شدن دو دست به یکدیگر، شعار «برقراری ارتباط» مشاهده می‌شود.نقش طراحی لوگو

لوگوهای ترکیبی

این نوع لوگوها در برگیرنده تصویر و واژه که بیانگر نام تجاری شرکت است، می‌باشد. لوگوی برند نایک یکی از نمونه‌های لوگوهای ترکیبی به شمار می‌رود.

لوگوهای تصویری

در این نوع لوگو تنها از یک تصویر برای مفهوم رسانی محصولات استفاده می‌شود. به عنوان مثال در لوگوی شرکت اپل تنها از تصویر یک سیب استفاده شده است. نقش طراحی لوگو

لوگوهای متنی

در لوگوهای متنی که اصطلاحا به لوگوتایپ مشهورند، از چند حرف با اشکال خاص استفاده می‌شود، برای مثال در لوگوی شرکت کوکا کولا یا گوگل ، حروف تشکیل دهنده این شرکت به شکل زیبایی و با رنگ‌های متنوعی در کنار هم چیده شده‎اند.

نقش و اهمیت لوگو در تبلیغات برندها

لوگوها بیانگر فعالیت شرکت‌ها و به نوعی نشانگر برند سازمانی مؤسسات می‌باشند. نهادهای اقتصادی با ساخت لوگوها قصد دارند تا تبلیغات برند محصولات خود را به شیوه‎ای هوشمندانه انجام دهد.

بخوانید: برای برندسازی چه باید کرد؟

لوگوها با افول فروش محصولات یک شرکت فراموش نمی‌شود و برند محصولات برای همیشه در ذهن مصرف کنندگان باقی می‌ماند. بنابراین لوگوها باید طوری طراحی شوند که برند شرکت را در ذهن مصرف کننده حکاکی کنند. به این دلیل باید چندین راهکار در طراحی لوگو به کار گرفته شود تا تاثیر تبلیغات برند افزایش یابد.

اهمیت لوگو در برندسازی

راهکارهای طراحی لوگوهای تأثیرگذار

زیبایی در عین سادگی

یک لوگو در عین زیبایی باید طوری طراحی شود که مفهوم‎رسان و عاری از پیچیدگی باشد بطوری که بیننده با دیدن آن، پیام را دریافت نماید. 

نشانگر ویژگی‌های خاص و یونیک

لوگوهای هر شرکت باید متفاوت با لوگوی سایر شرکت‌ها باشد. قبل از طراحی باید لوگوهای سایر شرکتهای رقیب را مورد بررسی قرار داد و شباهت میان همه را بررسی کرد و سپس چیزی متمایز با آنها را طراحی شود. تقلید از لوگوی تجاری رقیبان به معنای تبلیغات برای شرکت‌های آنها می‌باشد.

نشانگر ارزش و جاذبه

شاید دیده باشید برندهای معروف از لوگوهایی استفاده می‌کنند که دارای جذابیت خاصی برای بینندگان دارد. استفاده از تکنیک‌های گرافیکی در طراحی لوگو نقش زیادی در تبلیغات برند دارد. نقش طراحی لوگو

تغییر لوگو با گذشت زمان

لوگوها نیز با گذر زمان تغییر می‌کنند. لذا مدیران شرکت‌ها باید با توجه به تغییرات محیطی و پیشرفت‌های سازمان، اقدام به طراحی لوگوی جدید کنند. البته باید توجه داشت در صورتی که برند یک شرکت جای خود را در میان مصرف کنندگان باز کرده این امر ممکن است ریسک باشد و به کاهش مشتریان منجر شود. لذا اگر هم قرار است در طراحی لوگوی شرکت تغییراتی بوجود آید، باید به صورت جزئی و تدریجی باشد.

بهره گیری از رنگ‌های زیبا و متنوع

با توجه به اینکه رنگ در طراحی لوگو نقش مهمی را ایفا می‌کند، لذا توجه به انتخاب رنگ‏های زیبا اهمیت دارد. رنگ باعث جذب نظر بینندگان و در نتیجه تبلیغات مؤثرتر برای برند محصولات می‌شود. انتخاب رنگ باید با توجه به سن، جنس و شاخص‌های فرهنگی مصرف‎کنندگان صورت بگیرد. برای مثال اگر شرکت شما مربوط به محصولات آرایشی می‌باشد، بهتر از رنگ آبی استفاده کنید. آبی نماد آرامش است. همچنین اگر محصولات شما مرتبط با کودکان می‌باشد، رنگ‌های شاد مثل صورتی، جذابیت بیشتری را به لوگو می‌بخشد.

این مقاله را مطالعه کنید: روانشناسی رنگ در طراحی لوگو

استفاده از تصاویر متناسب با فعالیت و یا نام شرکت

تصاویری که برای طراحی روی لوگو استفاده می‌شوند، باید متناسب با فعالیت و یا نام شرکت باشد. استفاده اشکال هندسی در طراحی لوگو به معنای القای مفاهیم خاصی برای مصرف کنندگان می‌باشد. برای مثال دایره بیانگر برقراری ارتباط، تکامل، امنیت می‌باشد و لوگوهای مثلثی دربرگیرنده مفاهیمی چون قدرت، نظم و تعادل می‌باشند.

جمع بندی

در پایان مقاله که درباره اهمیت لوگو در طراحی و اجرای آن و برندسازی توضیح داده شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحات دیگر و مقالات سایت پرسفید سر بزنید. اگر سوال داشتید در دیدگاه زیر سوال خود را ارایه کنید تا در اولین فرصت پاسخ داده می شود. در صورت تمایل جهت دسترسی آسان اینستاگرام ما را داشته باشید.


مشتریان آژانس تبلیغاتی پرسفید +4630
برخی از مشتریان که افتخار همکاری با آنها را داشته ایم

21 سال خدمت به بیش از 4600 برند و مجموعه تجاری

مطالب آموزشی
تبلیغات اتوبوسی در سطح شهر

اهمیت تبلیغات اتوبوسی در سطح شهر

در این مقاله قصد داریم در مورد مهم ترین ویژگی و اهمیت تبلیغات اتوبوسی صحبت کنیم پس همراه ما باشید: رسانه های محیطی مختلف می توانند در مقاطع زمانی یا محصول و خدمات متفاوت و با توجه به جایگاه بازار کسب و کارها متفاوت باشند. در سال های اخیر شاهد این بوده ایم که تبلیغات […]

نکات مهم بسته بندی و طراحی بسته بندی محصولات

نکات مهم بسته بندی

بسته بندی یکی از زیر مجموعه‌های بازاریابی است که در ایران معنا و مفهوم کالا و بسته بندی و بازاریابی به خوبی جا نیفتاده است . کمتر پدیده ای ارتباطی مانند بسته بندی ، دو ویژگی جاذبه‌ی فردی و اجتماعی را توأمان با خود دارد و از این نقطه نظر ، صنایع بسته بندی در هر کشوری ، نمایندۀ رشد ساختارهای بازاری و تولید آن می‌باشد .

مزایا و معایب تبلیغات محیطی

مزایا و معایب در استفاده از تبلیغات محیطی

وقتی به تبلیغات محیطی فکر می‌کنید اولین چیزی که به ذهن شما می‌رسد، چیست؟ برای اکثر مردم، تصویری از یک تابلوی تبلیغاتی بزرگ در امتداد بزرگراه یا یک ساختمان تجاری در شهر به ذهن می‌رسد. اما تبلیغات محیطی در واقع بسیار فراتر از این بیلبوردهای بزرگ و رنگارنگ است. ایستگاه‌های اتوبوس، دستگیره‌های اتوبوس، بدنه اتوبوس‌ها، […]

سایر مقالات